• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt kylskåp?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På midsommarafton användes nya husbilen för första gången vid varmt väder.
Då kunde vi konstatera att kylen inte funkar något vidare.
Hade +12 i kylen och -2 i frysen.
När vi kom hem igår monterade jag dubbla datafläktar på termostat under det övre "elementet" (blåser upp och ut).
Nu har jag provkört den ett dygn och tycker det funkar ännu sämre (visserligen varmare idag).

När jag kollade för 10min sedan var det +5 i frysen och +22 i kylen.
Utetemperaturen är 25grader och 38 i bilen.
Funkar moderna gasolkylskåp så dåligt eller är det något fel?

Blev lite bortskämd med gamla HB med kompressorskåp (höll alltid vad termostaten ställdes på).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fördelen med ett kompressorskåp är att elen är, åtminstone delvis, gratis (via solpanelerna).
Kan ju då köra kylen så länge som solen lyser, jag står på ställplats med el eller jag kör med bilen.
Blir, nästan, oberoende av energislaget gasol (om man bortser från varmvatten).
Men när solen inte lyser och du fricampar? Om du inte gör det bortfaller ju förstås det problemet?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så nu har jag varit ute och experimenterat lite.
Nu är det "bara" 23 grader i bilen och 19 ute och för första gången så stannar fläktarna med jämna mellanrum.
Jag har ett flöde på 69 l/s över gallren med fläktarna igång och 34 när de inte går (de dubblar mao flödet).
När jag tar bort det nedre gallret ökar flödet med ca 20% vid båda driftsfallen enligt ovan.
I det nedre gallret är intagsluften +18,5 och från det övre 28.
Så den verkar ju föra bort värme.

Får se vad som händer i natt och imorgon bitti (loggarna).

Annars blir det nog ett Isotherm kompressorskåp med stor frys.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bra att luftflödet fungerar. Alla bilar har inte taket vinklat i utrymmet bakom kylskåpet. Då kan man sätta dit en rund bockad plåt bakom och ovanför kondensorn som leder luftflödet. Rätt vanligt att det saknas ledplåtar i vanliga ventilationsaggregat. I din bil verkar dom ha tänkt till.

En sak som jag gjorde på mitt gamla kylskåp var att lägga på knådad pasta
( som isolering) på ledningen som går in i kylskåpet till förångaren. På baksidan av skåpet. Det kondenserade en del på röret. Det hjälpte lite.

Skåpet är från 89, inga moderniteter där inte. Men samma princip.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Men när solen inte lyser och du fricampar? Om du inte gör det bortfaller ju förstås det problemet?
På höst/vinter/vår (när solcellerna laddar sämre) är vi bara ute över helgen (i och med att vi arbetar) och då är det inget problem att driva kompressorkylen (och annat) på våra 2 x 95Ah bodelsbatterier.

Som extra säkerhet har vi då också med oss elverket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På höst/vinter/vår (när solcellerna laddar sämre) är vi bara ute över helgen (i och med att vi arbetar) och då är det inget problem att driva kompressorkylen (och annat) på våra 2 x 95Ah bodelsbatterier.

Som extra säkerhet har vi då också med oss elverket.

På vintern står vi ibland 3-4 nätter fritt, solcellerna ger inget bidrag, ändå klarar vi oss utan tillskott av el, tack vare absorbtionsskåpet, ingen 230V inget elverk, som ju ändå är begränsat användbart om man står i närheten av andra. 2x95Ah batterier.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
mitt gasol skap fungerar superbra, men... om det ger upp det blir det ett vanligt skap med kyl o frys (kompressor) Darefter koper man en 12V danfoss kompressor och byter ut 220V kompressorn , pa e-bay kan man hitta nya 12V kompressorer for 15-2000:- vilket skulle ge kyl/frys for 3-5000:- vilket ar skaligt ;)

om man nu inte kan byta sjalv, kan man sakert be nagon med behorighet att byta at dig...


//Freddy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
mitt gasol skap fungerar superbra, men... om det ger upp det blir det ett vanligt skap med kyl o frys (kompressor) Darefter koper man en 12V danfoss kompressor och byter ut 220V kompressorn , pa e-bay kan man hitta nya 12V kompressorer for 15-2000:- vilket skulle ge kyl/frys for 3-5000:- vilket ar skaligt ;)

om man nu inte kan byta sjalv, kan man sakert be nagon med behorighet att byta at dig...


//Freddy
Jag satt faktiskt och funderade i de banorna.
Köpa ett beg. kyl/frys med rätt mått och tömma/löda bort kompressorn och dit med en 12V dito.
Det blir säkert billigt (men framförallt bra) om man gör det själv :cool:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag har jag sökt med ljus och lyckta efter ett passande kompressorskåp.
Utifall att...
Men det var lättare sagt att hitta något som passar i befintligt hål.
Är ju bra om man slipper plocka sönder för mycket inredning.
Det finns i princip bara två (finns inte ens något 230V skåp som passar skapligt).
Det ena är ett Isotherm för drygt 19 000 och det andra ett Dometics för 35 000:-.
Kanske beställer det "billigare" alternativet.
Finns iof ett liknande Isotherm för drygt 5000:- med frakt från Kina men där blir nog svårare att hävda ev garanti å andra sidan får man fyra stycken....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag tagit in loggrarna och tankat ur dem/kollat data.
Vi måste ha haft tekniskt fel (troligen stått i för stor lutning på kompisens uppfart) för nu ser allt bra ut.
Ska prova ett dygn till och köra med gasolen denna gång och se om det blir någon skillnad.
Justerade även termostaten (kylfläktarna) något upp igår så dessa nu startar och stoppar under normal drift.
När jag var ut i morse gick ej fläktarna men vid 16 när det var som varmast gick de konstant.

Temp 1: Husbil, 2: Kylskåp, 3: Frys

21.30 igår 1: 26,1° 2: 28,9° 3: 12,5°
08.00 1: 17,5° 2: 0,9° 3: -21° (Lägsta temperaturen över dygnet)
17.15 1: 34,8° 2: 2,6° 3: -16° (Högsta temperaturen över dygnet)

Efter kl 8.00 ser man tydligt hur termostaten slår till/från men efter 16.00 orkar skåpet inte ner till termostatens brytpunkt och temperaturen ligger nästan konstant på 2,5°.
Jag har bara några burkar öl och någon syltburk kvar så jag tror på jämnare temperatur dagtid med mer varor.
Ska även skriva upp bryttemperaturen för termostaten som nu står på läge 3 av 5.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
mitt gasol skap fungerar superbra, men... om det ger upp det blir det ett vanligt skap med kyl o frys (kompressor) Darefter koper man en 12V danfoss kompressor och byter ut 220V kompressorn , pa e-bay kan man hitta nya 12V kompressorer for 15-2000:- vilket skulle ge kyl/frys for 3-5000:- vilket ar skaligt ;)

om man nu inte kan byta sjalv, kan man sakert be nagon med behorighet att byta at dig...


//Freddy
Måste du inte ha två kompressor? En till frysen och en till kylen :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Måste du inte ha två kompressor? En till frysen och en till kylen :rolleyes:
Nej de flesta nya kyl/frysar (även hemma) har bara en kompressor.
Kylslingan går först till frysen (som får mest kyla) sedan till kylen (där termostaten sitter).
En billigare konstruktion. Nackdelen är att det inte går att använda frysen vid minusgrader i omgivningen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Varför inte fixa till skåpet du har istället? :) Börja med att att köra det på gas ett dygn med innehåll i och se till att bilen står någotsånär rakt. Mät sedan temperaturerna.
Inlägg # 8 ;)
Redan gjort (inlägg 34).
Vilket innebär att jag behåller skåpet tillsvidare.

Har kört ett dygn på gas och fick något sämre temp i skåpet när det var som varmast ute än vad jag fick på el, dock nästan ok.
Blir säkert jämnare temp med mer varor.
 
Toppen