• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
På förstasidan finns en svart ruta "Visa/dölj medlemsinfo". Är det inte meningen att den ska "kommas ihåg"? Som det nu är så måste den bokas av varje gång man loggar in.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
På förstasidan finns en svart ruta "Visa/dölj medlemsinfo". Är det inte meningen att den ska "kommas ihåg"? Som det nu är så måste den bokas av varje gång man loggar in.
Har en undran. Är mest intresserad av forumet till vardags. I det gamla forumet såg man genast hur många inlägg som var olästa detta var mycket bra. Vidare så hoppar inte alla inlägg till sist lästa utan dom börjar om från börja med kanske 10 sidor gamla inlägg. Inte bra!
Samtidigt dyler det upp sidor som inte innehåller några nya inlägg. i och sig med tunnare stil men är ändå svåra att se. Hopas på justeringar på dessa punkter.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Edit: Jag upptäckte precis nu att det inte längre fungerar att länka från Excel;
(Notera, jag var tvungen att peta in ett blanktecken i http så att inte xF tar det som en riktig länk).
Måste vara ett Excel-fel, det fungerar perfekt om jag i stället klistrar in länken i en webbläsare.
Märkligt - Är det samma fel du åker på?

Det blir samma sak i Word - däremot funkar det i Outlook...
Tror dock inte på slutsatsen att det är ett Excel- (eller Word-) problem.
Det fungerar från både Word och Excel med länkar till "öppna forum". Är det kanske kopplat till inloggningsproblematiken eftersom länken går till info som kräver inloggning? Man får f.ö. samma svar från Excel om man klickar på en länk till gamla forumet...
 
F

F.d. 14324

Guest
Junfors, siffran på hur många olästa inlägg man har går att finna om man trycker på olästa inlägg, siffran står nere till vänster under dina olästa inlägg.

Angående hoppet till fel första olästa inlägg, jag är inte säker på anledningen till det men samma dag nya forumet lanserades upplevde jag når liknande.
Det jag gjorde då var att "markera alla forum som lästa" Efter det har jag inte upplevt problemet.

Mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Ska försöka svar på dina synpunkter ..
Se hur många olästa inlägg man hade? Om man går in på Forumsidan (eller startar på den, du kan ju bestämma vilken sida din webbläsare ska starta på) kan du klicka på Olästa inlägg till vänster på den vita menyraden, undermenyn under den blå menyn: Då får du upp de senaste av dej olästa inläggen. Längst ner på sidan ser du hur många de är (tryck End på ditt PC tangentbord, Mac känner jag inte till, på mobil/tablet får man nog scrolla gissar jag)
Börjar om från sida 1/från början: Det är väl när det inte finns några olästa inlägg? Botemedlet/trixet är här att klicka på datumet längst till höger i trådsammanställningen (under användarnamnet) för den tråd du vill se, då kommer du till det sista/senaste inlägget
Dyker upp sidor som inte innehåller nya inlägg: Samma metod som ovan, antingen välj Olästa inlägg om det är det vill se, eller klicka på datumet på det senaste inlägget i trådsammanställningen för att komma till det allra senaste.
Hoppas det det svarar på dina frågor, dvs om jag förstod vad du menade? :)
Tack för dina svar. Har bara en fråga kvar Hur ändra jag mon startsida till Forumsidan. Tack på förhand
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vad jag förstår måste du bli medlem, se "Använda Husbilsklubbens rabattavtal" i bilden nedan:
Du måste vara medlem för att kunna se och ta del av förmånsavtalen.
full


Men jag är inte riktigt säker, så jag ropar på @Robert-110 !
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det blir samma sak i Word - däremot funkar det i Outlook...
Tror dock inte på slutsatsen att det är ett Excel- (eller Word-) problem.
Det fungerar från både Word och Excel med länkar till "öppna forum". Är det kanske kopplat till inloggningsproblematiken eftersom länken går till info som kräver inloggning? Man får f.ö. samma svar från Excel om man klickar på en länk till gamla forumet...
Klas' (4 JO) misstanke är att det kan bero på teckenkodningen i Excel (åäö i detta fall). Länkarna fungerar ju t ex om
  • Man kör Excel Online (min excelfil ligger på OneDrive)
  • Man kopierar länken och klistrar in den i en webbläsares adressfält
Jag har letat länge, men ger mej inte! :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Chrome använder jag
Det enklaste sättet i Chrome ...
  1. Ordna flikarna/webbfönstren som du vill ha dem vid uppstart, dvs vilka sidor du vill få upp då. Se till att husbilsklubbens sida är t ex Forumsidan
  2. Klicka på de tre punkterna längst upp till höger, välj Inställningar
  3. Scrolla ner en bit tills du ser bilden enligt nedan, klicka Använd ... enligt röda ringen:

