• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har ni för luftventiler på era aluminiumfälgar?

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Till plåtfälgar brukar man ha stålventiler för att klara det högre lufttrycket.
Men vad har man för ventil till aluminiumfälgar?
Kan man ha stålventiler även där eller använder man gummiventiler som tål högre tryck?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi har stålventiler och är nu inne på 6:e säsongen med dessa. Vinterdäcken på stålfälgar har gummiventiler, för högre tryck (råkade bara bli så då vi beställde dem).

Hälsar
Bettan o Einar
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Jo, jag känner till att ämnet varit uppe tidigare......
Jag trodde bara att ni som har aluminiumfälgar (det är troligen ganska många) kunde berätta
om ni har en gummiventil eller metallventil i fälgen.o_O;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns högtrycksventiler som inte är helt i metall för lättmetals fälgar.
----------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jag har också haft sådana där förstärkta ventiler i några år i mina alufälgar och de har funkat helt ok. Metallen går ju ner hela vägen inne i gummit och är utflänsad längst ner i förstoringen som sitter under fälghålet så ventilen kan varken spricka i gummit eller ploppa ut, de är godkända för 7bar. Det står visserligen att just den är framtagen för högt tryck och plåtfälgar men "vanliga" alufälgar har ju samma utförande på ventilhålet som en plåtfälg så det verkar nog ok.
Däcksventil.JPG

Tidigare så hade jag bara "vanliga" gummiventiler, men då böt jag ut dem ibland på vårkanten i stället.
Krångligt..... Nej inte speciellt, det finns några enkla verktyg så man gör det på plats. Ur med luften, lite smörjning nere vid ventilen, dra ur den gamla med kroken, montera den nya med handtaget och konan samt avsluta med att fylla luft.
Lite träning och försiktighet första gångerna så man inte skadar hålet i fälgen när man pressar ner kroken på sidan, sedan är det inget problem.
Användbart när man leker med terrängbilar och inte har fälgar av värsta sorten som skyddar ventilen mot stenar och grenar. Ny ventil monteras direkt på plats ute i naturen på två minuter.
Däcksventilbytare.JPG
(Det går varken att montera eller ta bort de här förstärkta ventilerna med verktygen p.g.av metallflänsen ända nere i gummitätningen, så de måste dras genom hålet från insidan på fälgen tyvärr.)

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, naturligtvis kan allt gå sönder men just det här handlar väl för det mesta om att vanliga gummiventiler inte är att rekommendera till Bilar med C-däck som kör på lufttryck som ligger på gränsen eller t.o.m. över maxtryck för den ventilen. Så med metallförstärkningen inne i gummit kan inte den här ventilen varken spricka eller ploppa ut som en vanlig gummiventil av enbart lufttrycket, och är därmed godkänd för 7bar's tryck. Men den kan ju säkert gå sönder av andra anledningar.

Nackdelen med förstärkta ventiler, både den här varianten och metallventiler är ju att de nästan lättare går sönder vid mekanisk misshandel, som en sten som träffar ventilen vid hög fart eller om den blir snedbänd av någon navkapsel som hamnar snett av någon anledning.
Av den anledningen så är det då kanske oftast bättre att ha vanliga gummiventiler i terränghjul så man kan byta ventilen utan att behöva ta bort varken hjulet från bilen eller lätta på däcket från fälgen vilket skulle behövas med metallventiler som blir böjda eller avbrutna av misshandel.
Men om vi spinner vidare på den varianten så går det för det mesta att som nödlösning trycka in resterna av en metallventil i däcket och montera en tillfällig gummiventil utifrån så man kan åka vidare.

En annan variant som jag har kört omkring med men gav bort den sista förra sommaren är att ha en annan variant av ventil som reserv om originalet ger upp.
Man tar bort eller trycker in den trasiga ventilen i däcket och den nya reserven monterar man utifrån. Den stoppas in i hålet och sedan drar man åt en mutter (eller på en del varianter en vingmutter för att slippa verktyg) på ventilens utsida.
En metallkona expanderar gummit i hålet så ventilen fastnar rejält.
Kanske en grej som man alltid skulle åka omkring med, för med en sådan kan man nog alltid ta sig vidare vid ventilfel om däcket är ok. och fixa problemet senare på lämpligt ställe.

Men jag håller med dig." Lagen om all djä....het", säger ju att allt kan gå sönder.
För att vara motsträvig mot den dumma lagen så kan bra ventiler ändå minska risken betydligt för att något händer, och möjligheten att lätt kunna tillfälligt byta ventilen om däcket är ok. minska problemet till en fördröjning av en halvtimme i stället för timmar eller dygns väntan på att andra löser problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Man lär sig nått nytt var dag
Jag visste inte och har aldrig tänkt på att man kan byta ventilen utifrån
Ett sånt verktyg ska jag köpa
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan vippen, ja det finns mycket som existerar och är vettigt som man inte vet om.
Vissa saker som ex. det här kanske inte är så vanligt p. g. av att de som kan sälja det vill helst att det inte skulle finnas :D.
Det finns lite olika kvalité men med lite vett och försiktighet så går det jättebra.
Försiktighet och lite smörja även när man stoppar in kroken så man inte skadar hålet... mest risk på alufälgar kanske.
Hjälp gärna till med "mejseln" för att dra bort den gamla ventilen med kroken.

Här har du som vanligt tyvärr en halvdan YouTube film men som visar idén med verktygen.

Här har du en UK leverantör av verktygen, men de finns att få tag på i Kina också.
https://www.ebay.com/itm/TYRE-VALVE-REPLACEMENT-TOOL-SET-3-PIECE-RUBBER-BODY-STYLE/181018165715?_trkparms=aid=111001&algo=REC.SEED&ao=1&asc=20160908105057&meid=4292f52ea95b432ba6c34c58507209da&pid=100675&rk=3&rkt=15&mehot=pp&sd=173677500931&itm=181018165715&pmt=1&noa=1&pg=2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci:1457a74b-2f27-11ea-87d1-74dbd180d0fa|parentrq:71ff339316f0ada58a9801c1ffd97a06|iid:1

Tänk på att smörjan inte får vara fientligt på gummi bara. Det gör inget om man får in den nya ventilen för långt det är bara att dra/lirka den utåt som man normalt gör när man börjar ventilmonteringen inifrån.

Sedan har man de här andra tillfälliga ventilerna som man skruvar fast utifrån. Tyvärr hittar jag ingen nu men de finns alla gånger på eBay någonstans.
Men att bara kunna byta ut gamla mot nya, både för tillfällig reparation eller i förebyggande syfte på ett enkelt sätt ibland är ju nästan intressantare.

M.v.h. JANKRO
 
Toppen