• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

459 procent

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har under morgonen "roat" mig med att titta på skatten för vår husbil (2016 års modell) och hur skatten utvecklats för identiska/snarlika bilar under de senaste åren.

Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6.474 kr.

När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.

När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.

Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.

Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!

Pålle
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har under morgonen "roat" mig med att titta på skatten för vår husbil (2016 års modell) och hur skatten utvecklats för identiska/snarlika bilar under de senaste åren.

Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6474 kr.

När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.

När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.

Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.

Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!

Pålle
Tack för ett konkret exempel som klart och tydligt visar det orimliga i den föreslagna beskattningen av våra husbilar.

Tommy
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Som ägare av en miljöbil* blir det lite svårt att räkna på %-ökningen av min bil. Men som jag förstår så är skatten nu ca 30000kr/år på en motsvarande bil. Jag betalar 0 kr.

Miljöbil*. Jag har en stor och tung bil från 2018. Den är då (av någon anledning som jag ej förstår men uppskattar) skattebefriad. En -19 har ca 16000 kr i årsskatt (har jag hört) och en -20 alltså ca 30000kr. Konstigt att Frankia har blivit så mycket sämre när det gäller miljöarbete de senaste åren :)
 

Anders L Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
19869
Medlemskap
2024
Har under morgonen "roat" mig med att titta på skatten för vår husbil (2016 års modell) och hur skatten utvecklats för identiska/snarlika bilar under de senaste åren.

Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6.474 kr.

När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.

När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.

Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.

Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!

Pålle

Bra kan man få dela?
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har under morgonen "roat" mig med att titta på skatten för vår husbil (2016 års modell) och hur skatten utvecklats för identiska/snarlika bilar under de senaste åren.

Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6.474 kr.

När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.

När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.

Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.

Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!

Pålle
Hej Pålle
är det ok om jag kopierar ditt inlägg och skickar som email till Norrköpings Tidningar. Vill att de ska nappa och börja skriva om detta.
Lennart
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sprid gärna budskapet vidare, men nämn inte mitt namn.

Har även räknat lite på vad den föreslagna "skattelättnaden" (sänkningen av antalet karensdagar) skulle kunna innebära för vår del:


Om vi till våren byter upp oss till en bil som motsvarar den vi nu har, kommer vi att få en årlig skatt på 36.188 kr. Detta ger en dygnsskatt på 99:25 kr (i dessa sammanhang har ju året 360 dagar...) Om antalet "karensdagar" blir de föreslagna 4 (i stället för nuvarande 15) innebär det – baserat på årets körningar – att vi skulle kunna ställa av vår husbil 11 dagar "extra", och således spara 1.090 kr.


Pålle
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
där fans handlare våras som hade kampanj sålde nya husbilar skatte befriad och försäkring in bakat i försäljnigspriset vore inte det intresant.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det gör ju ingen skillnad. Handlaren lär ju inte ha råd att betala den kostnaden genom att minska sin marginal. Alltså kommer kostnaden på oss ändå i form av ett högre pris på bilen.
Det kan t.o.m. bli värre om det blir praxis då "inbakade" skatter och liknande inte blir lika tydliga för oss vilket i sin tur gör det lättare att införa nya skattehöjningar utan att vi ser, förstår och reagerar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
där fans handlare våras som hade kampanj sålde nya husbilar skatte befriad och försäkring in bakat i försäljnigspriset vore inte det intresant.
Det är bara en lek med siffror,du kommer ändå att få betala i slutändan,att försäljarna skulle ta av sina marginaler för att betala skatt/försäkring är inte troligt.
Vi får se vad som händer framöver, med en skatt på 35000kr kan det bli svårt att sälja bilar,då blir man kanske tvingade att sänka priset, men där är vi inte än, alternativt minska produktionen som alltid i en marknadsekonomi.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tillverkare av husbilar ute i Europa kommer inte att distribuera husbilar till ett lägre pris för den pyttelilla marknaden i Sverige som är ensamt om denna vansinnigt höga beskattning. Antingen får svenska handlare eller dess kunder stå för kostnaderna vilket resulterar i en lägre försäljning & nedlagda försäljningsställen. En sorglig utveckling orsakad av okunniga & penningkåta politiker.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
där fans handlare våras som hade kampanj sålde nya husbilar skatte befriad och försäkring in bakat i försäljnigspriset vore inte det intresant.

Det där tror jag är mycket intressant för vissa, om man tittar på hur länge folk har sin husbil på avbetalning så är15-20 år är inte ovanligt, så tror jag inte köparen tycker skatt-kostnaden blir så smärtsam om den är inbakad i priset!

Hade jag sålt husbilar så hade jag erbjudigt exakt sammma sak!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det där tror jag är mycket intressant för vissa, om man tittar på hur länge folk har sin husbil på avbetalning så är15-20 år är inte ovanligt, så tror jag inte köparen tycker skatt-kostnaden blir så smärtsam om den är inbakad i priset!

Hade jag sålt husbilar så hade jag erbjudigt exakt sammma sak!

Men vem skall då rent praktiskt betala in skatten? Vad jag vet så går det inte att förbetala skatt vilket måste innebära att man överlåter till handlaren att löpande betala in skatten på den köpta bilen under flera år. Tanken är ju god men det blir ju ett väldigt riskabelt upplägg där man kanske åker på att betala skatten två gånger om nu handlaren inte vill eller kan betala när det är dags.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Som jag skrev tidigare, tror jag att målet för våra styrande är att få bort dessa bränsleslukande monster till husbilar, som dessutom bara åker omkring för nöjes skull. Med hög (skyhög) beskattning nås ju miljömålet att minska koldioxidutsläppen, antal bilar kommer säkert att minska.
Att vi, ofta pensionärer, sedan inte kan glädjas av att se Sverige, Europa och andra ställen, är underordnat. Vi kan i alla fall inte byta upp oss med mer än att "någon annan" köpt den nya bilen och haft den i 3 år. Därefter kan vi kanske fundera på att köpa en bättre begagnad husbil. Till dess kör, åtminstone jag, tills vidare med den bil vi har.
Detta var lite gnäll med ironi.
 
Toppen