• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Tanka diesel

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Ska hämta vår hb om 2v. Och eftersom vi bara har haft bilar som går på bensin, så uppkom en fråga.

Vad för sort av diesel ska man tanka? Har aldrig tänkt på att det finns en hel del olika sorter att välja på.
Har försökt läsa på vad som är bäst, men man får nog bäst svar av er med erfarenhet.

Har läst att en del inte är så bra för att dom slammar igen filter, tappar motoreffekt m.m.

Så finns den en sort som är optimal?

Inte aktuellt i år kanske, men hur är det utomlands? Vad ska man tanka där.

Tackar på förhand.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du kan tanka vilken diesel som helst som uppfyller EN590, det gör allt dieselbränsle i EU/EES på bensinstationer.
(finns undantag med B20, B100 tanka inte dessa, HVO är ett kapitel för sig, läs på och ta ett eget beslut)

Filtrerbarhet var något som var aktuellt i för ett antal år sedan, 2012-13 om jag minns rätt.
Idag finns inga sådana problem, branchen har löst detta.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Den bil vi har nu är en Iveco med 3 liters motor. Tidigare har vi haft Fiat 2006 eller äldre. Med våra Fiat bilar har vi haft en hostande motor om vi kört på annat än OK Q8 diesel. Varför vet jag inte. Råd om tillsatser har vi fått men vi hittade ingen tillsats som hjälpte.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kör totalt ca 5-7000mil per år och tankar i jobbet på Preem och CirkelK och privat på ST1, Ingo, Preem och okq8.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad. Det ända som ibland känns som om man skulle kunna fått lite bättre "drag" är om jag tankat blankdiesel (en diesel utan förnyelsebara tillsatser) men det är dyrare och luktar mer om avgaserna.
Jag kan rekommendera att bli medlem i hb-klubben och ta ett tankkort på Såifa då får du runt 1kr i rabatt, ibland mer.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den diesel du bör använda är märkt med "B7", den vanliga dieseln som finns på "alla" mackar.

Även "B0" funkar bra. Det är en diesel liknande B7 men utan RME (rapsmetylester), även kallad "blankdiesel" eller "vit diesel".

Tanka inte HVO100 om det inte uttryckligen står att bilen är godkänd för den kvaliteten
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Anledningen till att det kan bildas alger i tanken är egentligen inte bränslet i sig utan ett fenomen som man kan få om man får vatten i dieseltanken (kondens).
Bästa sättet att undvika det är att tanka fullt inför en längre tids avställning.
Vid vanligt brukade har det ingen betydelse hur mycket tallolja du har. Ju mer desto renare diesel.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Håll koll på att ni tankar i rätt tank. Många har tankat diesel i vattentanken.
Ja det är endel man skall tänka på. En bekant till oss var på väg ner genom Tyskland och råkade tanka bensin istället, blev stopp på autobahn och bärgning till verkstad. Verkstan tömde och rengjorde bränslesystemet och fyllde därefter en dunk med diesel. Men de tankade dieseln i vattentanken istället. Den dagen blev inte som de tänkt sig och dessutom kunde de inte använda vattentanken under hela Kroatienvistelsen. Som svar på frågan som ställdes kör vi på B7 och med det svarta munstycket.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, en fråga som gäller diesel men annorlunda ändå, hjälper två takt olja i dieseltanken med smörjning av spridarmunstycketill motorn,ungefär som blytillsats till gamla bensinare, en konstig fråga kanske.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
1) Hemma tankar vi vad vi har tillgång till medan i Europa kör vi den dyrare varianten utan tillsatser. Anledningen är bl.a. att vi värmer oss med Truma diesel och har fått tips från en Spansk mekaniker om att göra så. Att byta en brännare med alla packningar + arbete kostar över 4 000 kr vilket vi har fått göra 2 ggr hittills, en gång mitt under Norge semestern och en gång i Spanien! Inget mer velande på den punkten ”tills motsatsen bevisas”.

2) Välj rätt slang som ÄR DIESEL, oerhört viktigt! Ibland är ”busfrön” framme och växlar dieselslang plats med 95 oktanig, bara för djävelskap! Stressa inte och titta noga vad du är på väg att stoppa in i tanken!

3) Ha bilen fulltankad så ofta du bara kan för att slippa algtillväxt (som kräver syre).

Det är vad jag har lärt mig hittills...
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
hej, en fråga som gäller diesel men annorlunda ändå, hjälper två takt olja i dieseltanken med smörjning av spridarmunstycketill motorn,ungefär som blytillsats till gamla bensinare, en konstig fråga kanske.
Nej det är bortkastade pengar.
Fordonsdieseln är tillräckligt smörjande i sig.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Tackar för alla svar!

Som jag tolkar det så ska jag tanka B0 i första hand och sedan ev. B7. "Svart handtag"
Och undvika HVO och liknande produkter. Eftersom dom kanske inte är godkända av fordonstillverkaren.
Diesel – Svenska Oljebolaget

Var som sagt ett nytt kapitel att ta reda på fakta om. Man lär sig så länge man lever ;)

Ska iaf bli en jättekul och annorlunda sommar. Vill bara att dessa 2 v. går fort så vi får hämta vår första hb.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
2) Välj rätt slang som ÄR DIESEL, oerhört viktigt! Ibland är ”busfrön” framme och växlar dieselslang plats med 95 oktanig, bara för djävelskap! Stressa inte och titta noga vad du är på väg att stoppa in i tanken!
Om någon hängt bensinhandtaget på diselpumpen, kommer det väl ingen bensin, det är ju dieselpumpen som startat och bensinpumpen är väl fortfarande avstängd
 
Toppen