Tips på Dc/dc laddare

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av peter nilsson, 30 December 2019.

1. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Har köpt 2st 100A bly/kol batterier. Dom kan laddas snabbare än vanliga Agm batterier. Ctek har en dc/dc laddare men den laddar max 25A. Är det någon som har tips om någon laddare som ger mer. Har ingen aning om hur stor generator jag har men bilen är en Citroen Jumper 2015.
    Peter

2. Mats S

Mats S HBK Medlem

Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1474
  3. DavidS

DavidS HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21307
    Har installerat denna och det blev som natt och dag, till det bättre:) Jag har en Fiat 2,3 150 hk 2018 års modell. DavidS

4. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Vilken? Har du någon mätare så att du ser hur mycket den laddar?
    Peter

5. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    @peter nilsson Kan du vv dela dina erfarenheter om bly/kol batterier när du kommit igång?

Med 2 st 105Ah Biltema AGM jag hadde så tog dom emot 40+A i början på en laddcykel.
    För att en DC/DC laddare skall ladda snabbare behövs en riktig stor laddare om den skall prestera bättre än att koppla direkt mot bilgeneratorn.

Bly/kol tekniken gör ju det dessutom möjligt att åka omkring med ej fulladdade batterier utan att dräpa dom.
    Så en DC/DC laddare kanske är en onödig utgift?

JanneB gillar detta.
  6. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Står ganska många dagar på samma ställe när jag är ute och fiskar.

7. DavidS

DavidS HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21307
    Absolut. Jag har en Victron BMW 712 som visar laddningen momentant. Förut så flexade laddningen friskt och låg ofta mellan 10 och 20 A. Nu går laddningen upp på 45+A direkt när bilen startas och ligger kvar där tills batterierna uppnått 100%. Spänningen ligger också stabilt och högt så jo, för vår del så fick vi önskat resultat då vi vill ha snabb laddning när vi ligger ute på vintern och åker och tömmer/ fyller var 3:e till 4:e dag. Troligen kommer vi fortsättningsvis lämna elverket hemma i fortsättningen då vi inte behövt starta det alls den här vinterturen. DavidS

peter nilsson och Träsko gillar detta.
  8. harley01

harley01 HBK Medlem

Kommun:
    Skara
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14702
    DavidS , vilken av dom är det som du installerat?

peter nilsson gillar detta.
  9. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Vad har detta med din fråga om DC/DC laddare att göra?

10. DavidS

DavidS HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21307
    Träsko, harley01 och peter nilsson gillar detta.
  11. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Michael Det har ganska stor betydelse. Kör en kortare sträcka och bodelens batteri laddas fortare samt slipper elverk så att inte andra husbilister blir upprörda.
    Ha det

Michael S gillar detta.
  12. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Jag skriver om dom i höst.
    Peter

Michael S gillar detta.
  13. Daniel K

Daniel K HBK Medlem

Kommun:
    Luleå
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8801
    Senast ändrad: 30 December 2019
    peter nilsson och PeterK gillar detta.
  14. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Vad är fördelen med en DC/DC laddare om man har Bly Kol batterier?
    (dom tar ju inte skada av att inte vara fulladdade)

15. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Har kompressorkyl och Truma dieselvärmare och en liten kompressorfrys så det krävs ström.
    Peter

Olof G gillar detta.
  16. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    I ett batteri lagras ju energi kemiskt att stressa omvandling fram och tillbaka ger större förluster en dc-dc omvandlare har ju också en verkningsgrad som gör att man totalt tappar en del ladd energi i förluster.
    Man måste nog räkna med att slitaget på generator lager rem ökar eftersom de data som står på är maxdata oftast eftersom en husbil oftast är byggd på ett chassi som är gjort för att transportera gods och ladda startbatteriet och inte mycket mer.
    Dessutom är ju 12v ingen bra spänning med höga strömmar, vore bättre om bodelen vore gjord för 48v och generatorn också ävenså startmotorn med modern trefasteknik skulle bli betydligt mindre och lättare och varför inte bygga dessa ihop till en enhet direktkopplad till vevaxeln. Med dagens teknik skulle inte detta vara särskilt svårt.
    Det vi har nu i våra bilar är helt ålderdomlig teknik verkar som om all teknik gått till resten av motorn pga. miljöskäl resten är minst 50 år gammal teknik då det bara var provsändningar i färg på tv.
    Sen verkar det lite udda att skaffa omvandlare för att stressa laddningen på ett batteri går förmodligen manipulera laddningsregulatorn i generatorn för att få samma effekt. Kan nog vilket jag inte vet ligga ett shuntmotstånd som går att ändra, den är ju gjord för att ladda ett startbatteri.

suned gillar detta.
  17. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Vad jag är ute efter är följande:

Fall 1, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, begränsat av en DC/DC laddare till max tex 40A (eller 20A).

Fall 2, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, generatorn matar in allt vad som går, kanske 100A.

Laddtid upp till 90% SoC i fall 1 blir dubbla till fyra gånger längre.

Varför vill man ha DC/DC laddare i detta fall?

Ovan överslag baserat på https://www.alpha-batteries.co.uk/media/catalog/product/p/l/plh_c_100.pdf

JanneB, Mats S och peter nilsson gillar detta.
  18. muskatten

muskatten HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Jag har lithium batteri..... Och tänkte köpa en dc/dc boster på 40a.... Men så kom jag på att bilen står mesta tiden stilla. Hade jag kört mer så hade en dc/dc laddare varit perfekt :rolleyes:
    .

19. peter nilsson

peter nilsson HBK Medlem

Kommun:
    Kiruna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1930
    Då behöver man kanske inte en dc/dc laddare. Men vad händer med generatorn. Förstörs den av värmen? Behövs någon strömbegränsning? Är ganska novis på detta.
    Peter

20. Mats S

Mats S HBK Medlem

Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1474
    DC/DC-laddaren (boostern) påstås väl avhjälpa problemet att generatorn, oavsett vad batteriet kan ta emot, inte levererar tillräcklig ström eftersom den luras av startbatteriets laddningsnivå och/eller styrdatorn, särskilt på nyare bilar med Euro 6 och högre. Förändras den saken av bly-kolbatterier?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.