• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpet blir inte kallt

Ingela H

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
29684
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har precis köpt en husbil Adria 2017 års modell, som har ett kylskåp som heter Dometic RMD 85.. och två siffror till. Belysningen fungerar men det blir inte kallt varken med el 230 V eller när bilmotorn är igång. Kan någon ge mig ett råd?
 
Hej!
Vi har precis köpt en husbil Adria 2017 års modell, som har ett kylskåp som heter Dometic RMD 85.. och två siffror till. Belysningen fungerar men det blir inte kallt varken med el 230 V eller när bilmotorn är igång. Kan någon ge mig ett råd?

Hur länge har ni provat, det tar lång tid! :)
 
Prova att sätta på det på kvällen & kolla på morgonen. På 12V har de flesta av dessa kylskåp ingen termostat. 12V:släget används för att bibehålla kylan när man kör.
 
Personligen brukar jag ha det på el, lägga in en handfull frysklampar i frysfacket för att snabba upp processen och då tar det ca 4 tim att uppnå rätt temp. :msn_thumbup: Alternativet när den står parkerad är ju att använda gasol, aldrig 12V, som Bennsan skrivit.
 
Det tar som sagt lååång tid. Jag brukar sätta på kylskåpet 24 timmar innan jag skall använda det. Absorptionskylskåp är inte så bra på nedkylning. Men om du har gjort det, så kolla säkringarna och, om du har möjlighet, att 230V och 12V verkligen kommer fram till kylskåpet. Blir det kallt när det går på gasol?

MVH
Hans
 
Har också Dometic, gör som Cre8iv;
  • Kvällen innan på el, kylklampar 4 st i frysfacket (kyla rinner nedåt). På morgonen är det tillräckligt kallt.
  • Står sedan på AES / Automatik under hela resan: Vid körning 12 V, stillestånd/parkering gasol (efter 15 min), övernattning el (på elstolpe) eller gasol.
  • Kylklamparna är med hela tiden - bidrar till att utjämna toppar/dalar.
Gasol är effektivt. El är skapligt effektivt. 12V ineffektivt, mest för att "inte bli alltför varmt".
Beträffande "15 min" ovan: Den automatiken är till t ex för att man ska kunna köra in på ett tankställe, slå av motorn, och hinna tanka innan gasolen tänder.
 
Vårt kylskåp fungerade inte heller när vi backade upp bilen på vår uppfart, provade att vända bilen och då fungerade kylskåpet, tydligen känsligt om vagnen lutar, nu står den vågrätt.

/Erik
 
Har mitt på automatik hela tiden Dometic RMD8505. Sätter på det ca 5 timmar innan jag ska i väg, så är det i rätt temp. Håller en hyfsat jämn temperatur. Frysen -13 till -15, kylen 4-6 grader. Håller sig lika kallt även på 12v drift
 
hej, polar husvagn hade samma problem med kylning , då måste vagnen stå efter vattenpass , detta var på 80 talet
 
Ingela, Det har hänt mej några gånger att mitt Dometic-kylskåp inte börjat kyla när jag startat det.
Då har jag stängt av det, väntat någon minut, och startat det igen, och då börjar det kyla direkt.
Så det kan vara värt att prova.

Som några skriver tidigare så är dessa kylskåp känsliga för lutning, försök få bilen i så nära våg som möjligt.
Jag hjälpte ett äldre par på en ställplats en sommar för några år sedan, de beklagade sig över den dåliga kylkapaciteten på sitt skåp,
denna gång var det lättlöst, jag tipsade dem om att demontera den utvändiga vinterluckan på kylskåpsventilationen :cool:
 
Senast ändrad:
Jag har samma erfarenhet som andra, det tar lång tid att bli kall med 230v ansluten. Jag brukar startar den med 230v kvällen innan vi ska åka och sedan tar bort elen på morgonen och låt den gå på gasol någon/några timmar, då blir den kall när vi lasta med kylvaror innan avfärd.
//Jeff
 
Har också Dometic, gör som Cre8iv;
  • Kvällen innan på el, kylklampar 4 st i frysfacket (kyla rinner nedåt). På morgonen är det tillräckligt kallt.
  • Står sedan på AES / Automatik under hela resan: Vid körning 12 V, stillestånd/parkering gasol (efter 15 min), övernattning el (på elstolpe) eller gasol.
  • Kylklamparna är med hela tiden - bidrar till att utjämna toppar/dalar.
Gasol är effektivt. El är skapligt effektivt. 12V ineffektivt, mest för att "inte bli alltför varmt".
Beträffande "15 min" ovan: Den automatiken är till t ex för att man ska kunna köra in på ett tankställe, slå av motorn, och hinna tanka innan gasolen tänder.
En fråga kring fördröjningen. Hur ställer man in den?
 
I somras hade jag problem med mitt 140l Dometic RML9330 kylskåp. Det slutade fungera på el när bilen var parkerad i utförsbacke. Jag trodde det var trasigt, men när den var parkerad plant fungerade allt igen.
 
Hej Vi har ett Dometic kylskåp RML 9335. Vi har i sommar haft stora problem med att få kylskåpet kallt. Oftast har det varit mellan 8-10 grader. Efter besök hos Hushållsteknik har vi fått följande info: 1. Bilen får inte luta mer 4 grader. 2. Vid eldrift bör det vara 240 volt. Om många använder samma uttag sjunker effekten på kylskåpet. 3. Använd inte max. effekt 5 för då går kompressorn kontinuerligt - max 4. Vi tycker att det är orimligt med en maxlutning på 4 gr. Våra husbilsvänner har Thetford kylskåp - fungerar oklanderligt.
 
Jag vet inte om det är kompressor eller inte men faktum är att trots felsökning hos Electrolux är temperaturen på kylskåpet oftast mellan 10 - 12 gr. Kan någon ge tips om en åtgärder
 
Tillbaka
Toppen