• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men eftersom du refererar till Expressens undersökning måste du väl tycka att den är relevant? Eller kollade du först hur undersökningen gjordes? Ställdes det frågor av typen: Nu när man hör så mycket om riskerna med klimatförändringar, blir du orolig för mänsklighetens framtid då?
Eftersom du verkar så intresserad av undersökningen, här är artikeln från expressen:
Så få svenskar förnekar klimatförändringarna
Publicerad 4 jun 2019 kl 10.57

De svarande i Novus nya undersökning om klimatoro är till stor del oroliga över klimatförändringen...Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
...och varannan tror att den är orsakad av människan. Foto: ERIK MCGREGOR / SIPA USA/IBL


66 procent av alla svenskar är oroliga över klimatet – medan två procent inte tror att det finns någon klimatförändring alls.

Den visar en ny mätning från Novus,
Det finns en stor övertygelse om att klimatförändringen är på riktigt, och en ganska stor oro över den.

Nästan varannan svensk, 48 procent, tror att klimatförändringarna är till mycket stor del orsakad av människan.

Skillnad mellan män och kvinnor
Bland kvinnor är siffran för tron på att människan är en mycket stor orsak till förändringarna högre, 57 procent, och hos männen ligger motsvarande siffra på 40 procent. Åldersmässigt är siffran högst bland 18 till 29-åringar, 66 procent, och lägst bland 65-79-åringar, 37 procent.

Men att människan är orsaken för någon form klimatförändringar tror hela 86 procent av de tillfrågade, enligt den nya mätningen utförd av Novus.

Oron stor bland yngre
Nästan var fjärde svensk är mycket orolig över klimatförändringar, medan 43 procent är ganska oroliga.

Samtidigt svarar endast 5 procent att de inte är oroliga alls. Bara 2 procent tror att det inte finns några klimatförändringar alls.

De som tror mer på klimatförändringen och är oroligare har ofta en högre utbildning, visar mätningen. Även yngre oroar sig och tror på förändringarna i större omfattning. Bland personer mellan 18 och 29 år uppger 76 procent att de är mycket eller ganska oroliga, medan de äldre ligger mellan på siffror mellan 61-65 procent.


SD-sympatisörer står ut
Undersökningen har även sett till partisympatier. Bland klimatskeptikerna, som inte tror på klimatförändringen alls, eller inte är oroliga över klimatet, finns en överrepresentation av personer som sympatiserar med Sverigedemokraterna. Men bland SD-väljare tror ändå en majoritet att människan är orsaken till klimatförändringen. Den gruppen finns också bland de som oroar sig ganska mycket.

Även LO-medlemmar utmärker sig genom att vara mindre övertygade och mindre oroliga, visar Novus mätning.

S-väljare utmärker sig för att vara mest oroliga av väljarna som sympatiserar med något av Sveriges tre största partier. 82 procent säger att de är mycket eller ganska orolig för klimatförändringarna. För M-väljarna är siffran 52 procent.

Novus-statistiken:


OM MÄTNINGEN
Undersökningen har genomförts på Novus eget initiativ.

Undersökningen genomfördes i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 1119 intervjuer på ett riksrepresentativt urval på åldern 18 – 79 år den 16 – 22 maj 2019.
 
R

RobbeS

Guest
Jätteintressant undersökning och diskussion om klimatförändringarnas vara eller icke vara. Men hör den hemma i denna tråd? Även om nu syftet med skattepålagan på husbilar är ett missriktat sätt att undvika att jorden går under. Själv tror jag inte det utan är så konspiratoriskt lagd att jag tror att syftet är att få in mer pengar i statskassan och ett sätt för det stora partiet i regeringen att få med sig maskrospartiet för att få sitta kvar i makten.
Kan vi inte starta en klimatförändringstråd istället?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
”Man ska ha husvagn – i alla fall enligt regeringen” | SvD

Debattartikel i Svenska Dagbladet som även kopieras in här:

Den nya fordonsbeskattningen, det så kallade bonus malus-systemet, innebär att bilar med låga utsläpp av koldioxid (låg bränsleförbrukning) får en låg årlig fordonskatt plus en bonus, medan bilar med relativt höga utsläpp straffas med en malus, beroende på hur högt det specifika utsläppet per kilometer är över en viss brytpunkt. Det här får en del konstiga effekter som man verkligen kan fundera på, inte minst ur miljösynpunkt. Det innebär bland annat att husbilar, som är relativt tunga och därmed har relativt högt specifikt utsläpp (gram per kilometer) får en extremt hög skatt, medan en elhybrid (med kort räckvidd på el) dels får en mycket låg, närmast försumbar, årlig fordonsskatt, dels en bonus på mer än 20 tusen kronor. För någon som står i valet och kvalet mellan att köpa en husbil eller husvagn så visar jag i exemplet nedan att valet faller på en husvagn, men att det paradoxalt nog kan leda till att utsläppen av koldioxid ökar. Det vill säga systemet som är tänkt att minska utsläppen premierar val som leder till ökade utsläpp.

