• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koppling Fiat 3 litersmotorn

inger47

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2026
när vi hade varit o ätit i vinslöv o skulle vidare och när jag skulle köra igång så kunde jag inte frikoppla...fick starta på växel o sen kunde man ju växla när man kom igång med rätt varvtal...verkade inget fel på kopplingpedalen eller nånting...så det var bara att åka hemåt 25 mil..kom hem till min verkstad på hemmaplan o kollade lite,luftade...han bytte t.o.m. huvudcylinder men ingen skillnad..han beställde tryckplatta o svänghjul..inget märkt förut....kan det vara kopplingen ändå...hoppas på svar från nån i klubben...
 
Stödlagret i svänghjulet kan ha skurit om det inte är fel på kopplingen.
 
En sak men det bruka hända när bilen står länge är att lamellern fastnar på axeln. Då händer det inget när man trycker på kopplingen. Då bör man ändå riva lådan för att smörja axlen ,och då är lika bra att byta lamell och plattan och centrumlager. För det är samma jobb,
 
Koppling som fastnar kan gå att köra loss genom att starta med kopplingen ned tryckt bromsen hårt nedtryckt. Så kör man på startmotorn. Blir i j-v. Smäll om det går.
 
Liknade hände mig, gick inte att frikoppla, då var det en fjäder på tryckplattan inne i kopplingen som brustit.
 
Har fått precis samma fel, lägga i och ur växlar när motor står still inga problem , med motorn igång omöjligt att få i ettan eller backen
var sitter gaffeln på denna lådan , motor 3,0-08.
 
Misstänker att slavcylinder sitter innanför sprängkåpan, om det är hydraulisk koppling som jag misstänker måste det vara en liten bit slang har någon varit med om att den flexar som den kunde göra förr på p-bilar
 
Om dom är så korkade på Fiat så dom monterade slavcylindern innanför ”sprängkåpan” så är det rekord i idioti. Såvida det inte finns någon lucka att skruva bort för att komma åt denna. Dessutom skulle det vara väldigt intressant att förstå hur det skulle gå till att lufta denna? Skall den i så fall luftas i tomme innan man monterar tillbaka växellådan på motorn? Dessutom brukar man ju behöva ta ur motorn komplett med låda för att kunna separera dessa från varandra på en framhjulsdriven bil, vilket ju Ducato är.
 
Tillbaka
Toppen