tommyobritt
HBK Medlem
Min åt lampor tills jag slutade att ha dom på vid start,Fiat 08.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det här kan väl inte vara ett stort problem eller har jag bara haft tur? På nuvarande & förra HB'n har jag OSRAM Nightbreaker H7 på både hel- & halvljus & har inte bytt en lampa under dom år jag haft dom. Samma med mina persobilar, nuvarande Opel & tidigare några Volvo, alla med BiXenonljus, har aldrig bytt en lampa.
Intressant inlägg Knut. Jag kunde ju naturligtvis inte låta bli att öppna plastlådan. Och där inne fanns en https://se.farnell.com/epcos/b72220s1140k102/varistor-16v-23mm-disc/dp/1832611?ost=s20+k14+auto&iscrfnonsku=true&ddkey=https:se-SE/Element14_Sweden/search# och jag får inte ihop funktionen. Denna grej är bra på att kortsluta sig vid 16-17 volt och klarar en del energi en kort stund. Och om denna kortsluter så kan ju det bli som att batteriets inre resistans är låg. Men stämmer det att spänningen ändras med den inre resistansen? Regulatorn kämpar väl att hålla laddningsspänningen som den är inställd på men laddströmmen kan jag förstå hänger ihop med den inre resistansen i batteriet.
Fungerar varistorn eller är det bluff?
Tack för ditt inlägg det hjälper mig att förstå hur det hänger ihop med trådens rubrik.Jag har haft egna fordon sedan tidigt -70 tal och har aldrig bytt en trasig lampa.
Batteriet kommer aldri til selv å trigge varistoren, og den overlever korte spenningstopper - så en dårlig regulaor som lar spenningen fyke høyt opp for noen millisek vil den klare å kvele spenningstoppen. Effekten under grensespenningen tar batteriet seg av, men totaleffekten av en slik dings er veldig liten og dermed noe tvilsom.Knut, jag läser vad du skriver men är inte med på att det skulle fungera. Enligt medföljande anvisning så skall varistorn kopplas parallellt över batteriet. Här är en som också är tveksam Fruehzeitiger Lampenausfall
Kan placeboeffekten fungera på en bil efter montering av spannungsspitzenkiller?
Nå inslagstømmen slås av så kobles startmotoren helt vekk fra elnettet i bilen. Det eneste som eventuellt kan gi en strømspiker er spolen i innslaget.Det är när strömmen bryts till startmotorn som spänningsspiken uppstår. Induktiv last.
Och skulle där uppstå en spänningspik så är den mycket kortvarig och det borde halvljusglödtråden klara av. Tror inte på detta heller hur skulle då alla datorer överleva som sitter i våra bilar.
Motorn står stilla och man drar igång den och motorn lägger sig på tomgång. Även om vi sedan länge har växelströmsgeneratorer så är där inte mycket ork på tomgång. Tittar man på konstruktionen på generatorn och regulatorn så har jag svårt att förstå varför där skulle bli en spänningstopp vid start. Sedan kanske tio år tillbaka så lär generatorn hålla sig lugn tills alla miljöparametrar är uppfyllda, och då lär där inte bli någon spänningstopp vid start.Möjligen när laddningsregulater börjar jobba så får man en spänningstopp