01.png

Lycka till!
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Klas' (4 JO) misstanke är att det kan bero på teckenkodningen i Excel (åäö i detta fall). Länkarna fungerar ju t ex om
  • Man kör Excel Online (min excelfil ligger på OneDrive)
  • Man kopierar länken och klistrar in den i en webbläsares adressfält
Jag har letat länge, men ger mej inte! :)

Problemet verkar bero på "brädgårdstecknet #" som visar numret på posten. Felmeddelandet tar ju slut före det. Provar man och lägger in # tidigare i hyperlänken tar felmeddelandet slut på den platsen.

/CG
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Klas' (4 JO) misstanke är att det kan bero på teckenkodningen i Excel (åäö i detta fall). Länkarna fungerar ju t ex om
  • Man kör Excel Online (min excelfil ligger på OneDrive)
  • Man kopierar länken och klistrar in den i en webbläsares adressfält
Jag har letat länge, men ger mej inte! :)

Har testat och det funkar för mig också från OneDrive/Office online, men inte från Word/Excel 2007.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag har tigit länge nu ville testa ordentligt först.
På något sätt känns det här som början till slutet, saknar inlägg av kunniga personer som skrivit mycket tidigare.
Sitter man som många med ett långsamt bredband så är det lång tid mellan sidorna.
Vem har bestämt att man ska försämra VÅR sida det var bra som det var byt tillbaka fort innan vi tappar medlemmar, jag förstår att det var ett smart drag att göra det när alla medlemmar betalat men så kommer inte ske nästkommande år om det ser ut så här.
Är det en koppling till facebook det handlar om??
Bengt Andersson fd datalärare.


Du som datalärare borde veta att utvecklingen inom IT går framåt. Exakt varför man måste byta ”plattform” vet jag inte men kan ha att göra med att support upphör, den gamla klarar inte av dagens ”trafik” där allt skall integreras osv. osv.

All verksamhet måste för eller senare byta IT plattform, gäller Banker, Försäkringsbolag, Affärer, Skolan, Universitetet, Företag, Kassasystem för handeln, Telefoni osv. Detta bytet var väntat för det ”gamla” skulle förmodligen snart slutat fungera.

Tror inte långsamt bredband var bättre i det gamla systemet. HBK har över 15 000 medlemmar och att någon klagar är fullt normalt. Vill man inte vara med i HBK för man inte gillar IT systemet kan man fråga sig har man varit med i HBK bara för man gillade det ”gamla systemet” eller för att få ta del av allt som är bra.

När man bygger något nytt tar det tid innan alla vänjer sig vid något nytt. Om ett år så tror jag de flesta är nöjda.

Tror också det är en generationsfråga, jag är själv 70 snart men jag hänger med på IT än så länge men mina barn och barnbarn kan mycket mer än mig. Att vi tycker olika är bara ett friskhetstecken.
 
D

Deleted member 11118

Guest
En litet petitess bara. Jag har mycket färdigskrivit, texter som jag sen klistrar in. Jag skriver också ofta längre texter i word, då jag har lite dyslexi, måste googla ofta hur ord stavas.

När jag så KLISTRAR in texten blir det dubbla radavstånd, så jag får sätta markören efter varje stycke och trycka på DELETE och då försvinner en TOM rad. Är det något fel eller har jag missat något????

Lägg inte ner för mycket krut på detta.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Var hittar jag mitt Medlemsnummer? Ser nummer vid sidan av olika inlägg men hur hittar jag mitt eget utan att leta upp något inlägg jag gjort?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Øverst i høyrespalten trykk på brukernamnet ditt og velg Informasjon på den siden som kommer opp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen