Vill man inte möta i trafiken en död i husbilen vore intressant att veta vilken modell (delintegrerad eller helintegrerad).
Mora: Bil och husbil i krock – en allvarligt skadad
Mora: Bil och husbil i krock – en allvarligt skadad
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vill man verkligen veta det då en person är avliden i en trafikolycka?Vill man inte möta i trafiken en död i husbilen vore intressant att veta vilken modell (delintegrerad eller helintegrerad).
Mora: Bil och husbil i krock – en allvarligt skadad
Med tanke på diskussionerna för ett tag sedan om husbilars krocksäkerhet, är det kanske intressant.Vill man verkligen veta det då en person är avliden i en trafikolycka?
Kanske inte det första jag tänker på..
Tragiskt såklart, men jag är inte förvånad att föraren i personbilen klarade sig bäst. Den bilen har ju krocktestats och fått ett antal "stjärnor" i Euro-NCAP.
Väldigt få husbilar krocktestas tyvärr. Hymer lär krocktesta sina, även de integrerade.....
Här kan du se Efter våldsam krock mellan bil och husbil i Venjan – polisen misstänker grovt rattfylleri: ”Väldigt svårt skadade” ser ut som Mobilvetta helintegrerad. Men vi vet ingenting om händelsen och bältesanvändning.
Förstår inte ett dugg av hur du menar? Och vad har det med rattfylla att göra?Helt logiskt så borde det väl vara vi konsumenter som skall kräva trafiksäkra husbilar. En personbil med samma "krockskydd" som husbilar har skulle inte gå att få godkänd för trafik i Sverige. Husbilar används ju till stor del ute i Europa som har en helt annan trafikintensitet & ofta med högre hastigheter vilket för oss nordbor kan innebära en högre olycksfallsrisk. I den här frågan ligger TS verkligen lågt & det är förvånande.
Därför att där finns dom som kan läsa samt att det gick alldeles utmärkt att ta kopia på bilderna utan abonnemang och se att det var en integrerad samt fabrikat som var efterfrågat i tidigare inlägg.Varför lägga in länkar till tidningar som ska ha betalt för att läsa.
Jag kommenterade bara vad Los Suecos skrev. Sedan är det ju så att ett stort mörkertal av påverkade bilförare är ute i trafiken med olyckor som följd. Att sitta iett krocksäkert fordon om man drabbas kan väl inte vara fel, eller?Förstår inte ett dugg av hur du menar? Och vad har det med rattfylla att göra?
Jag är beredd att betala extra för att få högre säkerhet, och det hoppas jag att många andra också är.Om det finns ett lagkrav på att alla husbilar skulle krocktestas så skulle sannolikt priset öka med, kanske 50 000-100 000 kr per bil. Frågan är om konsumenter är beredda att betala.
Jag är beredd att betala extra för att få högre säkerhet, och det hoppas jag att många andra också är.
Varför ingår inte t.ex. krockkuddar på båda platserna fram i standardutrustningen??
Både Hymer (sedan många år) och Niesmann-Bischoff gör krocktester, och förhoppningsvis kommer andra att "hänga på"
Niesmann+Bischoff krocktestar Flair
50 000-100 000:- är ju ganska mycket pengar per bil. Nu vet ju inte jag hur stora serier som husbilarna tillverkas i men ponera att det rör sig om 750 st per år. 0m man lägger den antagna prishöjningen på alla husbilarna så blir det 37,5 - 75 miljoner. Jag har väldig svårt att tro att kostnaden för krockprovet skulle kosta detta för ett fåtal fordon & detta är för ett års produktion. Om det trots allt skulle vara så att kostnaden stämmer så beror det i så fall på att fordonen är så uruselt konstruerade att konstruktion & tillverkningsmetoder är tvugna att ändras till denna höga kostnad.
Om det finns ett lagkrav på att alla husbilar skulle krocktestas så skulle sannolikt priset öka med, kanske 50 000-100 000 kr per bil. Frågan är om konsumenter är beredda att betala.