• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen, vi vann!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fick just det här trevliga mailet i min inbox;

Ämne: Skatteuttag husbil – ingen höjning efter 1 september 2019


Bäste Medlem, ett glädjande besked mitt i semesterperioden – det blir ingen ny beräkningsformel enligt WLTP för skatteuttag på nya husbilar fr o m 1 september 2019! Det innebär att kommande modell ska ha samma skatt som föregående.


Trots motstridiga uppgifter in i det sista har Transportstyrelsen ändrat sig och gett oss ett positivt besked avseende beskattningen av husbilar efter 1 september. Det innebär Husbilskampen har gett resultat. Beslutet gäller tillsvidare och det finns inga planerade förändringar i nuläget. Sedan om beslutet politiskt ska passa in i en kontext med folkliga kritik mot pålagor på fordonstrafiken, bensinupproret, känner vi inte till.


Men oavsett så här avslutas Transportstyrelsens replik på vårt debattinlägg i Göteborgs-Posten 12 juli (vi har även fått detta skriftligt från Transportstyrelsen):


” Trots krav på WLTP-värde kvarstår alltså beräkningen av fordonsskatt för husbilar enligt dagens beräkningsformler. Dessa beräkningsformler trädde i kraft 1 januari 2016 och någon förändring är inte planerad”, undertecknat av Ullabritt Andersson, verksamhetsspecialist på Transportstyrelsen.


Med detta vill vi önska trevlig sommar samtidigt som vi tackar alla medlemmar som varit med i Husbilskampen och speciellt Mikael Blomqvist, Lars Bergholm, Maria Valentin och Tomas Haglund samt Lars Erik Paulsson på kansliet och Vännerna på Newsroom. Ett tack ska även framföras till Svensk Camping, Caravan Club och Husbilsklubben som ställt sig bakom vår opinionskampanj.


Vi, HRF som branschorganisation har blivit starkare genom detta gemensamma arbete, men vi har också dragit lärdom hur viktigt det är att bevaka och sätta sig in i politiska beslut som påverkar branschens förutsättningar såväl direkt som indirekt.


Tomas Haglund



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

.... och jag tycker vi skall vara stolta att vi som klubb ställde oss bakom och stödde Husbilskampen.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den här pressinformationen distribueras just nu;

Pressinformation från Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF:

Ingen ny beskattning av nya husbilar


Efter några turbulenta julidagar med motstridiga uppgifter in i det sista från Transportstyrelsen är Husbilskampen avgjord till husvagnsbranschens och framtida husbilsköpares fördel.


Det innebär att det blir ingen ny beräkningsformel enligt WLTP för skatteuttag på nya husbilar, personbil klass II, från och med 1 september 2019, utan kommande modell ska ha samma skatt som föregående.


– Branschen, husbilsägarna och camping-Sverige kan pusta ut. Den nya skatten på 28 000 – 35 000kronor per år för en 3,5-tons husbil hade varit ett dråpslag mot husbilen som semesterform med, sett över tid, även stora konsekvenser för landets besöksnäring, förklarar Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF.

– Den nya beräkningsformeln för CO2-utsläpp enligt WLTP för husbilar, personbil klass II, hade inte tagit hänsyn till husbilens särart och därmed varit djupt orättvis, fortsätter Tomas Haglund.


Det var i mars som HRF påbörjade opinionskampanjen Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen. Inom ramen för denna har HRF genomfört ett antal aktiviteter för att påverka lagstiftande politiker, beredande myndigheter och ansvariga departement. HRF har även haft stöd av branschorganisationen Svensk Camping, intresseorganisationen Caravan Club och i ett senare skede även Husbilsklubben.


– Som branschorganisation har HRF blivit starkare genom detta gemensamma arbete, men vi har också dragit lärdom hur viktigt det är att bevaka och sätta sig in i politiska beslut som påverkar branschens förutsättningar. Nu ser vi fram mot att fler väljer husbilen som semesterform och tackar alla som ställt upp i Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen, avslutar Tomas Haglund, ordförande HRF.

————————————————————————————————————=———

TommyD
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Visst gjorde vi i HBK rätt som protesterade ihop med dom andra parterna trots att det fanns dom som inte tyckte att klubben skulle engagera sig i "politiken" & de som tyckte att har man råd med husbi i ""miljonklassen" så har man råd att betala.
 
F

F.d. 56562

Guest
Vansinnigheterna tar aldrig slut, beskatta ett utsläpp som det inte finns några vetenskapliga bevis på att de är skadliga för miljön. En alarmistkår bestående av en enad journalistkår, politiker från i stort sett alla läger och en drös av låssasforskare har gått Globalisterna i Romgruppen till mötes. Är det någon som hört talas om Ozonhålet på sista tiden ?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vansinnigheterna tar aldrig slut, beskatta ett utsläpp som det inte finns några vetenskapliga bevis på att de är skadliga för miljön. En alarmistkår bestående av en enad journalistkår, politiker från i stort sett alla läger och en drös av låssasforskare har gått Globalisterna i Romgruppen till mötes. Är det någon som hört talas om Ozonhålet på sista tiden ?

Bra jobbat av Husbilskampen att kunna avstyra orättvisorna. Sedan är det ju en annan sak att vi måste komma tillrätta med vår påverkan på klimatförändringarna, men det finns ju många andra trådar som beskriver. Jag tror iaf att vi kommer att lösa dessa bekymmer också, precis som vi gemensamt i världen är på väg att lösa ozonförtunningen vid polerna tack vare överenskommelsen att fasa ut freonerna för ca 30 år sedan. Jag är glad för att vi inte hör talas om ozonhålet längre.

SVT Vetenskap reder ut: så mår ozonlagret idag
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men vi har fortfarande bonus/malus skatt på nya bilar i 3 år. Men är ju betydligt billigare än nuvarande förslag.

Stämmer, men det är i linje med alla andra fordonsslag, varken mer eller mindre.

Vi som inte är klimatförnekare förstår säkert att vi alla får acceptera att göra förändringar och försakelser, smått som stort. Vi hade nog den stora turen att fått leva i 50-60-70-80 och 90-talet. Kommande generationers dom har vi inte hört, bara Gretas ord än så länge.

I vårt fall blir bonus-malus systemet lite konstigt eftersom vi inte har några bonusalternativ att välja bland husbilarna. Men å’ andra sidan hur realistiskt är en Tesla eller annan bonusbil bland alternativen på PB1-sidan för en vanlig löntagare eller pensionär?

TommyD
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Men hur är det med "skatterättvisan" när stooora och tuuunga husbilar får skattebefrielse i upp till fem år ???

Ja ja jag vet att det kan låta som att man är lite "avis" på detta, men så är det inte, lite synd att detta inte har behandlats i samma anda
Hasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Skattesystemet blir aldrig rättvist ur alla betraktares ögon. En del tjänar på det medan andra förlorar. Att påvisa lättnader som orättvisa tjänar ingen på men att påvisa höjningar tjänar många på & i längden alla, husbilsskampen är ett lysande exempel på detta
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men hur är det med "skatterättvisan" när stooora och tuuunga husbilar får skattebefrielse i upp till fem år ???

Ja ja jag vet att det kan låta som att man är lite "avis" på detta, men så är det inte, lite synd att detta inte har behandlats i samma anda
Hasse

Tror du kan vara lugn Hasse.

I tråden ”Bilskatt husbil” inlägg nummer 10 skriver ”Ingrid o Pålle”;

”I och med införandet av bonus-malus-systemet slopades den 5-åriga skattebefrielsen.

Pålle”

Pålle är påläst så det litar jag på, logiskt är det också.

