• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Robotlåda

Det går nog bra på en husbil som normalt inte går så många mil men är nog tveksamt vid många mil, en åkeriägare som jag känner har uptill lastbilarna budbilar. Det är ca 10 budbilar i drift och alla som haft robotlåda så har lådan utan undantag havererat med stora kostnader till följd så han köper inga bilar med robotlåda mer. Nu ska sägas att det är fordon som körs mellan 40-60 tusen mil så det är inte kompatibelt med en husbil men står man i begrepp att köpa en högmilare så bör man nog tänka sig för.

Om jag skulle köpa en sådan skulle jag nog vilja åka med föregående ägare ett tag, för att se hur han hanterar den, för jag är ganska övertygad
att många av problemen är handhavandeproblem som beror på att man inte lärt sig använda växellådan så som det är tänkt, kanske aldrig läst
instruktionsboken, vilket ju framgår med all önskvärd tydlighet av många frågor på olika forum.
Sedan skulle jag ju gärna se bevis på att servicen på växellådan är gjord som den skall göras, men då blir det nog inte många bilar kvar att köpa? :)
 
Om jag skulle köpa en sådan skulle jag nog vilja åka med föregående ägare ett tag, för att se hur han hanterar den, för jag är ganska övertygad
att många av problemen är handhavandeproblem som beror på att man inte lärt sig använda växellådan så som det är tänkt, kanske aldrig läst
instruktionsboken, vilket ju framgår med all önskvärd tydlighet av många frågor på olika forum.
Sedan skulle jag ju gärna se bevis på att servicen på växellådan är gjord som den skall göras, men då blir det nog inte många bilar kvar att köpa? :)
Efter att sålt vår plåtis tidigt i våras letar jag en ” vanlig husbil” igen, eftersom dom tre senaste bilarna har varit med robotlåda och eftersom jag inte vill köpa helt ny bil p.g.à straffskatten så blir det att leta begagnad.
precis som Montreal skriver så är det inte lätt att hitta en bil där serviceprotokollet visar att servicen på roboten är utförd. För övrigt är jag som ni förstår nöjd med robotlådan.
 
Har kört 4500 mil med robotlådan (bilen har gått 7500) och tycker den är toppen. Växlar lagom lugnt och bra. Så skönt att slippa röra om i grytan hela tiden, vilket även frun uppskattar när hon kör. Har haft ett fel, och det var tryckackumulatorn som fick bytas för två år sedan, men då var ju bilen 8 år. Ser till att serva roboten och lådan som det ska, och då tror jag att den kan fungera länge:msn_fingerscrossed:

Inlägg #9 skrev att det är svårt att köra upp på klotsar, men det tycker inte jag är något problem. Man kan hålla bilen lite på handbromsen om man är osäker. I samma inlägg var det om motorbromsen, vilken jag tycker fungerar suveränt. Har kört en hel del i alperna och när man trycker in "UP-knappen" så får man rejäl motorbroms utför. Även att den ligger längre på växlarna i uppförsluten med knappen intryckt.
Ursäkta en dum fråga... Vad är "UP-knappen" för knapp...?

//Cheers, Claes
 
Enligt manualen så står det följande: I auto läget bestämmer växellådan när växelbyte skall ske. Med den här logiken kan du använda funktionen UP (funktion för vägar med svåra körförhållanden) som gör att du kan växla vid högt varvtal för att lätt klara av vägar med betydande lutningar med vilken belastning som helst. Systemet tar hänsyn till hastighet, motorvarv och ur hårt man trycker på gaspedalen. Syftet är att klara körningar på vägar med stora lutningar på ett smidigt sätt! För övrigt, använd alltid knappen tung last intryckt! Vi kör ju alltid med en totalvikt runt 3.500 Kg, alltså "tung last",

Hälsningar Thomas
 
Jag står nu i Luleå utanför en verkstad och väntar på delar till min robotlåda i min Carthago Van 2 år och 1 mån gammal
 
Har stått i Strömsund å väntat på ett urtrampningslager till min robotlåda i 7 dagar är lovad rep på måndag, om lagret kommer. Vi är 3 Fiatbilar som står här med olika problem, alla bärgade från Stora Blåsjön. (Så passa upp det verkar vara ett dåligt ställe för Fiat)
 
Har stått i Strömsund å väntat på ett urtrampningslager till min robotlåda i 7 dagar är lovad rep på måndag, om lagret kommer. Vi är 3 Fiatbilar som står här med olika problem, alla bärgade från Stora Blåsjön. (Så passa upp det verkar vara ett dåligt ställe för Fiat)
Koppling och urtampningslagret är detsamma som på en manuellt växlad bil
 
jag funderar när jag läser alla klagomål på bilarna, ni brukar klaga på nya Kabe på alla fel ni hittar men jag tycer ni inte är konsekventa
när ni inte bojkottar tyska bilar omdomär så dåliga som nigör gällande här jag köpte o9 visniingsbil jjag kkörde 8tusen mil med den
utan problem problemen jag hade på t0 år var förknippade med partickel filtret inget annat.
 
Men den som manövrerar koppling och urtrampningslager är väldigt olika.
Är växlingsroboten mer "destruktiv" = kortare livslängd på grejorna?
Krypköra i långa motlut (bilkö) går inte, då får man släppa lucka, och köra fram en bit i taget, annars går den och slirar på lamellen, vilket alstrar hög värme och även urtampningslagret tar stryk.
 
Bedrövligt med en robotlåda som inte själv klarar alla upptänkliga situationer, utan kräver att föraren ibland själv måste fatta beslut – t.ex. när det är lämpligt att använda "UP-knappen" eller skifta till manuellt läge.

Tråkigt att det inte finns någon instruktionsbok som förklarar allt detta.

(OBS: ironi.)

Pålle
 
Senast ändrad:
jag funderar när jag läser alla klagomål på bilarna, ni brukar klaga på nya Kabe på alla fel ni hittar men jag tycer ni inte är konsekventa
när ni inte bojkottar tyska bilar omdomär så dåliga som nigör gällande här jag köpte o9 visniingsbil jjag kkörde 8tusen mil med den
utan problem problemen jag hade på t0 år var förknippade med partickel filtret inget annat.
Tyska bilar ? FIAT är väl italienskt åtminstone från början.
 
Ok då gäller det att säga till verkstaden när man gör servicen skall oljorna bytas varje år
 
Denna växellåda är i grunden en vanlig manuell växellåda.
Problemen som man upplever med denna typ av växellåda är ganska långsamma växlingar, samt svår att reglera i lågfart.
Detta bero på styrningen av den torra kopplingen inte tål höga temperaturer.
Alltså långt ifrån en automatväxellåda med momentomvandlare.
Att styra den torra kopplingen är inte lätt, vilket medförde att denna typ av växellåda inte blev så populär.
 
Tillbaka
Toppen