• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Hur ofta krånglar fiats robotlåda,och vad är det som krånglar?Någon som vet av detta stora gäng med så stor erfarenhet.Väntar på svar,
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I inlägg #3 i den här tråden finns det en bilaga (på engelska) som i kapitel 6 beskriver lite olika felorsaker och felsökningsscheman. Även om den inte visar någon statistik för vilka fel som är vanligast ger den en känsla för vad som kan strula.

Dokumentet handlar om Alfa Romeo men mycket av det är relevant för Fiats Comfortmatic också. En avgörande skillnad är den mediekonverterare som Comfortmatic har för att manövrera kopplingen, den finns inte i de Alfor bilagan handlar om.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Två bilar med robotlåda, ca 8700 mil, inga fel. Bilarna servade enligt serviceplan på Fiat Professional verkstäder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft två bilar med robotlåda,kört 5000 mil,vid ett tillfälle hängde sig lådan på 4an,efter omstart försvann felet inget loggat.
Att serva bilen på FIATverkstad innebär inte att lådan får rätt service har det visat sig.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Inga problem alls efter 2,5 år, men det är inte kul att köra upp på klossar eller på lyften på verkstan.
För att inte tala om motorbromsen i branta utförsbackar...
Annars funkar det utmärkt!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag hade en 5 tons bil med robotväxellåda från 2012 till 2020 körde 14500 mil utan problem. De gånger det luktade lamell var när man skulle starta i brant uppförsbacke
 

Stefan Lindmark

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vara
HBK-Nr
7162
Medlemskap
2024
Hur ofta krånglar fiats robotlåda,och vad är det som krånglar?Någon som vet av detta stora gäng med så stor erfarenhet.Väntar på svar,
Har en 5 ton med robbotväxellåda första året läckte kopplingsylindern fick olja på lamellerna fick byta cylindrar, koppling ,lammeler svänghjul i spanien det var inte roligt försäkringen tog det 2000 självrisk andra året krånglade 3ans växel fick byta hela lådan 5000 i självrisk nu hoppas jag på att det inte händer något mer
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har en 5 ton med robbotväxellåda första året läckte kopplingsylindern fick olja på lamellerna fick byta cylindrar, koppling ,lammeler svänghjul i spanien det var inte roligt försäkringen tog det 2000 självrisk andra året krånglade 3ans växel fick byta hela lådan 5000 i självrisk nu hoppas jag på att det inte händer något mer
Fick du ”olja” på lamellskivan gissar jag att det var slavcylindern som byttes. Den är densamma oavsett man har växlingsrobot eller inte.
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Tre omställningar sedan 2019. Gick lika illa varje gång. Nu fick dom dit en ny version av mjukvaran och nu är det en fröjd att köra!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Brukar sällan vara fel på robotlådor. Har själv haft flera bilar med robotlåda, men inga fel.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har kört 4500 mil med robotlådan (bilen har gått 7500) och tycker den är toppen. Växlar lagom lugnt och bra. Så skönt att slippa röra om i grytan hela tiden, vilket även frun uppskattar när hon kör. Har haft ett fel, och det var tryckackumulatorn som fick bytas för två år sedan, men då var ju bilen 8 år. Ser till att serva roboten och lådan som det ska, och då tror jag att den kan fungera länge:msn_fingerscrossed:

Inlägg #9 skrev att det är svårt att köra upp på klotsar, men det tycker inte jag är något problem. Man kan hålla bilen lite på handbromsen om man är osäker. I samma inlägg var det om motorbromsen, vilken jag tycker fungerar suveränt. Har kört en hel del i alperna och när man trycker in "UP-knappen" så får man rejäl motorbroms utför. Även att den ligger längre på växlarna i uppförsluten med knappen intryckt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fungerar helt perfekt, dock måste man förstå vad man har och inte ”fega” när man ska upp på kloss etc.
Att man inte kan finlira med Fiat's robotlåda tycker jag är en brist, TS frågade ju om problem med robotlådan.
Jag har kört 3st hemska växellådor i mitt liv, den första var en Volvo 66 (remjohan)
den andra när Peugeot 508 kom med sin robotlåda, den var hemsk och svårsåld.
den tredje, eller ett flertal av Fiat ducato med robotlåda, hemsk och lättsåld.
Jämför med VAG,s eller MB's alternativ, dsg-lådor, som är riktigt bra att finlira med, man behöver inte röra gasen på dessa för att klättra upp på t.ex klossar, start i backe m.m.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det går nog bra på en husbil som normalt inte går så många mil men är nog tveksamt vid många mil, en åkeriägare som jag känner har uptill lastbilarna budbilar. Det är ca 10 budbilar i drift och alla som haft robotlåda så har lådan utan undantag havererat med stora kostnader till följd så han köper inga bilar med robotlåda mer. Nu ska sägas att det är fordon som körs mellan 40-60 tusen mil så det är inte kompatibelt med en husbil men står man i begrepp att köpa en högmilare så bör man nog tänka sig för.
 
Toppen