• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt kylskåp?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.655
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
På midsommarafton användes nya husbilen för första gången vid varmt väder.
Då kunde vi konstatera att kylen inte funkar något vidare.
Hade +12 i kylen och -2 i frysen.
När vi kom hem igår monterade jag dubbla datafläktar på termostat under det övre "elementet" (blåser upp och ut).
Nu har jag provkört den ett dygn och tycker det funkar ännu sämre (visserligen varmare idag).

När jag kollade för 10min sedan var det +5 i frysen och +22 i kylen.
Utetemperaturen är 25grader och 38 i bilen.
Funkar moderna gasolkylskåp så dåligt eller är det något fel?

Blev lite bortskämd med gamla HB med kompressorskåp (höll alltid vad termostaten ställdes på).
 
På midsommarafton användes nya husbilen för första gången vid varmt väder.
Då kunde vi konstatera att kylen inte funkar något vidare.
Hade +12 i kylen och -2 i frysen.
När vi kom hem igår monterade jag dubbla datafläktar på termostat under det övre "elementet" (blåser upp och ut).
Nu har jag provkört den ett dygn och tycker det funkar ännu sämre (visserligen varmare idag).

När jag kollade för 10min sedan var det +5 i frysen och +22 i kylen.
Utetemperaturen är 25grader och 38 i bilen.
Funkar moderna gasolkylskåp så dåligt eller är det något fel?

Blev lite bortskämd med gamla HB med kompressorskåp (höll alltid vad termostaten ställdes på).
Ska tillägga att halva dygnet körts på gasol och andra halvan på el.
Båda funkar lika dåligt och fläktarna går konstant (ställt på 50grader).
 
Vårt Thetford-kylskåp är något äldre.

För tillfället går det på 230 V, men vi märker inte någon skillnad oavsett vilket driftsätt skåpet väljer.

Utomhus är det 27 grader. Upptill i schaktet bakom kylen är det 38 grader, och fläktarna arbetar.

Vi har kylen inställd på läge 4 (av 5), och vi har +1 i kylen och -22 i frysen.

Pålle
 
På midsommarafton användes nya husbilen för första gången vid varmt väder.
Då kunde vi konstatera att kylen inte funkar något vidare.
Hade +12 i kylen och -2 i frysen.
När vi kom hem igår monterade jag dubbla datafläktar på termostat under det övre "elementet" (blåser upp och ut).
Nu har jag provkört den ett dygn och tycker det funkar ännu sämre (visserligen varmare idag).

När jag kollade för 10min sedan var det +5 i frysen och +22 i kylen.
Utetemperaturen är 25grader och 38 i bilen.
Funkar moderna gasolkylskåp så dåligt eller är det något fel?

Blev lite bortskämd med gamla HB med kompressorskåp (höll alltid vad termostaten ställdes på)
Går det att ställa skåpet i manuellt läge vid 230V drift. Jag har för mig att då går skåpet på max och bryr sig inte om termostaten. Då vet du om termostaten strular.
 
Går det att ställa skåpet i manuellt läge vid 230V drift. Jag har för mig att då går skåpet på max och bryr sig inte om termostaten. Då vet du om termostaten strular.
Det borde inte vara termostaten heller. Har full gas låga (plockade isär det igår och skulle göra rent men det såg fint ut.

Sitter och kollar kompressorskåp nu. Funderar på att hiva ut gasolskåpet och antingen stoppa i ett Isotherm 165liters 12/230v (20 000kr) eller ett vanligt 230v som får gå över invertern (4 000kr).
 
Det borde inte vara termostaten heller. Har full gas låga (plockade isär det igår och skulle göra rent men det såg fint ut.

Sitter och kollar kompressorskåp nu. Funderar på att hiva ut gasolskåpet och antingen stoppa i ett Isotherm 165liters 12/230v (20 000kr) eller ett vanligt 230v som får gå över invertern (4 000kr).

Varför inte fixa till skåpet du ha istället? :) Börja med att att köra det på gas ett dygn med innehåll i och se till att bilen står någotsånär rakt. Mät sedan temperaturerna.
 
På midsommarafton användes nya husbilen för första gången vid varmt väder.
Då kunde vi konstatera att kylen inte funkar något vidare.
Hade +12 i kylen och -2 i frysen.
När vi kom hem igår monterade jag dubbla datafläktar på termostat under det övre "elementet" (blåser upp och ut).
Nu har jag provkört den ett dygn och tycker det funkar ännu sämre (visserligen varmare idag).

När jag kollade för 10min sedan var det +5 i frysen och +22 i kylen.
Utetemperaturen är 25grader och 38 i bilen.
Funkar moderna gasolkylskåp så dåligt eller är det något fel?

Blev lite bortskämd med gamla HB med kompressorskåp (höll alltid vad termostaten ställdes på).

Ja det är extremt stor skillnad mot ett kompressorskåp.
Lång startsträcka för att bli kallt sen räcker det med att öppna dörren några gånger när det är 30 grader i bilen så är det kört.
Innan vi åkte nu i midsommar startade jag upp kompressorboxen i garaget och kylen på 230V. Kompressorboxen hade tempen klar på under en timme men kylen tog till dagen efter på sig för att bli kall. När vi åkte slog jag om till 12V med omedelbart resultat att kylen gick upp till ca 12-14gr.
Bäst är väl att alltid köra det på gas och sen förvara ölen bak i en kompressorbox istället.
 
Är väl bortskämd med kompressorkyl från gamla bilen där jag bytte pga dåligt gasolkylskåp men jag kan inte minnas att det var så här dåligt...
 
Gasol är dyrare här jämfört med nere i Europa. I båtlivet användes gasol enbart till spisen. För uppvärmning går värmaren på diesel och kyl går på el (kompressor som är mycket effektivare än absorbfonskåp). Varmvatten kommer från en liten varmvattenberedare som får värme från motorn eller elanslutning. Kan ev kompletteras med vattenslangar/rör på taket i likhet med fritidshus och hustak i sydeuropa.
Gasol är onödigt dyrt och jobbigt att hantera.
 
Om fläktarna är placerade under kondensorn kan nog luften ta delvis fel väg.
Luften kommer att träffa taket i utrymmet.
En del av luften kommer att cirkulera runt inne i utrymmet bakom kylskåpet och sugas in ifläktarna igen.
Fläktarna är inställda på 50 grader. Kanske lite högt ställda.
Det är nog bättre att ha fläktarna bakom övre gallret. Då sugs det in ny luft i det nedre gallret.
 
Funderade på kompressorkylskåp, sedan tänkte jag, varför då??

Vårt fabriksmonterade gasol/230v/12v, kyl/frys funkar alltid i (hittills provade) -10 till +33 grader, inga fläktar inblandade.
 
Gasol är dyrare här jämfört med nere i Europa. I båtlivet användes gasol enbart till spisen. För uppvärmning går värmaren på diesel och kyl går på el (kompressor som är mycket effektivare än absorbfonskåp). Varmvatten kommer från en liten varmvattenberedare som får värme från motorn eller elanslutning. Kan ev kompletteras med vattenslangar/rör på taket i likhet med fritidshus och hustak i sydeuropa.
Gasol är onödigt dyrt och jobbigt att hantera.

Jag kan inte se att gasolen är dyrare än campingel? Vi kör alltid vår kyl på gas, det svåraste energislaget att få tag på i en husbil är 12V el.
 
Jag kan inte se att gasolen är dyrare än campingel? Vi kör alltid vår kyl på gas, det svåraste energislaget att få tag på i en husbil är 12V el.
Fördelen med ett kompressorskåp är att elen är, åtminstone delvis, gratis (via solpanelerna).
Kan ju då köra kylen så länge som solen lyser, jag står på ställplats med el eller jag kör med bilen.
Blir, nästan, oberoende av energislaget gasol (om man bortser från varmvatten).
 
Om fläktarna är placerade under kondensorn kan nog luften ta delvis fel väg.
Luften kommer att träffa taket i utrymmet.
En del av luften kommer att cirkulera runt inne i utrymmet bakom kylskåpet och sugas in ifläktarna igen.
Fläktarna är inställda på 50 grader. Kanske lite högt ställda.
Det är nog bättre att ha fläktarna bakom övre gallret. Då sugs det in ny luft i det nedre gallret.
Taket ovanför kondensorn är vinklat i 45grader där överkanten på vinkeln möter övre delen av det övre gallret.
Fläktarna sitter under nedsidan av det övre gallret, det bör inte påverka.
Jag ska gå ut och göra en traversering med min Swema och kolla luftflödet över nedre och övre gallret med/utan fläktar.

Har slängt in tre dataloggrar (kyl/frys/rum) för mätning över natten så ser jag om det är omgivningstemperaturen som är boven.
Hoppas på under 20 grader i natt.
 
Personligen så älskar jag enkelheten med vår kompressorkyl jämfört med adsorptionskylen i den gamla husbilen där jag alltid var orolig om den slagit över rätt till 12V/gasol/230V, och om lågan var ok osv. Och på hösten drog det in genom de 2 ventilationsgallren.
Kompressorkylen är så enkel, precis som hemma. Och strömsnål. Och funkar jämt :)
 
Personligen så älskar jag enkelheten med vår kompressorkyl jämfört med adsorptionskylen i den gamla husbilen där jag alltid var orolig om den slagit över rätt till 12V/gasol/230V, och om lågan var ok osv. Och på hösten drog det in genom de 2 ventilationsgallren.
Kompressorkylen är så enkel, precis som hemma. Och strömsnål. Och funkar jämt :)

Om det drar in via ventilationsgallren har ju inget med kylprincipen att göra, det är bara tecknet på en slarvigt installerad kyl.
F.ö. är vår absorbtionskyl 25 år gammal och fungerar fortfarande! :)
 
Tillbaka
Toppen