• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigare för Spanienresenärerna, men hur länge?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
1BC27917-3009-48FD-90D7-94D191531D79.jpeg
Den 31 augusti gick de 40-åriga koncessionerna ut, för företagen som byggt och drivit betalvägar AP-7 mellan La Jonquera - Tarragona och AP-2 mellan Zaragoza - El Vendrell. Det betyder ytterligare 500 km gratis motorvägar i Spanien.


Spanienresenärerna som till exempel väljer AP-7 från franska gränsen ner till Alicante, slipper nu vägavgifterna helt för den sträckan. En inte allt för djärv gissning är att vi nu kommer att få se flera husbilar utefter de delar av AP-motorvägarna, som nu blivit avgiftsfria.

Frågan som man nu ställer sig i Spanien är hur staten, som nu har ansvaret för vägarna, skall finansiera det framtida underhållet. Enligt uppgift arbetar regeringen på en ny betalningsmodell, som skall kompensera det bortfall på 750 miljoner Euro om året i vägavgifter, som bara de senaste gratisvägarna innebär.

Troligen blir glädjen för bilisterna relativt kort. Det är inte bara finansieringen av det framtida underhållet som påskyndar framtagandet av ny betalningsmodell, även EU och miljöorganisationerna trycker på.

Tommy

 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
En del av vitsen med betalningsfrihet var om jag inte minns fel att man fick bort mycket tung trafik från paralellvägarna som störde och tog längre tid. Ap 7 har såklart fått ökad trafik men under åren inte slitits så mycket eftersom det oftast varit ganska gles trafik. Här hemma får vi betala för turister och transporter till östeuropa och norge. Det trots att vi har ett mycket svårare klimat och en mindre befolkning som ska dela på kostnaderna. Kanske dags att tung trafik får betala för slitaget på ex. e4. Tyskland kommer helt säkert att införa någon typ av betalningsmodell. En transponder för tunga lastbilar som direkt debiterar regnumret borde ju fungera ungefär som bilskatten. Skulle tro att tung trafik 60ton står för 90% av slitaget. Asfalt är inget homogent material asfalten är ganska plastisk och tål heller inte lösningsmedel typ motorolja eller medel för att hindra att saltet klibbar ihop. Alla sprickor i asfalten får in vatten som frostspränger och så har vi ganska djupa hål.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
har man bråttom och vill köra ihjäl sig och sina medtrafikanter så ska det kosta en slant inget fel i det ! vi som inte har så bråttom till livets slutskede åker alternativa vägar och njuter av resan och då ska den vara gratis ! frid vare med er !
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade en aktuell översikt på vilka Autopistas/Autovias som nu från och med den 1:a september är avgiftsfria.

Spaniens nätverk av motorvägar är på 12.035 kilometer. 15 procent är betalmotorvägar:

Delar av AP-7:an i provinserna Alicante, Murcia och Málaga.
AP-9 och AP-53 i Galicien.
AP-46 i Málaga.
AP-51 och AP-6 i Ávila och Segovia.
AP-66 och AP-71 i León.
AP-68 mellan Bilbao och Zaragoza.
M-12 mellan Madrid stad och flygplatsen Barajas.
M-41 från Madrid till Toledo.
AP-36 mellan Ocaña (Toledo) och La Roda (Albacete).
AP-7:an mellan Cartagena och Vera.

