• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rattfyllon - krocksäkerhet

Säkerheten är mycket viktig.
Bygg med energiupptagande stål, järn och plåt istället för plast.

Jag vet att bilarna blir tyngre då. Men jag kör hellre en tung säker bil än en lätt osäker.

Priset blir ju naturligtvis dyrare.

Kan HBK möjligen påverka KABE?

Är det dags att skriva motioner i ämnet?
 
Något det talas lite om, är hur åldern påverkar möjligheten att klara av kraftigt våld = trafikolycka.
Det är inte säker att det spelar så stor roll var man sitter om man är 70+, ren biologi, vi blir skörare med åldern.
 
Enklaste lösningen att förbättra krocksäkerheten kanske är att förbjuda helintegrerade husbilar. Måste vara svårt att skydda förare och passagerare fram från att få motorn i knät vid en frontalkolision?

Att man skulle få motorn i knät förefaller inte särskilt troligt eftersom den närmast befinner sig under golvet, men att krockkuddar alltid monteras och att mera av original krockstrukturer behålls vore ett stort steg framåt!
 
Husk at en for en full kroktest må forbruke 5 biler i snitt, ut av en årsproduksjon på 100 biler av en modell blir dette forbruket til mer enn 5 prosent ekstra. I tillegg kommer kostnadene med testene, dette er heller ikke billig. Så en realistisk prishøyning for testede (og forbedrede biler) blir langt over 10%
 
Mange helintegrerte har løftet førermiljøet så mye at de fleste småbiler følger motoren inn under påbygget. Dette gjelder de som er bygget på Iveco Daily og som har dobbeltgulv og flatt gulv inne i bilen, også noen andre har valgt en slik løsning. Riktig bygget nese gir en sikkerhet på høyde med hva orginal førerhytte kan tilby. Nå er det ikke mange transportere som har veldig høy sikkerhet.
 
Att man skulle få motorn i knät förefaller inte särskilt troligt eftersom den närmast befinner sig under golvet, men att krockkuddar alltid monteras och att mera av original krockstrukturer behålls vore ett stort steg framåt!

Vet inte varför du kommenterar detta men i min bil Weinsberg helintegrerad ligger motorn med hjälpsystem inte under golvnivån utan klart över. Vid en kollision med ett lägre fordon trycks motorn uppåt och inåt. Tycker det framgår av bilden i tråden.
 
Vet inte varför du kommenterar detta men i min bil Weinsberg helintegrerad ligger motorn med hjälpsystem inte under golvnivån utan klart över. Vid en kollision med ett lägre fordon trycks motorn uppåt och inåt. Tycker det framgår av bilden i tråden.

Man kan ju inte använda en olycka/bild som underlag för hur det kommer att fungera i alla olyckor, och jag vill nog vidhålla att en stor del av motor/växellådspaketet på Fiat Ducato ligger under golvnivå. Detta kommer givetvis att tryckas in vid en frontalkrock, men förmodligen i de flesta fall inte komma upp i knäet på förare/passagerare.
 
Tror inte många skulle få godkända resultat :(

Exakt! Skulle det ställas lika höga krav på krocksäkerhet i alla husbilar som man har i ex. Volvos XC90 skulle inte en enda husbil säljas på bra många år.

Men seriöst, hur stor andel här gick i tron att vi sitter lika säkert i en helintegrerad husbil, med en påbyggnad som är byggd på aluminiumprofiler och snadwichkonstruktion bestående av tunn alumiumplåt (i bästa fallet) och en glasfiberskiva, som vi gör i den stora eller medelstora familjebilen av nyare modell från känt märke?

Bra att krocksäkerheten (eller bristen på den, uppmärksammas. Fast surt blir det för oss med nuvarande konstruktioner den dan tillverkarna börjar bygga husbilar med hög krocksäkerhet. Den dan sjunker andrahandsvärdet på våra svindyra bilar som en sten i vatten.

// Niklas
 
Något det talas lite om, är hur åldern påverkar möjligheten att klara av kraftigt våld = trafikolycka.
Det är inte säker att det spelar så stor roll var man sitter om man är 70+, ren biologi, vi blir skörare med åldern.

Jag har hört att om man är berusad och te.x rammlar ,,,,, då får man mindre skador.... Kanske det då skulle vara krav på att man måste dricka alkohol innan man kör bil :swoon::twitcy:;)
 
Det är förmodligen inte många husbilsmodeller som uppnår ett så stort antal per år, skulle tro att väldigt många snarare ligger mellan 50-200st per år. Kanske är inte krocktester nödvändiga, man kan ju själv börja med att alltid beställa/kräva att krockkuddar finns vid nyköp. I basfordonen finns ju alltid den möjligheten!

Krockkuddar gör ju, som bekant, bara nytta så länge inga hårda detaljer når vår kropp. Är chassit framför krockkudden felkonstruerat (ur krockhänseende) kan krockkudden inte göra mirakel. Men rent generellt är det naturligtvis bättre (säkrare) med krockkudde än utan.
 
Senast redigerad av en moderator:
Man kan ju inte använda en olycka/bild som underlag för hur det kommer att fungera i alla olyckor, och jag vill nog vidhålla att en stor del av motor/växellådspaketet på Fiat Ducato ligger under golvnivå. Detta kommer givetvis att tryckas in vid en frontalkrock, men förmodligen i de flesta fall inte komma upp i knäet på förare/passagerare.

Tycker att en bild ibland säger mer än tusen ord, som det heter. Vore kanske en framtidside' att en krutladdning flyttade båda framstolarna bakåt vid frontalkrock.
 
Tillbaka
Toppen