• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Tanka diesel

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Ska hämta vår hb om 2v. Och eftersom vi bara har haft bilar som går på bensin, så uppkom en fråga.

Vad för sort av diesel ska man tanka? Har aldrig tänkt på att det finns en hel del olika sorter att välja på.
Har försökt läsa på vad som är bäst, men man får nog bäst svar av er med erfarenhet.

Har läst att en del inte är så bra för att dom slammar igen filter, tappar motoreffekt m.m.

Så finns den en sort som är optimal?

Inte aktuellt i år kanske, men hur är det utomlands? Vad ska man tanka där.

Tackar på förhand.
 
Du kan tanka vilken diesel som helst som uppfyller EN590, det gör allt dieselbränsle i EU/EES på bensinstationer.
(finns undantag med B20, B100 tanka inte dessa, HVO är ett kapitel för sig, läs på och ta ett eget beslut)

Filtrerbarhet var något som var aktuellt i för ett antal år sedan, 2012-13 om jag minns rätt.
Idag finns inga sådana problem, branchen har löst detta.
 
Den bil vi har nu är en Iveco med 3 liters motor. Tidigare har vi haft Fiat 2006 eller äldre. Med våra Fiat bilar har vi haft en hostande motor om vi kört på annat än OK Q8 diesel. Varför vet jag inte. Råd om tillsatser har vi fått men vi hittade ingen tillsats som hjälpte.
 
Jag kör totalt ca 5-7000mil per år och tankar i jobbet på Preem och CirkelK och privat på ST1, Ingo, Preem och okq8.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad. Det ända som ibland känns som om man skulle kunna fått lite bättre "drag" är om jag tankat blankdiesel (en diesel utan förnyelsebara tillsatser) men det är dyrare och luktar mer om avgaserna.
Jag kan rekommendera att bli medlem i hb-klubben och ta ett tankkort på Såifa då får du runt 1kr i rabatt, ibland mer.
 
Den diesel du bör använda är märkt med "B7", den vanliga dieseln som finns på "alla" mackar.

Även "B0" funkar bra. Det är en diesel liknande B7 men utan RME (rapsmetylester), även kallad "blankdiesel" eller "vit diesel".

Tanka inte HVO100 om det inte uttryckligen står att bilen är godkänd för den kvaliteten
 
Anledningen till att det kan bildas alger i tanken är egentligen inte bränslet i sig utan ett fenomen som man kan få om man får vatten i dieseltanken (kondens).
Bästa sättet att undvika det är att tanka fullt inför en längre tids avställning.
Vid vanligt brukade har det ingen betydelse hur mycket tallolja du har. Ju mer desto renare diesel.
 
Håll koll på att ni tankar i rätt tank. Många har tankat diesel i vattentanken.
Ja det är endel man skall tänka på. En bekant till oss var på väg ner genom Tyskland och råkade tanka bensin istället, blev stopp på autobahn och bärgning till verkstad. Verkstan tömde och rengjorde bränslesystemet och fyllde därefter en dunk med diesel. Men de tankade dieseln i vattentanken istället. Den dagen blev inte som de tänkt sig och dessutom kunde de inte använda vattentanken under hela Kroatienvistelsen. Som svar på frågan som ställdes kör vi på B7 och med det svarta munstycket.
 
hej, en fråga som gäller diesel men annorlunda ändå, hjälper två takt olja i dieseltanken med smörjning av spridarmunstycketill motorn,ungefär som blytillsats till gamla bensinare, en konstig fråga kanske.
 
1) Hemma tankar vi vad vi har tillgång till medan i Europa kör vi den dyrare varianten utan tillsatser. Anledningen är bl.a. att vi värmer oss med Truma diesel och har fått tips från en Spansk mekaniker om att göra så. Att byta en brännare med alla packningar + arbete kostar över 4 000 kr vilket vi har fått göra 2 ggr hittills, en gång mitt under Norge semestern och en gång i Spanien! Inget mer velande på den punkten ”tills motsatsen bevisas”.

2) Välj rätt slang som ÄR DIESEL, oerhört viktigt! Ibland är ”busfrön” framme och växlar dieselslang plats med 95 oktanig, bara för djävelskap! Stressa inte och titta noga vad du är på väg att stoppa in i tanken!

3) Ha bilen fulltankad så ofta du bara kan för att slippa algtillväxt (som kräver syre).

Det är vad jag har lärt mig hittills...
 
Senast ändrad:
hej, en fråga som gäller diesel men annorlunda ändå, hjälper två takt olja i dieseltanken med smörjning av spridarmunstycketill motorn,ungefär som blytillsats till gamla bensinare, en konstig fråga kanske.
Nej det är bortkastade pengar.
Fordonsdieseln är tillräckligt smörjande i sig.
 
Tackar för alla svar!

Som jag tolkar det så ska jag tanka B0 i första hand och sedan ev. B7. "Svart handtag"
Och undvika HVO och liknande produkter. Eftersom dom kanske inte är godkända av fordonstillverkaren.
Diesel – Svenska Oljebolaget

Var som sagt ett nytt kapitel att ta reda på fakta om. Man lär sig så länge man lever ;)

Ska iaf bli en jättekul och annorlunda sommar. Vill bara att dessa 2 v. går fort så vi får hämta vår första hb.
 
2) Välj rätt slang som ÄR DIESEL, oerhört viktigt! Ibland är ”busfrön” framme och växlar dieselslang plats med 95 oktanig, bara för djävelskap! Stressa inte och titta noga vad du är på väg att stoppa in i tanken!
Om någon hängt bensinhandtaget på diselpumpen, kommer det väl ingen bensin, det är ju dieselpumpen som startat och bensinpumpen är väl fortfarande avstängd
 
Tillbaka
Toppen