• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan detta vara något att köpa?

F

F.d. 58882

Guest
Jag hittade denna polska hemsida med lithiumbatterier på nätet. Verkar väldigt billigt.
Dagskursen på Zloty är nu 2,30:-

 
Husk at engros prisen på batteri celler har fallt enormt de siste årene. En kan finne celler under prisen i disse pakkene, men den er nær kostpris for batteribyggere som ikke er en del av en celle produsent. Det står ingen ting om hvilken type celler som er benyttet, men jeg fant ett bilde som viser prismatiske celler. Dette er celler som i pris ligger like over SLA batterier med samme Ah rating - og B utgaver blir systematisk merket ned til et Ah tall somde klarer. De er da litt større fysisk enn A utgaver med samme Ah tall. Med B celler kan en oppleve at en får høyere Ah verdi enn det en har kjøpt.

Rene LFP celler benytter ikke kostbare mineraler og i volumproduksjon er de med dagens priser på Lithium og jern egentlig billigere å produsere enn blybatterier. Dopede LFP celler som Winstone sine LiFeYPO4 er vesentlig dyrere å produsere og har en engros pris som er rundt 4 ganger prisen på de billigere cellene.
 
Har to lithium batterier som begge sitter fast med borrelås fra Biltema, Et liggende, mest praktisk for kobling og et LTO i plastkasse stående.
 
Hittade detta batteripack för husbilar när jag var inne för att kolla på winstonbatterier.


Vad är det för fel på dem, de är ju så billiga?

Om du bara visste hur brandfarliga denna lithium ion typ av batteri är, så skulle du aldrig våga installera dem i något fordon... :swoon: :eek:
Satsa istället på lithium iron phosphate (lifepo4) som inte är brandfarlig :yes::bye:
 
Om du bara visste hur brandfarliga denna lithium ion typ av batteri är, så skulle du aldrig våga installera dem i något fordon... :swoon: :eek:
Satsa istället på lithium iron phosphate (lifepo4) som inte är brandfarlig :yes::bye:
Men det var LFP celler i batteriet du kritiserte - en får ikke 12V med LMC LiIon, 11,8V er det nærmeste en kommer. LFP i 4S gir 12,8V nominelt.
 
Men det var LFP celler i batteriet du kritiserte - en får ikke 12V med LMC LiIon, 11,8V er det nærmeste en kommer. LFP i 4S gir 12,8V nominelt.

Jag klickade på länken och hittade då detta.(se bild längre ner) ... Så för mig ser det ut som att det är Li-ion celler

Screenshot_20201223_232206.jpg
 
Men litt lengre nede så står det LiFePO4 og 4 celler. LiFePO4 er en av mange LiIon varianter, LMC, LMA, LTO og LMN er noen få av de andre. Noen er ekstremt brannfarlige mens LTO og LFP (LiFePO4 og LiFeYPO4) er ikke brennbare i det hele tatt - og alle er LiIon. Men ser en på nominell cellespenning så er de brennbare alle over 3,5 volt.
 
Ingen som nämner lipo här men det är väl den cellen som har kortast liv och brandfarligast med tanke på höljet.
 
Ok Knut..... Eftersom det nu är julafton så får du ha rätt :twitcy: :bye:
Men klickar du på Quick details så dyker ju detta upp.... Tycker det verkar osäkert på vad de egentligen säljer.. :swoon:

Screenshot_20201224_002915_com.android.chrome.jpg
 
Jag ser många annonser som marknadsför sina celler/batterier som Li-Ion, alltså Lithiumjonceller, och det är inte fel, bara man uppger vilken Li-kemi man säljer.
Det ingår dock många olika kemier i Li-Ionfamiljen.
Den kemi vi vill ha i våra husbilar är LiFePO4/LiFeYPO4-kemin. Kallas även bara LFP.

Litium Jon - BATTERIFÖRENINGEN
 
Ingen som nämner lipo här men det är väl den cellen som har kortast liv och brandfarligast med tanke på höljet.
lipo er flere kjemier, fellesnevneren er pouch oppbygging LitiumPoach - LiPo. Normalt er det kjemier med 3,6 til 3,7 volt nominell spenning og derav høy fareklasse. Pouch oppbyggingen gir mindre beskyttelse enn stål eller aluminium kapsling som er normalt. Selv prismatiske celler med metalkapsling er tryggere med samme kjemi - dette er batterier i mobiltelefoner, selv omdet finnes pouch i enkelte mobiler. Pouch er en tynn plast kapsling direkte rundt den aktive innmaten. Ett av problemene er dårlig varmeledning slik at kjemien kommer over det stabile spesiellt under ladning og kraftig belastning.

Ser vi på Winstone LFP cellene så er de prismatiske med relativt tykk plastkasse. Dette er medvirkende til relativt lav ladehastighet og belastning under forbruk. 2 timer fra null til fullt og like lang tid ned igjen ved maks strøm begge veier 0.5C. Med en metalboks ogtemperaturovervåking kunne innmaten klart halvtimen hver vei eller 2C.

Om en begrenser ladestrøm og belastning for lipo til 4 timer (0.25C) så er risikoen rundt disse kraftig redusert. Nå benyttes lipo i stor utstrekniing for RC bruk og med mer enn 1C belastning og ladning. Cellene blir da for varme og får problemer.
 
Ja det är ganska extrema värden när man kör med rc. Men de cellerna finns ju överallt i mobiler surfplattor och datorer. Med tiden brukar de svälla av gas och det blir högt tryck.
 
Tillbaka
Toppen