• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Annar, takk for den! Jeg aner litt arroganse, men husk; det skal väre rum for delte meninger og synspunkter! Muligheten til å påvirke husbilsskatten? Har du fått skakning i överste etasjen? Leser man de forskjellige innleggene, så er det for og i mot, så man funderer på hva denne såkalte husbilkampen virkelig går ut på? Å sette ting på spissen, er nok nytt for deg, men du verden, du reagerte ihvertfall, og det er flott! Men, jeg er stygt redd for at mine konklusjoner er meget när sannheten, når politikkerene har sagt sitt!
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Nej, det var inte meningen att vara arrogant. Det jag ville betona att den här tråden handlar om husbilscampen. Det har varit en gemensam önskan från både branschen - tillverkare, försäljare, underleverantörer, klubbar osv - o oss vanliga husbilsägare att få till stånd ett samtal med beslutsfattare om det orimliga i den nya skatten. Nu har de lyckats med det låt oss vänta o se vad det leder till. Om miljöförstöring, klimatförändring o dess konsekvenser kan vi diskutera i en annan tråd. Så tänker jag. Ursäkta om du känt dig trampad på, det var inte alls mitt syfte med inlägget. Svårt det här att diskutera i skrift.
 
W

Weckman

Guest
Perhagen. Har läst dina 4 inlägg du gjort här på forumet och förstår inte riktigt vart du vill komma??
Vill du ha hög skatt. Du är nöjd med den höga skatten då du ändå får låg skatt efter 3år. Du värnar inte om miljön och tycker vissa inlägg är skitprat. Sen värnar du om miljön med plastpåsar mm och sen inte????
Jag kanske inte förstår riktigt vad du menar, men förklara gärna i lugnt och stilla sinne så ska jag försöka få det till mig.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
hei igjen!
Först;
- Jeg er ikke tilhenger av noen extra skatt, hverken höy eller lav!
- Jeg tar vare på miljöet, men mener at å bli straffet av miljö idioter, som skal redde verden, ikke er veien å gå.
- Jeg mener det er skjitprat i tråden om Husbilkampen skal frontes av Husbilsklubben, eller ikke!
- Plastflasker? I mitt forsök på å fokusere på miljö forbedrende tiltak, nevner jeg plast forbruk/ forbud, vanskeligere er det ikke! Dette er tiltak for å bedre miljöet, ikke en idiotisk ökning av en straffeskatt, som de oppfinnsomme politikkerene kaller " Bonus/ Malus)!
Det burde väre lett å forstå at man kan ikke redde verden ved å skatte oss naive Normenn og Svensker ihjel, miljötrusselen kommer dessverre fra de store gutta, men feilen er at våre regjeringer alltid skal redde verden!

som tilföyning;
Sitat; Vi tycker det är rimligt att husbilar ska beskattas för utsläppen när de körs, men samtidigt är det väldigt ofta husbilarna står stilla. Därför ber vi nu Skatteverket att se över att skattereglerna för att införa mer flexibla möjligheter, säger Magdalena Andersson, Sitat slutt!

Tror man på julenissen, og forventer lavere skatt?
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Men hallå!

Kan någon förklara för mig hur en högre fordonsskatt skall kunna rädda vår miljö?

Och att ställa av och på bilen hela tiden förändrar inget, du kör väl varken mer eller mindre.

Du kör när behöver eller känner för det. Miljömässigt blir det igen som helst skillnad…
 
F

F.d. 940

Guest
Men hallå!

Kan någon förklara för mig hur en högre fordonsskatt skall kunna rädda vår miljö?

Och att ställa av och på bilen hela tiden förändrar inget, du kör väl varken mer eller mindre.

Du kör när behöver eller känner för det. Miljömässigt blir det igen som helst skillnad…

Meningen är att du skall bli avskräckt av den höga skatten och köpa dig en elhusbil.
Här finns lite att läsa om vad som kommer Möte mellan Kabe och FKG om eldrivna husbilar
Arne
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Men hallå!

Kan någon förklara för mig hur en högre fordonsskatt skall kunna rädda vår miljö?

Och att ställa av och på bilen hela tiden förändrar inget, du kör väl varken mer eller mindre.

Du kör när behöver eller känner för det. Miljömässigt blir det igen som helst skillnad…

Meningen är väl att när de höjt skatten tillräckligt mycket, typ 500 kr/dygn så blir de flesta avskräckta och slutar köra husbil :eek:
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Er det noen som kan forklare meg hvorfor miljöet blir bedre av at jeg betaler 14056.- pr. år X 3, deretter reduseres årsskatten til ca. 50%, d.v.s ca. 7000.- pr. år.....

Er det ideen om å bruke appen; "Mina fordon/AV/ PÅ-Transport styrelsen", d.v.s at min husbil er avstelt i 365 dager, og dermed ikke belaster miljöet, og at jeg i tillegg "mottar 14056.- pr. år "..........(retur av innbetalt skatt).