Det nya bonus malus-systemet innebär att en Volvo XC60 Twin Engine (elhybrid med 2-liters bensinmotor) från 2020 får en bonus på drygt 21 000 kronor (engångssubvention) och en årlig fordonsskatt på 360 kronor. Att den får en bonus och så låg årlig skatt är att den beräknas släppa ut endast 54 gram per kilometer (motsvarar cirka 0,2 liter/mil i förbrukning).

En husbil med ”standardmotor” (Fiat 2.3 diesel) släpper ut 290 gram per kilometer enligt den ”körcykel” som gäller från 2020 (WLTP). Det innebär att den ”straffbeskattas” (malus) de tre första åren eftersom utsläppen överstiger 95 gram per kilometer. Den årliga fordonsskatten blir därför 24 270 kronor de tre första åren och 8 468 kronor därefter.

Enligt Volvo kan man köra upp till cirka 5 mil (cirka 3 mil i verkligheten enligt test i Ny Teknik) på el med en XC60 Twin Engine. Bensinmotorn är en 2-liters turbo som enligt nya körcykeln drar cirka 0,84 liter per mil, vilket motsvarar 190 gram koldioxid per kilometer. En semesterresa genom Sverige innebär således att den till största delen kommer att drivas av bensinmotorn. Volvo XC60 är en relativt stor och dyr bil och man kan misstänka att den används till mer än att köra korta sträckor i stan. Förmodligen utgör resor längre än 3–5 mil en betydande andel av bilens totala användning.

Uppenbart är att det blir dyrt att äga en husbil. Inte nog med att den är dyr i inköp, den är dyr att äga. Skatten måste jag betala, oavsett hur många mil jag kör den. Det betyder att givet att jag köpt en husbil så vill jag utnyttja den så mycket det bara går. Kanske väljer jag att köra med den inte bara på semestern, utan även väljer att använda den i vardagen. Det vill säga på grund av den höga fordonsskatten nyttjar jag fordonet mer än vad jag annars skulle ha gjort. Kanske säljer jag till och med min ”vanliga” bil som är betydligt bränslesnålare. Sammantaget kan det innebära att mina utsläpp ökar.


Ytterligare en effekt, som förmodligen är av större vikt, är att man väljer bort husbil till förmån för husvagn. Husvagnar saknar ju motor, vilket betyder att de inte förorsakar några utsläpp! Fordonsskatten för husvagnen blir därför 360 kronor per år (under 2 000 kilo). Jag kan nu alltså välja mellan en husbil med en årlig fordonsskatt på cirka 24 000 kronor, och en Volvo XC60 Twin Engine med en husvagn, med en total årlig fordonsskatt på 720 kronor (360+360). Väljer jag hybriden får jag dessutom en ”bonus” på cirka 21 000 kronor. Om jag finner att husvagnsalternativet är ett närmast fullgott alternativ till husbil så blir valet enkelt. Jag väljer den subventionerade Volvon framför den straffbeskattade husbilen. Förutom bonusen så sparar jag mellan 12 och 24 tusen per år om jag väljer Volvon (beroende på om jag väljer att ”ställa av” husbilen vinterhalvåret).

Hur mycket vinner nu miljön i form av minskade utsläpp av mitt val? Husbilens utsläpp är som sagt cirka 290 gram per kilometer. Hakar jag på en husvagn på Volvon så räcker inte strömmen särskilt långt, i bästa fall en mil eller två, vilket betyder att det är bensinmotorn som får göra jobbet. Kör jag på bensinmotorn och hakar på en normal husvagn får jag räkna med minst 65 procent högre bensinförbrukning, och därmed 65 procent högre utsläpp, det vill säga cirka 314 gram per kilometer. Utsläppen från husvagnsekipaget är alltså 24 gram högre per kilometer än utsläppen från husbilen. Med andra ord innebär systemet med bonus malus att fordonskombinationen med högre utsläpp, bil och husvagn, premieras framför husbilen som har lägre utsläpp. Man kan undra om ett sådant system kan sägas vara ett (kostnads)effektivt klimatpolitiskt styrmedel! Om det är utsläppen från bilar man vill komma åt, skrota då bonus malus och beskatta de faktiska utsläppen när vi använder bilen, det vill säga det fossila bränslet.

