Förbrukning av halvljuslampor

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,926
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Vi har vel 2 typer alternators i dag , de som kun har en tilkobling for kobling til batteri og de som tar imot styring fra motorkontrollen. De enkle har i sin innebygde regulator styring av spenningen til rotor via sleperinger og bruker tilbakekobling for spenningen på utgangen. I teori er det to strategier for oppstart, best er gradvis øking av spenningen på rotor til en får rett utspenning. Den andre gjør som de gamle mekaniske og gir full spenning og regulerer ned når spenningen ut stiger - denne løsningen gir en kort spik før regulatoren klarer å kompensere.

Det er kult å se på et skope oppstarten på ladingen, gjerne med egen probe på rotorspenningen også :D
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
En kunnig bilelektriker som jag jobbade med en gång sa att största anledningen till att halogenlampor går sönder så ofta idag är att moderna bilar har mindre reflektorer.
Detta gör att lampan inte kyls lika effektivt som förr (när reflektorerna var större).
I mina äldre bilar, Volvo Pv, Amazon, 240, Saab V4 mfl bytte jag aldrig lampor.
I min Saab 9-5 byter jag lampor 1g/år, och i min Xc70 har jag aldrig bytt (xenon).
De flesta bilar idag och igår slår ifrån strålkastarna under tiden då startmotorn går och några ögonblick efter motorn startat.
Detta är inte för att spara lampor utan för att maxa strömmen till startmotorn.
Det finns Led-lampor idag som har ljushöjdsreglering inbyggt i lampsockeln (inklusive avkännare/styrenhet).
Dessa är tyvärr inte E-märkta.
jag har inte köpt och testat så jag vet inte hur bra de fungerar ( eftersom de är svindyra).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
2,800
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
När jag läste inlägg 43 så kom jag att tänka på en detalj som jag förbisett. Sätter samma ljuskällor i flera bilar men det är bara en som har hög förbrukning. Den bilen har projektorlins i reflektorn och då får säkert inte ljuskällan den kylning som behövs. Tänker inte montera spannungsspitzenkiller utan jag får fokusera på att köpa ljuskällor med uppmätt brinntid på 600 timmar eller mer.
 

Bilagor

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
214
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
När jag läste inlägg 43 så kom jag att tänka på en detalj som jag förbisett. Sätter samma ljuskällor i flera bilar men det är bara en som har hög förbrukning. Den bilen har projektorlins i reflektorn och då får säkert inte ljuskällan den kylning som behövs. Tänker inte montera spannungsspitzenkiller utan jag får fokusera på att köpa ljuskällor med uppmätt brinntid på 600 timmar eller mer.
Det är samma lösning jag fått göra på min Saab.
Efter att, under flera år, kört med lampor med ”extra ljus 130% osv” bytte jag för 1,5år sedan till de med bäst livslängd enligt testfakta.
De håller än....
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
571
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
En annan anledning till att lamporna får förkortad livslängd är att alla inte vet att
man inte skall ta på glaset med fingrarna.
Detta ger feta avtryck som ökar värmen i lampan.

Jag hade en taxikund en gång i tiden som körde Saab 9-5 diesel.
Han lämnade in bilen på felsökning pga "lamporna går sönder ofta". Detta har aldrig hänt på de andra bilarna jag haft sa han.
Jag frågade vart han köper lamporna. Han nämnde att han köper där det är billigast.
Ja man får vad man betalar för sa jag och han blev mer o mer irriterad och sa att dessa lampor har hållit jätte bra i förra 9-5:an.
Då sa jag. Jag tänker inte felsöka på detta. Då blev han sur.
Då sa jag. Om jag monterar våra lampor och dom håller 5ggr så längre så handlar du lampor av oss istället i fortsättningen.
Efter ca 3månader kom han in på service. Då frågade jag honom hur det gått med lamporna. Inga problem längre svarade han kort.
Vad bra sa jag och tillade att "det blev ju billigt med felsökningen" senast.
Då skrattade han.
Vissa tillverkares lampor skall inte sitta i en taxibil eller en vibrerande dieselbil.
 
Toppen