Jeg er mektig imponert over de utrolige påfunn, miljö idiotene frembringer, i suksessfulle forsök på å ödelegge positive hobbier i livet, for folk flest!

Jeg snakker for den menige mann i gata, som har tatt seg råd å investere sparepengene sine i Husbil.....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vänta bara till kilometerskatt kommer,detta är bara en tidsfråga ,men från beslut till genomförande tar det 6-10år enligt experterna,alla bilar skall utrustas med mätsystem, det skall kosta olika beroende på var du kör.
Staten måste ha in pengar, att tro att det blir billigt att köra elbil i framtiden är en utopi.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Nej Bensan det där är en trist förenkling. Vi har ett miljöproblem, de styrande söker lösningar o pengar är ett viktigt styrmedel. Tyvärr har vi en politisk röra som vi ställt till med i allmänna val, som gör att alla beslut är kompromisser. Någon i tråden föreslog, bort med alla fasta skatter o inför drivmedelskatt. Alla som kör får samma skatt. Tyckte det lät bra tills jag insåg att alla inte kör frivilligt som vi med husbil. Tycker det är bra att samtalen om konsekvensen av bonus/malus fortsätter. Vår demokrati är inte helt kass.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nej, inte om du räknar de importerade utsläppen. En debattartikel i ämnet:
The dark side of the Nordic model

Jason Hickel har många åsikter.
Skriver bl. annat för Aljazeera.
Går man in på sidan och trycker på hans bild får man upp en del artiklar.

Googlar man på befolkningsökningen i världen, får man på Wikipedia fram att 1950 var befolkningen ca 2.5 miljarder för att 2019 öka till ca 7.6 miljarder.
Det är en rejäl ökning som säkert bidrar.
Läser man olika trådar om befolkningsökningen, så blir man inte klokare.

För att återgå till våra husbilar.
Enl. diagrammet i inlägg 25 om Co2 utsläpp..
Om Sveriges Co2 utsläpp 2017 var 0,12 % av världens totala utsläpp och vad jag läst är trafikens andel av detta 30 %, då är vår trafiks utsläpp 0,036 %.
Så vad är husbilarnas del i dessa 0.036 %?
Krister
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om Sveriges Co2 utsläpp 2017 var 0,12 % av världens totala utsläpp och vad jag läst är trafikens andel av detta 30 %, då är vår trafiks utsläpp 0,036 %.
Så vad är husbilarnas del i dessa 0.036 %?
Och här misstänker jag att vi åter har problem med bokföringen. Hamnar verkligen "CO2-notan" i Sverige när vi reser omkring utomlands? Det är nog troligare att den hamnar hos det land där vi tankar. Och det är ju inte många mobiler och andra slit-och-släng prylar som tillverkas här, CO2-notan hamnar i producentländerna.
Och vad baserar han detta på? Han uppger ju inte en enda källa till det han påstår. Sådant tar jag som grundlöst ordbajseri.
Det finns länkar till mer vetenskapligt hållna artiklar i texten, känns OK för mej.

/Ingvar
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Och här misstänker jag att vi åter har problem med bokföringen. Hamnar verkligen "CO2-notan" i Sverige när vi reser omkring utomlands? Det är nog troligare att den hamnar hos det land där vi tankar.

/Ingvar

Vid vår användning av husbilen, så är körsträckan 30% i Sverige. De andra 70% lägger vi ute i Europa.
Jag antar att våra utsläpp räknas i det landet vi lägger våra mil och likadant för de som besöker vårt land.

För detta betalar vi vägavgifter i till ex, Polen Frankrike, Spanien, Portugal för att nämna några länder, plus att vi betalar drivmedelskatt i samtliga länder.
(Tyskland har inte fått godkänt på planerade vägavgifter ännu.)

Att vi då skall betala en skatt på över 2000 kr i månaden Sverige, för att äga och köra en husbil med senaste tekniken är vansinne.
Jag tror inte man delar med sig till de länder där vi gör utsläppen.

Jag har inte heller några betänkligheter för att köra i dessa länder.
För de flesta av dessa länder tillverkar husbilar som de säljer till oss.
Och som de då får räkna med att vi använder.

Och för övrigt är det lika mycket tillverkarens ansvar att minimera sina utsläpp som användaren.

Krister
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan bolla och laborera med siffrorna och säkert få fram det som passar en bäst :eek:.
Däremot kan man ju undra vad de som har 100ggr eller 1000 ggr mer co2 utsläpp betalar :confused:
Sen tycker jag att det är konstigt att co2 utsläppet ökar från år till år :eek:.
Jag trodde att den co2 skatt vi betalar skulle göra så att utsläppen minskade totalt :(
Nä... Än en gång så känner jag att politikerna har ett annat syfte än det som vi skattebetalare betalar för :swoon:
 
Toppen