TommyD
 
S

Sören-6830

Guest
Sydsvenskan idag:
Debattinlägg: ”Den nya skatten på husbilar är orimlig.”
Ge turismen förutsättningar för att utvecklas istället för att avvecklas, skriver Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M), riksdagsledamot.


dlrioCYBrv5k7vh_sM8FmNdzZtw.jpg

Det finns 100 000 registrerade husbilar i Sverige.Bild: Sven-Erik Svensson
Regeringen sätter krokben för turism och därmed för sysselsättning, tillväxt och utveckling över hela landet när den nu planerar en höjd fordonsskatt för husbilar på uppemot 30 000 kronor per år under den tre första åren efter att en husbil köpts i Sverige.
Skattehöjningen träder i kraft den 1 september och är ett resultat av regeringens bonus-malus-system, vars syfte är att uppmuntra bilköpare att välja alternativ som släpper ut lite eller ingen koldioxid. Fordon som släpper ut mer koldioxid får betala mer och vice versa.
Den nya mätmetoden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), som används för att fastställa hur mycket koldioxid ett visst fordon släpper ut, har också betydelse för hur den nya skatten slår.
För två år sedan betalade en husbilsägare cirka 5 000 kronor per år i skatt. Den 1 juli 2018 höjdes skatten till cirka 14 000 kronor per år och nu ska den dubblas. Orsaken är att WLTP gör att skatteuttaget beräknas på ett schablonmässigt vis så att skatten för husbilar likställs med uttaget för tung lastbil. Det ger inte en rättvisande bild av husbilarnas klimatpåverkan. En husbil körs i genomsnitt betydligt mindre per år än en tung lastbil.
Skattehöjningen för husbilsägare blir orimlig och slår hårt mot svensk husbilsindustri. Höjningen gör att färre vill köpa en husbil.
Husbilsbranschen och campingen omsätter cirka 15 miljarder kronor per år och av dem kommer 75 procent från inhemsk turism.
Det finns 100 000 registrerade husbilar i Sverige och cirka 5 000 personer arbetar inom husbilsbranschen.
Skattehöjningen påverkar branschens alla led: återförsäljare, importörer, grossister, underleverantörer och verkstäder. När dessutom länder som Tyskland och Norge har låga skatter för den som köper en husbil blir konkurrensen snedvriden.
Gråimporten, parallell import, från Europa kan öka, något som i sin tur gör att regeringen går miste om de beräknade intäkter som den nya skatten är tänkt att ge. Till det kommer att miljön inte förbättras.
Varken Tyskland eller Norge väljer den svenska regeringens väg med stor skattehöjning på husbilar. Det gör att Sverige ensamt stryper en gren inom turismen i det egna landet.
Att människor väljer att semestra i husbil gynnar både landsbygd och glesbygd. Det bidrar till handel och konsumtion på platser som behöver intäkter för att behålla verksamheter och jobb.
Genom sina inköp i vårt avlånga land bidrar de som semestrar i husbil till att livsmedelsbutiker, tankställen och lokala sevärdheter kan fortleva. Försäljning av närproducerade hantverk och produkter får också en extra skjuts.
Besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Den skapar möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet.
Regeringen har slagit fast att Sveriges attraktionskraft som besöksdestination är en viktig fråga och konstaterar på sin hemsida att fler turister och längre vistelser ger besöksnäringen stora affärsmöjligheter inom dess olika branscher och företag som producerar varor och tjänster.
Mot bakgrund av den nya skatten på husbilar måste man ändå fråga sig om det verkligen är viktigt för regeringen att satsa på inhemsk turism.
Ge turismen förutsättningar för att utvecklas istället för att avvecklas.
Ann-Charlotte Hammar Johnsson

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) är riksdagsledamot och sitter i näringsutskottet där hon har ansvar för besöksnäringen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om regeringens bonus-malus-system syfte är att uppmuntra bilköpare att välja alternativ som släpper ut lite eller ingen koldioxid borde väl egentligen inte innefatta husbilar där det inte finns några alternativ.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sydsvenskan idag:
Debattinlägg: ”Den nya skatten på husbilar är orimlig.”
Ge turismen förutsättningar för att utvecklas istället för att avvecklas, skriver Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M), riksdagsledamot.


