• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Kan variationerna bero på om karthållaren är monterad i en helintegrerad husbil eller en med original hytt?

Min var en helintegrerad.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Den är fast med 2 skruvar från fabriken.

Leif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Kan variationerna bero på om karthållaren är monterad i en helintegrerad husbil eller en med original hytt?

Min var en helintegrerad.

Varför skulle det göra skillnad? Det är ju samma instrumentbräda och samma krockkuddar.

Pålle
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

"På versioner försedda med dubbel airbag på passagerarsidan, sitter skrivstödet fast." står det i instruktionsboken för MY16 .

Vet inte var den andra airbagen sitter på passagerarsidan, men tydligen har vi bara en enkel airbag på passagerarsidan i vår husbil med läsplattan.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Varför skulle det göra skillnad? Det är ju samma instrumentbräda och samma krockkuddar.

Pålle
Hur vet du att det är samma krockkudde i FL (facelift) -14 som efter.
Bilar innan FL har så vitt jag vet inte uppfällbar hållare om det finns passagerar airbag.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Hur vet du att det är samma krockkudde i FL (facelift) -14 som efter.
Bilar innan FL har så vitt jag vet inte uppfällbar hållare om det finns passagerar airbag.

Frågeställningen löd så här: "Kan variationerna bero på om karthållaren är monterad i en helintegrerad husbil eller en med original hytt?"

Så utgick jag i min enfald från att man avsåg bilar byggda på samma chassigeneration.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Teknisk sett kan det dreie seg om to forskjellige størrelser på kudden. Som transporter leveres bilen med 2 eller 3 seter, 3 seter krever en bred dobbel kudde og 2 seter en mindre enkel på passasjersiden. Men hvilke modeller av chassi som har enkel eller dobbel kudde har jeg ingen oversikt over.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

jo...finns airbag på passagerarsidan så går luckan inte att öppna.....
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

jo...finns airbag på passagerarsidan så går luckan inte att öppna.....

Som jag skrev tidigare: Vi har airbag på passagerarsidan med öppningsbar lucka, Helintegrerad MY 2016. Samma sak på vår förrförra MY14 delintegrerad. Däremot vår förra helintegrerade MY14 hade inte öppningsbar lucka.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Som jag skrev tidigare: Vi har airbag på passagerarsidan med öppningsbar lucka, Helintegrerad MY 2016. Samma sak på vår förrförra MY14 delintegrerad. Däremot vår förra helintegrerade MY14 hade inte öppningsbar lucka.

Som jag nämt tidigare så är det endast 2 skruvar att ta bort.
Enkelt om man vill.

Leif
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Har nu monterat min nya kart/läsplatta hållare. Innan jag beställde hållaren pratade jag ned en kille på firman i Tyskland som kunde lika dålig engelska som jag. Jag fick klart för mig att detta är en originalhållare och passar till de flesta modeller av Fiat Ducato mfl. Se inlägget som jag länkar till dit jag beställde från. Jag ringde också till Svenka Fiat i Stockholm och pratade med en tekniker på supportsidan.
Så här är det, det är inte hur och vilka airbags som finns i bilen som bestämmer vilken karthållare som monteras vid leverans, det är beställaren (köparen) som väljer detta. Det har inget med airbagen att göra.
Det finns inte heller någon risk att montera denna hållare även om airbagen blåses upp så händer inget eftersom den sitter bakom airbagen. Så som någon skriver att det skulle flyga iväg projektiler av mobiler, läsplattor etc är helt fel. Det blir farligt endast om det finns något monterat mellan airbagen och förare eller passagerare. Det finns ju luckor, täckpanel på rattar och många andra lösningar för att dölja dessa airbags, dessa viker undan när det smäller men de flyger inte iväg. Den info jag fick av Fiat och leverantören i Tyskland tror jag mer på än de som tror sig veta i den här tråden.
Jag bifogar bilder på montaget och kommer att stänga tråden om ett tag om det inte kommer relevanta inlägg.
 

Bilagor

  • 2017-10-20 16.16.31.jpg
    2017-10-20 16.16.31.jpg
    3,3 MB · Visningar: 76
  • 2017-10-20 15.42.56.jpg
    2017-10-20 15.42.56.jpg
    1,6 MB · Visningar: 73
  • 2017-10-20 15.42.39.jpg
    2017-10-20 15.42.39.jpg
    1,5 MB · Visningar: 76

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Visst är den bra och att man slipper extern hållare!
Håller med om att det vore bra men känner ändå en viss tveksamhet pga det som stå i min instruktionsbok.

På versioner försedda med air bag på passagerarsidan, sitter skrivstödet fast.

Varför skriver Fiat så om det är riskfritt att fälla upp "plattan"?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Varför tveksam när många tillverkare, kanske de flesta, inte har skruvat fast den?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Som sagt, hållaren sitter snett bakom airbagen och den kommer inte att nås av airbagen och inte skjuta iväg den som en projektil. Detta besked fick jag och i min instruktionsbok hittar jag inget om att hållaren inte får fällas upp.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: "Trasig karthållare till indtrumentbrädan"

Det finns säkert en anledning till att tillverkaren skruvat fast karthållaren i vissa husbilar.

Att uppmana andra eller att själv ändra detta utan att ha fått klartecken från tillverkaren är både oansvarigt och dumdristigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen