• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigare för Spanienresenärerna, men hur länge?

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
har man bråttom och vill köra ihjäl sig och sina medtrafikanter så ska det kosta en slant inget fel i det ! vi som inte har så bråttom till livets slutskede åker alternativa vägar och njuter av resan och då ska den vara gratis ! frid vare med er !
Låter inte bra. En sån väg där alla vill köra ihjäl sig på borde stängas helt. Eller är det så, att det går köra där, utan att vilja köra ihjäl sig?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har bara varit ner och gjort Moseldalen, hinner inte längre på min semester som bara är 21 dagar, MEN det första jag gjorde när jag anlände Tyskland var att välja bort motorvägar i min Garmin Camper 760, jag vill uppleva de fina byarna samt se landskapet m.m. åka husbil på motorvägen borde man få betalt för att plåga sig där, nej då flyger jag hellre söderut, hann precis göra moseldalen på 21 dagar, men det hade gärna fått tagit dubbla tiden, att stressa i husbil på motorväg måste vara det absoluta anticlimax man kan uppnå, så jag struntar fullständigt i avgifter på motorvägar vart de än må leda, så tycker jag. :cool:
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Ryktet här nere pratar om vägavgifter från 2024. Spanska staten behöver få in pengar till underhåll. Notera att det fortfarande är vägavgifter vid Torrevieja på AP7. Där kostar det fortfarande 4,05€ x 2 på betalvägen.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om sanningen ska fram så startade vi med betalvägar redan i Frankrike vilket är inte riktigt vår grej. Vi korsade hela landet från väster till öster för att slippa snö & blåst från atlanten, både i Frankrike och Pyrenéerna som överfart. Och vad roligt att upptäcka gratis AP7 i Spanien, bara att ”dra på”!

I natt sover vi (duschar & byter sängkläder) i Peniscola, äter ute och drar vidare söderut. Vädret är OK, ca 17 grader medan våra grannar i Gbg har -7 och en decimeter snö på uteplatsen… Ingen gnälltråd för oss, nej tack!

Letar här efter Coca ”zerro” till Marianne:
1638277734606.jpeg

…men tankningen blev lyckad (diesel & transparent ”AdBlue”):
1638277951170.jpeg
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Låter inte bra. En sån väg där alla vill köra ihjäl sig på borde stängas helt. Eller är det så, att det går köra där, utan att vilja köra ihjäl sig?
Vad har du för belägg för ditt påstående. Jag tror att risken för dödsfall i trafiken är mycket större på de transportvägar du tycks välja. Mängder med oskyddade personer på rondellvägarna. Om du kör 90 där eller på motorvägen med mycket mindre miljöpåverkan så tror jag inte du träffar på så många oskyddade trafikanter. Jag har inte i vart fall mött några. I SE visar all statistik att det är mycket mindre olyckor per mil räknat. Visa mig vad du fått tag som stöder ditt påstående.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vad har du för belägg för ditt påstående. Jag tror att risken för dödsfall i trafiken är mycket större på de transportvägar du tycks välja. Mängder med oskyddade personer på rondellvägarna. Om du kör 90 där eller på motorvägen med mycket mindre miljöpåverkan så tror jag inte du träffar på så många oskyddade trafikanter. Jag har inte i vart fall mött några. I SE visar all statistik att det är mycket mindre olyckor per mil räknat. Visa mig vad du fått tag som stöder ditt påstående.
Det är alltid en fördel att läsa hela tråden, men för dig klistrar jag in vad som stod i inlägget jag citerade, och då detbinlägg du bör rikta fin fråga till, då han/hon säkert svarar bättre än jag.
” och vill köra ihjäl sig och sina medtrafikanter”
Och som du ser har jag inte påstår något. Men, ja! Jag tror det går köra där utan att villja köra ihjäl sig. Jag har inga belägg, utan bara tror det går… inget påstående, bara en högst personlig tro
 
Toppen