dlrioCYBrv5k7vh_sM8FmNdzZtw.jpg

Det finns 100 000 registrerade husbilar i Sverige.Bild: Sven-Erik Svensson
Regeringen sätter krokben för turism och därmed för sysselsättning, tillväxt och utveckling över hela landet när den nu planerar en höjd fordonsskatt för husbilar på uppemot 30 000 kronor per år under den tre första åren efter att en husbil köpts i Sverige.
Skattehöjningen träder i kraft den 1 september och är ett resultat av regeringens bonus-malus-system, vars syfte är att uppmuntra bilköpare att välja alternativ som släpper ut lite eller ingen koldioxid. Fordon som släpper ut mer koldioxid får betala mer och vice versa.
Den nya mätmetoden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), som används för att fastställa hur mycket koldioxid ett visst fordon släpper ut, har också betydelse för hur den nya skatten slår.
För två år sedan betalade en husbilsägare cirka 5 000 kronor per år i skatt. Den 1 juli 2018 höjdes skatten till cirka 14 000 kronor per år och nu ska den dubblas. Orsaken är att WLTP gör att skatteuttaget beräknas på ett schablonmässigt vis så att skatten för husbilar likställs med uttaget för tung lastbil. Det ger inte en rättvisande bild av husbilarnas klimatpåverkan. En husbil körs i genomsnitt betydligt mindre per år än en tung lastbil.
Skattehöjningen för husbilsägare blir orimlig och slår hårt mot svensk husbilsindustri. Höjningen gör att färre vill köpa en husbil.
Husbilsbranschen och campingen omsätter cirka 15 miljarder kronor per år och av dem kommer 75 procent från inhemsk turism.
Det finns 100 000 registrerade husbilar i Sverige och cirka 5 000 personer arbetar inom husbilsbranschen.
Skattehöjningen påverkar branschens alla led: återförsäljare, importörer, grossister, underleverantörer och verkstäder. När dessutom länder som Tyskland och Norge har låga skatter för den som köper en husbil blir konkurrensen snedvriden.
Gråimporten, parallell import, från Europa kan öka, något som i sin tur gör att regeringen går miste om de beräknade intäkter som den nya skatten är tänkt att ge. Till det kommer att miljön inte förbättras.
Varken Tyskland eller Norge väljer den svenska regeringens väg med stor skattehöjning på husbilar. Det gör att Sverige ensamt stryper en gren inom turismen i det egna landet.
Att människor väljer att semestra i husbil gynnar både landsbygd och glesbygd. Det bidrar till handel och konsumtion på platser som behöver intäkter för att behålla verksamheter och jobb.
Genom sina inköp i vårt avlånga land bidrar de som semestrar i husbil till att livsmedelsbutiker, tankställen och lokala sevärdheter kan fortleva. Försäljning av närproducerade hantverk och produkter får också en extra skjuts.
Besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Den skapar möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet.
Regeringen har slagit fast att Sveriges attraktionskraft som besöksdestination är en viktig fråga och konstaterar på sin hemsida att fler turister och längre vistelser ger besöksnäringen stora affärsmöjligheter inom dess olika branscher och företag som producerar varor och tjänster.
Mot bakgrund av den nya skatten på husbilar måste man ändå fråga sig om det verkligen är viktigt för regeringen att satsa på inhemsk turism.
Ge turismen förutsättningar för att utvecklas istället för att avvecklas.
Ann-Charlotte Hammar Johnsson

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) är riksdagsledamot och sitter i näringsutskottet där hon har ansvar för besöksnäringen.

Du han före mej med 5 minuter att publicera artikeln. OBS den är skriven innan förslaget om att skatten skulle träda ikraft 1 september. Kanon bra att även tidningar och riksdagsledamöter till slut börjar uppmärksamma problemet. :msn_thumbup::msn_thumbup:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om regeringens bonus-malus-system syfte är att uppmuntra bilköpare att välja alternativ som släpper ut lite eller ingen koldioxid borde väl egentligen inte innefatta husbilar där det inte finns några alternativ.

Ja så kan man se det, men man kan också se det som Largu skriver i inlägg nr, 15, att Bonus-Malus är ett incitament för en aktivare produktutveckling hos producenterna.

Trevligt att Sydsvenskan gav debattplats för det liggande skatteförslaget, skadar inte trots att det blåsts faran över, en information som ännu inte nått tidningen.

TommyD
 
Toppen