Från 2019 har totalt 1.097 kilometer motorväg blivit avgiftsfri:
AP-1, delen som förenar Vitoria med Irún.
AP-2, mellan Zaragoza och Barcelona respektive Tarragona
AP-4, traditionella vägen mellan Sevilla och Cádiz
AP-7, från franska gränsen till Guadiaro i Katalonien
B-23, en del av AP-7 i Barcelona och söderut
C-31, C-32 utmed katalanska kusten
C-33, mellan Barcelona och AP-7:an


Från september 2021 blev följande avsnitt avgiftsfria:
AP-2, mellan Zaragoza och El Vendrell i provinsen Tarragona
AP-7, mellan franska gränsen och Tarragona, och mellan Tarragona och La Junquera samt mellan Montmeló och El Papiol.
C-32, den norrgående leden mellan Barcelona och Lloret de Mar
C-33, mellan Barcelona och Montmeló.
Källa: Svenska Magasinet

Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Har tyckt mej se när jag passerade mars 2020 att man börjat nedmontera betalstationerna. Undrar hur det gått med det och det blir ju en stor kostnad att bygga upp det igen. Eller kanske man siktar på en annan typ av betallösningar? Tittade via maps och där verkar de vara igång men ofta ligger bilderna flera år tillbaka speciellt kan det skilja mycket i tid på sattelit bilder och markbilder.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har tyckt mej se när jag passerade mars 2020 att man börjat nedmontera betalstationerna. Undrar hur det gått med det och det blir ju en stor kostnad att bygga upp det igen. Eller kanske man siktar på en annan typ av betallösningar? Tittade via maps och där verkar de vara igång men ofta ligger bilderna flera år tillbaka speciellt kan det skilja mycket i tid på sattelit bilder och markbilder.
Betalstationer hör till en svunnen tid, 70/80-talet. Idag blir det smidigare och effektivare lösningar.

Tommy
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
har man bråttom och vill köra ihjäl sig och sina medtrafikanter så ska det kosta en slant inget fel i det ! vi som inte har så bråttom till livets slutskede åker alternativa vägar och njuter av resan och då ska den vara gratis ! frid vare med er !
Har man åkt några gånger och först drar ner i december eller januari tror jag många väljer motorvägen för en mer avslappnad resa. Man hinner se mer som förare än vid resa på de mindre vägarna. Samtidigt är det trafiksäkerhet på en bättre nivå på motorvägen. Mindre miljöpåverkan lägre bränsleåtgång. Spara även på bromsarna i alla eländiga rondeller. Med husbil åker man i 80-90 km o flyter fram. Säkrare för folket utmed de mindre vägarna. Jag tror min herre tänker helt fel.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag har hört ett det företaget som fått intäkterna är den som byggt vägen och finansierat bygget. Nu efter många år upphör deras koncession och vägen blir statlig. Avgifter som de fått in ska med råge ha täckt bolaget omkostnader. Har jag rätt?
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har nu åkt motorväg från Dijon till Narbonne med avbrott i Villefrance sur Saone och Remoulins, kostar ca 150 kronor i timmen för vår bil , klass tre, att använda motorväg och det är värt varje krona att slippa trånga stadsgenomfarter. I Remoulins där vi övernattade ar man tvingad att köra 10 cm från staket och parkerade bilar när man mötte lastbilar och grenar från låga träd svepte längs sedan med möjliga repor på fönstren.... Det gick bra, men obehagligt. Har tidigare många gånger kört vanliga vägar och hundra rondeller och dubbel restid, men man sparar nog inte mycket på det-
Noterade att på den motorväg vi körde så visade google maps mängder av vägarbeten, men det mesta var en avstängd fil för städarbeten. Inga köer alls. Beträffande döda vinkel dekaler så alla lastbilar har dem och de flesta större husbilar, även vi, men jag tror inte att myndigheterna prioriterar efterlevnaden.
I morgon Spanien för att kolla om AP7 är avgiftsfri.
Vi tankade i Narbonne, Carrefour, 1,429 € per liter för diesel
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag har hört ett det företaget som fått intäkterna är den som byggt vägen och finansierat bygget. Nu efter många år upphör deras koncession och vägen blir statlig. Avgifter som de fått in ska med råge ha täckt bolaget omkostnader. Har jag rätt?
Ja, det var precis så Spanien i början av 70-talet, fortsatt ”époka de Franco”, finansierade sin eftersatta infrastruktur, som gällde det spanska vägnätets möte med den växande europeiska mobila turismen.

Man erbjöd helt enkelt privata initiativ, konglomerat av företag att investera i ”autopistas” och som eftergift erbjöds investerarna en koncession på 40 - 50 år.

Som ”kurtmo” säger har det i många vägavsnitt varit en guldgruva! Men långt ifrån alla. Vid finanskrisen 2007-2008 var flera av koncessionsägarna på ruinens brant och tvingades räddas av staten.

Säkert är vi många som åkt t.ex. autopistas söder om Murcia ner mot Costa del Sol och funderat, ”ja men det här kan ju inte ens betala lönen till tjejen i kuren vid betalstationen”, så lite trafik ser man på vissa avsnitt.

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Tommy, det var positiva nyheter!
Ja, vi har testat betalvägar i både Frankrike och Spanien och undviker gärna dessa pga den tunga och fartgalna trafiken. Hellre ta "tråkiga" rondeller än att glo timme efter timme på vägen och vara koncentrerad till maximum, nej tack, känns inte speciellt upphetsande. Jag kan förstå resenärer som har "brotom" av vissa anledningar, alla har inte 52 veckors "semester" och vi gläds verkligen åt alla som kommer åka billigare (det blir även mindre tung trafik på småvägar).

Nu har vi i princip testat alla överfarter mellan Frankrike och Spanien, nästan alla passage över Pyreneer, kört rakt igenom och runt hela Spanien och hoppas på att hitta fler nya alternativ. Spanien är bra mycket mer än att bara köras snabbt igenom...

En del av vitsen med betalningsfrihet var om jag inte minns fel att man fick bort mycket tung trafik från paralellvägarna ...
...men mycket tung trafik fortsatte att köra på gratis småvägar, genom småbyar och i alla rondeller. Hoppas att gratisvariant motorvägar äntligen får bort dessa, precis som det var tänkt från början...
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Jösses, vi är hack i hälarna på många av er!

Men vi har inte sett en enda husbil, personbil eller lastbil med svenska registreringsskyltar. Däremot tycks det vara så att invånarna i BeNeLux-länderna inte får plats hemma i små länder.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Har nu åkt motorväg från Dijon till Narbonne med avbrott i Villefrance sur Saone och Remoulins, kostar ca 150 kronor i timmen för vår bil , klass tre, att använda motorväg och det är värt varje krona att slippa trånga stadsgenomfarter. I Remoulins där vi övernattade ar man tvingad att köra 10 cm från staket och parkerade bilar när man mötte lastbilar och grenar från låga träd svepte längs sedan med möjliga repor på fönstren.... Det gick bra, men obehagligt. Har tidigare många gånger kört vanliga vägar och hundra rondeller och dubbel restid, men man sparar nog inte mycket på det-
Noterade att på den motorväg vi körde så visade google maps mängder av vägarbeten, men det mesta var en avstängd fil för städarbeten. Inga köer alls. Beträffande döda vinkel dekaler så alla lastbilar har dem och de flesta större husbilar, även vi, men jag tror inte att myndigheterna prioriterar efterlevnaden.
I morgon Spanien för att kolla om AP7 är avgiftsfri.
Vi tankade i Narbonne, Carrefour, 1,429 € per liter för diesel
Lastbilar lossar och lastar normalt inte på motorvägen utan vid terminal i tätort. Då krävs dekaler.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Lastbilar lossar och lastar normalt inte på motorvägen utan vid terminal i tätort. Då krävs dekaler.
och Husbilister kör inte igenom Frankrike utan att lämna motorvägen utom extremfall förmodar jag.
Kom till Blanes igår, inga vägtullar. I betalstationernas smala genomfart står det skyltat NO STOP
Diesel i Blanes kostar idag 1,249€ men jag såg någon low cost station som sålde diesel för 1,179
Hur kan dom med, ett fall för Greta eller EU
 
Toppen