Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Har under morgonen "roat" mig med att titta på skatten för vår husbil (2016 års modell) och hur skatten utvecklats för identiska/snarlika bilar under de senaste åren.
Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6.474 kr.
När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.
När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.
Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.
Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!
Pålle
Vår bil har ett deklarerat CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6.474 kr.
När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15.111 kr.
När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29.453 kr.
Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36.188 kr.
Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459% högre än vad vi betalar!!!
Pålle
Senast ändrad: