• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hydrauliska stödben eller inte

Hur ser man det? Vi har EP-ben på vår Adria Matrix Supreme SC-18.

Eftersom du frågar antar jag att ni inte har den senaste versionen av EP-ben (levelM). Om vi förstått det rätt ska man även kunna uppgradera "gamla" installationer så att man kan se vikten som vilar på varje stödben. Uppgraderingen innebär bl.a. att man byter ut fjärrkontrollen mot en touchdisplay. Ska även vara möjligt att styra benen via smartphone. Förändringen kom efter att DexKo Global köpte upp E&P Hydraulics (DexKo Global äger även AL-KO). Se även: Stable and level by touchscreen

Hälsar
Bettan o Einar
 
Senast ändrad:
Monterade EP i maj 2019 fantastiskt bekvämt men kostar en del.Har bilen på förvaring nu så jag vet inte om det är levelM. Jag har dock inte hört att EP har funktionen att mäta vikten på stödbenen,trodde att det bara var AL-KO som hade detta
 
Jag hade AL-KO elektriska stödben bak innan jag skaffade E&P,
dessa 2 går inte att jämföra ens, skillnad som natt o dag.

Det optimalaste är dock fulluftfjädring i kombo med hydrualiska stödben.
Hej !
Som jag har förstått så får inte luftfjädringen vara aktiverad om hydrauliken används. Enligt instruktionen skall man ställa luftfjädringen i läge service om en axel kommer att hänga fritt.
Om man använder EP i läge automatik kommer stödbenen inte att aktiveras för än luftfjädringen är neutral. ( som sker automatiskt )
Detta är den information som jag har fått, men rätta mig om jag har fel!
BBa
 
Okey. Väntar på en 2020. Men tar tid med underlag för registrering. Lite förändringar antar jag
 
Lägg hellre pengarna på luftfjädring. (ev. behövs en/par plastramper ibland, men i helhet ett bättre val)
Jag har haft både hydrauliska och elektriska stödben, båda är ok och i mina fall fungerat lika.

Står valet (pga. plånbok?) mellan stödben och luftfjädring är valet självklart!
Komforten vid körning med luftfjädring slår alla stödben "8"dagar i veckan.
Är ekonomin samt vikt inga hinder, montera båda.
 
Lägg hellre pengarna på luftfjädring. (ev. behövs en/par plastramper ibland, men i helhet ett bättre val)
Jag har haft både hydrauliska och elektriska stödben, båda är ok och i mina fall fungerat lika.

Står valet (pga. plånbok?) mellan stödben och luftfjädring är valet självklart!
Komforten vid körning med luftfjädring slår alla stödben "8"dagar i veckan.
Är ekonomin samt vikt inga hinder, montera båda.

Ytterligare en liten fördel är att det inte syns på samma sätt att man "campar" i bilen när man står parkerad med bilen i våg med hjälp av luftfjädringen. Några plastramper har vi aldrig använt.
 
Hej!
Jag har både luftfjädring och hydrauliska stödben. Luftfjädringen ger komfort vid färd, stödbenen ger komfort när fordonet är stillastående. Man får mycket stabilare fordon än med bara luftfjädring samt mycket större variation avseende nivåreglering. Som jag ser det är luftfjädring respektive hydrauliska stödben tillämpningar på två olika problem.
BBa
 
Vi monterade VB Air suspension 4x4 2017 och har inte ångrat det. Tänkte ett tag om vi skulle ha både luftfjädring och EPs stödben i kombo men efter att ha testat nu i 3 år så känns det onödigt. Autoläget vid parkering är väldigt bekvämt och vi tycker stabiliteten vid långparkering är så pass bra att vi inte behöver extra stödben. Den stora vinsten är den oslagbara komforten, nivelleringsfunktion och möjligheten att höja aktern vid färjeramper o dyl. Inga problem heller att åka på Italienska eller Slovenska landsvägar ( läs tvättbrädor) heller längre. Turistbusskomfort i kombi med alltid stå i våg! Rekommenderas! Vi betalade 90 000 kr inkl. montering.

Claes
 
Hej !
Som jag har förstått så får inte luftfjädringen vara aktiverad om hydrauliken används. Enligt instruktionen skall man ställa luftfjädringen i läge service om en axel kommer att hänga fritt.
Om man använder EP i läge automatik kommer stödbenen inte att aktiveras för än luftfjädringen är neutral. ( som sker automatiskt )
Detta är den information som jag har fått, men rätta mig om jag har fel!
BBa
Jag var hos EP Hydraligs i skene på service med mina ben ,då såg jag en concorde med luftfjädring,
När dom skulle använda hydralbenen så släpptes luften ur först och sedan lyfte benen med ett ända tryck
På fjärrstyrning, det är smart kan inte bli lättare .sedan när dom skänkte ner bilen så startade kompressorn och bilen blev som vanligt i fjärdringen
 
Hej !
Om man använder automatik så behöver man inte ställa om luftfjädringen det sker automatiskt.
Men om fordonet lutar för mycket spärras automatiken och man måste ställa luftfjädringen i serviceläge innan man sänker stödbenen.
BBa
 
Bokade idag montering av E&P level M efter att ha funderat och kollat runt på alternativ som finns. Skiljer inte mycket i kostnad att montera i Tyskland så inte värt besväret för min del. Ska bli trevligt att se resultatet och frugan lycklig då det nu inte finns något som heter stödbens Öl.
 
Tillbaka
Toppen