Runar Brännlund
professor i nationalekonomi, Centrum för miljö- och naturresursekonomi, Umeå Universitet
Till denna jämförelse med Volvo XC60 T8 skall läggas att du betalar ca200 000kr extra för nöjet att få miljöbonus samt låg skatt,du betalar bra för att spara pengar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Många rikspolitiker säger att "den som förorenar skall betala".

Vilket borde innebära att vi inte skall ha någon fast årlig fordonsskatt. Utan antingen en km skatt eller bränsleskatt.

Det blir ju ingen CO2 när våra HB står stilla.

Njaa.... Det är ju inte helt sant :eek:
För just denna årstid så finns det säkert många som har lite värme på eller en avfuktare, dessa drar ju också ström och orsakar mer eller mindre co2 utsläpp :eek::rolleyes:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kan inte låta bli att publicera nedanstående mejlväxling mellan en privatperson och Finansdepartentet.

Pålle


2019-12-12 fick ”Lennart” detta svar på en fråga som jag tyvärr ej har tillgång till:


Hej Lennart

Tack för ditt mail till Regeringskansliet.


Beskattning av fritidsbåtar och återinförande av ett register över fritidsbåtar har diskuterats under flera år. Det har tidigare funnits ett register över fritidsbåtar. Registret avvecklades vid utgången av 1992. Skälet för avvecklingen var bland annat att registret inte bar sina egna kostnader. Upprättande av ett båtregister för beskattningsändamål skulle innebära en förhållandevis stor administrativ kostnad för myndigheter. I dag finns inga sådana planer. Däremot beskattas bränslet till båtar som används för fritidsändamål med både energi- och koldioxidskatt.

Hälsningar

Catrin Arhusiander
Brevhandläggare
Finansdepartementet



Varpå ”Lennart” konstaterade (utdrag):


Hej Catrin!

1/ Svaret är ju näst intill patetiskt. Registerkostnader skall tas ut, precis som det gjordes på bilarna när det blev nytt skyltsystem, av båtägarna. Är kostnaden hög så blir priset högre, svårare än så är det inte och båtägarna har råd!

Registerhållningskostnader betalar vi bilägare väl varje år, nyss betalade vi 65 för husbilen i alla fall. Antalet bilar i Sverige är 4.7 miljoner x 65 SEK = 305,5 miljoner SEK så nog kommer det in pengar som gott och väl täcker den administrationen!


Antalet fritidsbåtar är ca 800 000 (år -17) och säg att ca 750 000 är motordrivna x 65.- ger ca 49 miljoner vilket mer än väl räcker för administrationen.

2/ I ingen annan fråga vad gäller att få ned utsläppen sparas det på åtgärder, se bara på den helt omotiverade straffskatten på nya husbilar. Det är det vi som har husbilar protesterar emot, vår fritid skall straffbeskattas medan båtägarna har fritt fram trots att de släpper ut mera per tidsenhet.

Du skriver att båtägarna betalar skatt på bränslet, precis som om inte alla fordon skulle göra det! Vad jag vet så finns det ingen differentierad bränsleskatt för några fordon som används av privatpersoner.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förstår jag rätt, är detta alltså någon som ber om beskattning av ett fritidsintresse? I någon snedvriden iver om rättvisa?
För det är väl ingen som tror att skatten på husbilar kommer att sänkas bara för att båtar inte beskattas?

Citerar mej själv p.g.a. komplettering av föregående inlägg.

Sedan undrar man ju vilket annat fritidsintresse som skall direktbeskattas nästa gång om man går vidare på den vägen?
Fotboll, fiske...?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta med att ivra för båtskatt uppfattar jag så här : Om jag skall betala skatt för min husbil så skall dom som har båt minsan betala skatt för denna. Låter mer som missunnsamhet, något man kan höra bland barn. Hur skulle det låtit om det var båtägare som skulle sagt så om oss? Jag tycker vi skall skita i vad andra gör & sköta oss själva. Att klaga på andra gagnar inte oss själva.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ju också vissa skillnader, båtarna använder ju inte några dyrbara vägar som kräver dyrt underhåll, och orsakar alltså inte lika stora kostnader som vägfordon. Och dom betalar ju som det nämndes förut bränsleskatt och moms, så helt gratis kommer dom ju inte undan!
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Magdalena Andersson har tydligen sagt i radio häromdan att har man råd med en dyr husbil har man råd att betala skatten också! Jag anser att hon har abdikerat med sådana svar. De renaste bilarna ska beskattas extra. Det finns inget vettigt svar utan pengarna ska in. Efter tre år sänks skatten blir de renare då? Skatten har inget med miljön att göra. Sveriges totala utsläpp har inget med den globala uppvärmningen att göra utan titta på länder som USA Kina Polen Ungern Rumänien mfl. Där finns bovarna som borde få hjälp att bidra till den globala miljöförstöringen.
 
Toppen