Hämtade min Burstner från vinterförvaringen där batteriet varit frånkopplat, och blivit urladdat. Startade med hjälp av startkablar och körde hem. Batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt och satte i. Nu snurrar det på men motorn vill inte starta... den gula lampan code lyser, men det gjorde den också när jag körde hem (och har så gjort tidigare till och från). Jag har provat att testa med att byta nycklar, tre stycken. Vad ska jag prova med här näst? Tacksam för all hjälp jag kan få här på forumet.
Vet ej hur det är med just din bil, men jag har haft bilar där du måste in och radera felkoden innan du kan starta den igen. Bryter man strömmen/byter batteri så nollas bilens dator. Man måste alltid ha ström i boxen och vid batteribyte ska en backup ström finnas. Låter sjukt men så är det hos vissa biltillverkare.
När du frågar om chassi så underlättar det att skriva år, märke, modell på chassit, att det skulle vara ett Burstner-fel tror jag inte
Tackar för svaren. Näe jag tror inte heller det är ett Burstner-fel. Under vinterförvaringen kopplas ju batteriet ur i flera månader (och har så gjort under flertalet år) så att ström till boxen måste finnas, hmm? Jo det är en Burstner harmony 618 -00. Att lampan för "Code" lyser spelar ingen roll?? Den har ju gjort det tidigare också (inte alltid dock) men allt fungerat som det ska ändå så det kanske inte har någon betydelse?
Pröva med rattjuseringen, min startade inte höll på flera timmar, bröt ström flera ggr telkontakt med min verkstad, då fick jag ett infall justerade ratten några ggr då startade bilfan, det var visserligen en 10 årsmodell.
Undrar om det ens är någon dator i den årsmodellen. Min -98 har ingen dator men startspärr . Finns en tråd med mer info om startspärr "Startspärr Ducato 2000" Startspärr Ducato 2000
Har en Knaus från 1998 där jag haft samma problem vid några tillfällen. Läste någonstans att det sitter en nyckelavkänning i tändningslåset och att denna ibland inte initieras på rätt sätt efter att batteriet varit frånkopplat. Tipset att komma runt problemet var att koppla loss batteriet igen, vänta några minuter och därefter återigen koppla på batteriet. När strömmen kollas på sker någon form av initiering av nyckelavkännaren och förhoppningsvis blir det rätt denna gång. Har provat detta när jag fått problemet och för mig har det fungerat. Jan-Olov
Tack för tipsen.. ska prova detta och även kolla ifall det går att söka felkod med instrument. Hur går man tillväga OM man måste koda om nyckel, om det skulle kunna tänkas vara felet (startspärr)? Återkommer senare.
Vår första Fiat från 1997 byttes batteriet och kunde inte startas. Vi hade ingen instruktionsbok o fick låna av en granne. Det fanns en givare ovanför batteriläget, som var en funktion att stoppa bränslepumpen om bilen vänt. Jag tryckte upp brytaren med handen och sedan startade husbilen. Det var 2006, så jag minns dåligt, men det var även den bruna kodnyckeln med som först prövats. Lycka till!
2000 er en vanskelig årgang da 2 generasjoner av chassi ble brukt. Det gamle hadde startsperren og en brun kodenøkkel, den nye med JTD motor en motordator. Regner med at dette er en med den eldre iTD motor. Her finnes en resetknapp beskrevet i inlegg 10 og nøkkelgjennkjenning som kan overstyres med brun nøkkel. Recoding av svart nøkkel skjer ved først å benytte brun nøkkel og direkte etter denne den svarte. Har for meg at JTD ikke har master nøkkel, men et kodekort. Her må en ha hjelp av et Fiat verksted for reaktivering av nøkkel om det skulle trenges (veldig uvanlig):
Problemet löst.. Tack KarinoBengt... och Knut Tittade efter det ni föreslog, där vid batteriet, och där på torpedväggen lite på sidan om batteriet satt (sitter) en slags kontakt typ. Kände med fingrarna på ovansidan, det kändes lite fjädrande, och jag tryckte lite, "klick"... (tryck-kontakt / reset-knapp)!!! In i kupe´n och vrider på nyckeln. Code-lampan slocknar och då jag vrider lite till så startar husbilen. Har ingen aning om varför kontakten löst ut men så himla glad jag är för att jag fått hjälp.. tack ni alla och speciellt då till KarinoBengt plus Knut.