• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Wifi-router till husbil?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Det besvärliga i den här branschen är att det finns en otrolig mängd tillverkare och produkter och det är jättesvårt att få överblick. Alla tekniska uttryck som vanligt folk inte begriper, gör inte det hela lättare. Vill man dessutom ha valuta för pengarna och inte pytsa in hur mycket som helst så blir det ännu svårare.

Visst finns det tekniknördar som kan det här och känner till olika lösningar men när de ska förklara hur det fungerar för oss ignoranter så skär det sig med alla märkliga uttryck som verkar tagna ur någon sorts amerikansk rymdopera. Svenska språket kan omöjligen hänga med i utvecklingen och är därför numera fullkomligt nersölat med kufiska anglikanismer som är totalt obegripliga för oss i populasen.

För att ytterligare krångla till det så går utvecklingen hela tiden med en rasande fart så att prylen vi köpte dyrt för någon vecka sedan har blivit omodern och inte längre kommunicerar "properly" med alla andra prylar som ingår i hela konceptet. Jag har lådor fulla med sådana här numera omoderna prylar och jag tror inte att jag är ensam om det!

En enda gång har jag fått användning för en av dessa gamla prylar och det var när jag bytte ut en HDMI-kabel mot en gammal miniscart-kabel som visade sig fungera mycket bättre.

Min misstanke att branschen fungerar på det här viset för att kunna sälja en massa extra onödiga prylar är nog inte så ogrundad, så en hederlig branschbutik med kunniga medarbetare som har tid för kunden, är nog bäst för många av oss. Finns det sådana handlare?

Giv mig styrka!

Jappe
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Oftast behöver man inga kablar i wifi, de e liksom de som e poängen :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

HDMI-kabeln använde jag mellan laptopen och en extraskärm.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Inte en skum pryl till! Vad finns det för anledning att byta från en väl fungerande kabel till den däringa Chromecasten? Jag använder extraskärmen som utvidgat skrivbord eller vad det heter. Flera fönster öppna samtidigt.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

finns bara en fördel, att slippa kabeln.
Nä strunta i ChromeCasten, inget slår en fungerande kabel.
Du kommer att go nuts på den prylen ;)
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Tillbaka till Routerspåret igen.
Att ha sim-kortet fast i routern anser jag vara en nackdel i husbilen. Har vid flera tillfällen fått hänga ut min SIM-dongel utanför och t.o.m lagt upp den på taket för att hitta en 2 eller 3 G signal i Tyskland.
Därför rek. jag t.ex Dovado Tiny (har två) eller Tiny AC (har en) där du kan förlänga med en vanlig USB-kabel flera meter så man får kontakt med omvärlden. Att de är små är också en fördel.Normalt sitter dongeln inne bilen. Man kan givetvis koppla en antenn till routern med fast SIM-kort, men då höjs takhöjden....
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Nu har jag skickat efter två routrar från Ebay, en Huawei och en ZTE. Båda 4G och WiFi med simkortshållare och antenn in och ut och div. boingaboäng.

Den som fungerar bäst behåller jag och den andra säljer jag, tror jag. Pris i Sverige totalt över 3000 spänn, på Ebay c:a 750 kr.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Jag tänkte montera min nya router, (Tiny AC) med ett Huawei E3276 modem, men funderar på ifall man ska satsa på en yttre antenn till modemet :confused:

Vad tror ni? tips?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

I flera år har jag haft denna grunka i datorn, antingen med en liten antenn direkt på den eller med en påskruvad antennkabel med en antenn utanför bilen.

comf.jpg

Skillnaden mellan att ha antennen inne eller utanför bilen är enorm förmodligen delvis beroende på plåtisens egenskaper.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi ska bara köra i Norden i år, så jag har behållit Net1 och ska testa deras nya LTE. Inser att räckvidden i glesbygd kommer att bli sämre än med den gamla tekniken, men förhoppningsvis kommer hastigheten att bli bättre - åtminstone utanför storstadsregionerna där trängseln på nätet lär sakta ner kommunikationen.
Eftersom vi kör ganska lite/sällan har jag valt att köpa loss modemet/routern (995 kr) och teckna kontantabbonemang med obegränsad surf. Vi kommer att betala 99 kr för 2 dagar, 199 kr för en vecka resp 499 kr för en månad när vi är ute i Sverige Norge Danmark.
Jag räknar med att vi kommer att ha tillgång till obegräsad data i sommar för under 3000 kr totalt inkl modemkostnaden.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi ska bara köra i Norden i år, så jag har behållit Net1 och ska testa deras nya LTE. Inser att räckvidden i glesbygd kommer att bli sämre än med den gamla tekniken, men förhoppningsvis kommer hastigheten att bli bättre - åtminstone utanför storstadsregionerna där trängseln på nätet lär sakta ner kommunikationen.
Eftersom vi kör ganska lite/sällan har jag valt att köpa loss modemet/routern (995 kr) och teckna kontantabbonemang med obegränsad surf. Vi kommer att betala 99 kr för 2 dagar, 199 kr för en vecka resp 499 kr för en månad när vi är ute i Sverige Norge Danmark.
Jag räknar med att vi kommer att ha tillgång till obegräsad data i sommar för under 3000 kr totalt inkl modemkostnaden.

Vi har ett Telia mobilt bredbands abonnemang 20GB/mån för 99:-/mån en Huawei router som jag köpte på Tradera för 595:- (har haft detta i ca ett år nu). Vi ska också vara och köra i Sverige och Norge i sommar, men vi kommer ännu billigare undan.:spinny:
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Vi har ett Telia mobilt bredbands abonnemang 20GB/mån för 99:-/mån en Huawei router som jag köpte på Tradera för 595:- (har haft detta i ca ett år nu). Vi ska också vara och köra i Sverige och Norge i sommar, men vi kommer ännu billigare undan.:spinny:

Vi har tidigare haft NET1 för att få tillgång till internet i Norge och Danmark, 299:-/mån betalade vi för 20GB.
Nu har vi skaffat Telia eftersom man får tillgång till det i Norden och Baltikum numera. Vi betalar 199:-/mån för 20 GB.
Hur har du lyckats få ner det till 99:-/mån?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Nu har jag skickat efter två routrar från Ebay, en Huawei och en ZTE. Båda 4G och WiFi med simkortshållare och antenn in och ut och div. boingaboäng.

Den som fungerar bäst behåller jag och den andra säljer jag, tror jag. Pris i Sverige totalt över 3000 spänn, på Ebay c:a 750 kr.

Routern från England skickades samma dag som jag beställde den, kom till Stockholm den 20 april och där tycks den ha fastnat.

Routern från Ryssland ligger kvar på ett flygfält i Ryssland.

Jappe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Wifi-router till husbil?

Fanns ju en del Huawei , vad är skillnaden? Är så högt nr som möjligt nyast och bäst?
 
Toppen