• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lyft ALKO bakaxel (2800kg) - Besiktning

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Tänke bara berätta en lite episod från besiktningen av husbilen igår.
På vår bil har vi en bakaxel från ALKO med max tillåten axeltryck om 2800kg, årsmodell 2015.

Tidigare besiktningar har jag informerat personalen om att ALKO är tydlig med att man inte får lyfta bilen i axeln, den är helt enkelt inte dimensionerad för det, vilke ti sig kan tyckas aningen märkligt. Nåväl, detta har i stort sett aldrig stött på några mothugg för än igår (trevlig/artig samtalston men motargument).

Besiktningspersonalen påstod då att det inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln (nära infästningen i ramen) och att man dessutom hade dokumentation från ALKO vilket styrkte påståendet. Jag bad därför att få se dokumentet.
I dokumentat hänvisar ALKO till att man skall lyfta bilen vid de uppmärkta markeringarna utanför stötdämparna. Man hänvisar dessutom till en bild som inte fanns utskriven. Som tur är skruvar jag med vår bil och visste precis vad ALKO hänvisade till. Vilket är lyftpunkter i ramen något utanför stötdämparna. Ingen stans framgår att ALKO hänvisar till lyft i bakaxeln, vilket var precis det jag också informerat om.

Nu vidtog en argumentation om att det trots detta minsann inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln och att nästa år var de tvungna att lyfta bilen för då var den så gammal. Efter ett tag blev vi dock överens om att deras utrustning för att göra jobbet var fel och att det mycket väl går att lyfta bilen bak...men inte i bakaxeln.

Jag svarade upp på påståendet att lyft måste ske nästa gång med att "då tar jag väl med mig en domkraft så lyfter vi bilen på rätt ställe". Döm om min förvåning när svaret tillbaks blev "Det behövs inte för vi har domkraft här!"

Vad var då problemet???
 
Lösning
Detta svar fick jag:

cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif

FW: Hur lyfta bil med AL-KO chassi
Akerblom Per <Per.Akerblom@alko-tech.com>
4 okt. 2018 10:00
cleardot.gif

cleardot.gif

Hej
En mycket vanlig fråga och mycket diskussioner på nätet vad vi förstår.
Nedan vad vi är överens med Bilprovningarna om.
För din del, se sista punkten särskilt.
När vi ändå är inne på luftfjädring: Du har väl skrivit upp måtten för körnivå på en av de första sidorna i...

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hur gick det på bilprovningen J.Bergsten?

En fråga till Åke Nordström. Har du sett min privata diskussion med dej?
Du har något sitter löst under din bil. Se på din bild. längst upp till vänster.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hej, Tony!
Tack för ditt observandum; och sorry, jag har missat ditt privata inlägg men svarar här: Den vita plåten som ser ut att lossna har haft den statusen sedan jag för 10 år sedan köpte husbilen; dess uppgift är att skydda insuget till den golvmonterade AC:n så att det värsta yrandet inte sugs upp i AC:n. Jag har vid var och varannan besiktning gått ner under husbilen och kollat över underredet i stort, och inte funnit någon förändring av den tunna aluminiumplåten så den får leva vidare...
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Hur gick det på bilprovningen J.Bergsten?

En fråga till Åke Nordström. Har du sett min privata diskussion med dej?
Du har något sitter löst under din bil. Se på din bild. längst upp till vänster.
Tror att det gick bra, en nyöppnad Bilprovning med moderna lyftverktyg och de lyfter långt ut på röret, två punkter (en per sida).
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Har dom senaste åren besiktigat en Hymer Duo Mobil 4500 kg. Har bett dom att lyfta i domkraftsfästena och det har inte varit några protester samtidigt passar jag på att smörja bakaxeln.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Då har jag varit på Bilprovingen o besiktigat. Självklart blev det diskussion om lyfta bakaxeln.
Dom har klara direktiv att få lyfta på axel så lång ut som möjlig! Då frågar man sig ”beror det på hur bred lyften är”?
Klart svar från stationschefen som jag bad komma ut. JA! Våran lyft är Ok enligt ALKO
Bild o instruktion
 

Bilagor

  • Lyftpunkter AL KO axel, instruktion.pdf
    2,8 MB · Visningar: 281

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Håkan; nog undrar jag hur Per Åkerblom på AL-KO reagerar på både ditt och mitt foto av hur bilprovningar i praktiken hanterar lyftning av bakaxel/-axlar...

Om bilprovningen skulle lyfta min 2-axlade på samma sätt som de lyfte din en-axlade skulle belastningen (tyngden) bli över tre ton, detta i betraktande av att mina två axlar inte är dimensionerade för mer än runt två ton per axel.
Hälsningar
Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Håkan; nog undrar jag hur Per Åkerblom på AL-KO reagerar på både ditt och mitt foto av hur bilprovningar i praktiken hanterar lyftning av bakaxel/-axlar...

Om bilprovningen skulle lyfta min 2-axlade på samma sätt som de lyfte din en-axlade skulle belastningen (tyngden) bli över tre ton, detta i betraktande av att mina två axlar inte är dimensionerade för mer än runt två ton per axel.
Hälsningar
Åke

Det har inte med axeltrycket att göra. Det är endast ett tunt plåtrör vars enda uppgift är att skydda torsionsfjädern.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då har jag varit på Bilprovingen o besiktigat. Självklart blev det diskussion om lyfta bakaxeln.
Dom har klara direktiv att få lyfta på axel så lång ut som möjlig! Då frågar man sig ”beror det på hur bred lyften är”?
Klart svar från stationschefen som jag bad komma ut. JA! Våran lyft är Ok enligt ALKO
Bild o instruktion
Det lyftet är absolut inte lämpligt,jag har haft disskutioner varje gång och kräver att man gör rätt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Då har jag varit på Bilprovingen o besiktigat. Självklart blev det diskussion om lyfta bakaxeln.
Dom har klara direktiv att få lyfta på axel så lång ut som möjlig! Då frågar man sig ”beror det på hur bred lyften är”?
Klart svar från stationschefen som jag bad komma ut. JA! Våran lyft är Ok enligt ALKO
Bild o instruktion

”Så långt ut som möjligt.” Torde AL-KO mena så långt ut som deras konstruktion tillåter. Och då är lyftet enl. din bild helt uppåt väggarna fel. Skulle jag vilja påstå.

// Niklas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Att diskutera med stationschefen va som ett yxskaft. Fast jag kan hålla med om att instruktionen är minst sagt bristfällig. Det ska ha ett minimått från chassiebalk.
Jag frågade honom om han skulle ha en lyft med ett cc mått hälften av den han nu hade skulle den då vara lika bra eftersom han lyfter så långt ut han kan.....då blev det jobbigt.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Det har inte med axeltrycket att göra. Det är endast ett tunt plåtrör vars enda uppgift är att skydda torsionsfjädern.
Hej, Wizard!
Då är saken än värre; på "riktiga" lastbilar är bakaxeln verkligen mer än ett skyddshölje vilket klarar punkbelastning på ett helt annat sätt än våra skyddshöljen. Nog har väl våra rör mellan bakhjulen även en stabiliserande uppgift, eller? I förlängningen skulle alltså våra husbilar med ALKO:s bakaxlar fungera helt utan dessa rör, eller åtminstone med rör tillverkade i exempelvis plast...
Hälsningar
Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Detta kan inte vara ett problem för besiktningsfirmorna då det går exakt lika bra att med vanlig domkraft lyfta en sida i taget, på markerat ställe. Bedriver man besiktningsverksamhet har man en sådan.

Men det tar lite längre tid...

Så lata får de inte vara helt enkelt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej, Wizard!
Då är saken än värre; på "riktiga" lastbilar är bakaxeln verkligen mer än ett skyddshölje vilket klarar punkbelastning på ett helt annat sätt än våra skyddshöljen. Nog har väl våra rör mellan bakhjulen även en stabiliserande uppgift, eller? I förlängningen skulle alltså våra husbilar med ALKO:s bakaxlar fungera helt utan dessa rör, eller åtminstone med rör tillverkade i exempelvis plast...
Hälsningar
Åke

Om du förstorar upp bilden som Håkan J bifogade så ser du att torsionsröret dels består av 3 delar med någon enstaka skruv som håller ihop det hela, och dels att det finns em gummitätning mot ramen och att röret är fäst mot ramen med fyra skruv.
Tror inte röret stabiliserar något med hänsyn till de två skarvarna.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Återigen: Det vore mycket intressant att få ta del av Per Åkerbloms respons på denna tråd. Uppenbart finns det utrymme för vida tolkningar av de instruktioner som bilprovningarna fått av honom, samtidigt som flera av oss amatörer har viss oro för hur våra kapitalinvesteringar hanteras.

Antingen hanterar bilprovningarna våra husbilar inom de toleranser som ändå finns eller så behövs det en uppstramning.
Hälsningar
Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du förstorar upp bilden som Håkan J bifogade så ser du att torsionsröret dels består av 3 delar med någon enstaka skruv som håller ihop det hela, och dels att det finns em gummitätning mot ramen och att röret är fäst mot ramen med fyra skruv.
Tror inte röret stabiliserar något med hänsyn till de två skarvarna.

Det är nog ett gaska kraftigt rör, det skall ju både vara mothåll för torsionsfjädrarna och ta upp de inte föraktliga krafterna som kommer ifrån hjulen. något plåtrör är det definitivt inte. Fästena emot chassiet består av kraftiga plåtar som överför krafterna dit, och samtidigt håller ihop chassiets längsbalkar.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har pratat med Per idag. Min bild på hur min bil lyft är "helt åt helvete" enligt Per.
Tänk att det ska vara så förbannat svårt att tänka till på den Svensk Bliprovning jag va på. Att läsa en instruktion som fan läser bibel. Dom hävdar sin kompetens men det är nu dokumentert noll i dett ärende.
Återkommer när återkoppling skett.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har pratat med Per idag. Min bild på hur min bil lyft är "helt åt helvete" enligt Per.
Tänk att det ska vara så förbannat svårt att tänka till på den Svensk Bliprovning jag va på. Att läsa en instruktion som fan läser bibel. Dom hävdar sin kompetens men det är nu dokumentert noll i dett ärende.
Återkommer när återkoppling skett.

Tack för tydlig återkoppling!
Det AL-KO borde göra är att speca var på axeln det är ok att lyfta och om så krävs även minsta storlek/längd på lyftytan "så långt ut som möjligt" (eller hur nu formuleringen är) är inte good enough och kan lätt misstolkas (medveten eller omedvetet).

Tycker det är synd att AL-KO frågott tidigare info. "Lyft i axeln for ej göras!" då den var väldigt tydlig och inte gick att misstolka.

Att skriva en tydlig instruktion som inte är öppen för tolkningar är i detta fallet inte speciellt svårt. Komplettera med bild/teckning (på samma sida som texten dessutom) så är man "hemma".

// Niklas
 
Toppen