• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startspärr Ducato 2000

F

F.d. 29925

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 HDI
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: Frankia 800
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Motor
Redan när jag skulle starta bilen på färjan blev det "nobben" vid första första försöket. Felet återkom därefter mer eller mindre regelbundet, ibland tog det 4 fyra försök innan "motorcodnyckel"-lampan slocknade och bilen gick att starta.
Väl hemkommen provade jag med reservnyckeln och även den röda nyckel med samma fenomen. Så nycklarna verka vara OK.
Så min frågar är helt enkelt var kan felet ligga? Tyvärr finns inga svar i den verkstadshandbok jag har till hands.
 

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Hej.
Hade samma problem på vår Frankia -99 Fiat.
Det var fel på startspären. Kretskortet satt strax innan bränslepumpen. Var nog någon lödning som var kass. När motorn var kall startade bilen, men när man kört 10 mil och stängde motorn för att tanka eller fika ca 5 till 10 min och skulle starta igen gick det inte. Fick stå stilla någon timme och prova starta, inga problem. På vår satt där en magnetventil som ska öppna till bränslet men det funkade inte när motorn var varm. Var i Tyskland sist det hände körde till en Fiat verkstad, Dom tog bort hela plastlådan som kretskortet sitter i och kopplade förbi med 2 kabelskor. Tändning till så fick spolen ström och bilen startar. Går att köra utan startspärr med om man vill. Tror nytt kretskort då för 5 år sen kostade runt 2000:- + jobb. Plastkåpan var gjord för att inte kunna öppna den så dom tog fram stora hammaren och slog itu allt där var. Dom viste hur man gjorde men kolla först med kunnig personal så det inte blir fel. Ett tips vad som hände oss.

Jonas
 

alonn

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Norge
HBK-Nr
11081
Medlemskap
2024
Hei
Har opplevd samme problem i sommer, på semester i Sverige. Dro innom ett fiat verksted i Gislaved, de koblet til data maskinen og fant ut att det kunne Være to ting, enten var det nøkkelen eller anteneringen som sitter rundt nøkkelen som sender signaler til startsperre. Smurte opp tenningslås med CRC 5-56, etter dette fungerte dette igjen, har bestilt ny del da jeg ikke tørr ta sjansen på at dette vil holde. Må bytte hele tennigslåse da du ikke får kjøpt dette i deler. Koster i Norge kr. 4.800,- + mva. Må bestilles fra Italia.
Mvh. Arild Lønn
 
F

F.d. 13497

Guest
Jonas Håkansson skrev:
Hej.
Hade samma problem på vår Frankia -99 Fiat.
Det var fel på startspären. Kretskortet satt strax innan bränslepumpen. Var nog någon lödning som var kass. När motorn var kall startade bilen, men när man kört 10 mil och stängde motorn för att tanka eller fika ca 5 till 10 min och skulle starta igen gick det inte. Fick stå stilla någon timme och prova starta, inga problem. På vår satt där en magnetventil som ska öppna till bränslet men det funkade inte när motorn var varm. Var i Tyskland sist det hände körde till en Fiat verkstad, Dom tog bort hela plastlådan som kretskortet sitter i och kopplade förbi med 2 kabelskor. Tändning till så fick spolen ström och bilen startar. Går att köra utan startspärr med om man vill. Tror nytt kretskort då för 5 år sen kostade runt 2000:- + jobb. Plastkåpan var gjord för att inte kunna öppna den så dom tog fram stora hammaren och slog itu allt där var. Dom viste hur man gjorde men kolla först med kunnig personal så det inte blir fel. Ett tips vad som hände oss.

Jonas

Hej Jonas!
Jag undrar om vi kan ha haft liknande problem? Min bil Pilot 690 Pacific stannade plötsligt och tempmätaren gick i topp. Jag gick ut för att kolla glykolvattnet med det var ljummet, och bilen startade igen. Efter två timmar hände samma sak och då tog det två timmar innan bilen startade. En bilelektriker tjuvkopplade tändningslåset och man kunde starta bilen med hjälp av en brytare och en startknapp. Det fungerade med startnyckeln en månad och 500 mil innan bilen inte startade med nyckel eller med startknapp. Vi fick koppla in en sladd från soleonoiden i startmotorn till batteriet för att starta bilen. Det funkade flefritt igen i två veckor innan alla tre tidigare alternativ inte fungerade. Efter 20 minuter startade bilen igen.
Var sitter kretskortet i så fall i bilen?
Hade du liknande problem?
Mv Kaj
 
F

F.d. 13497

Guest
Hej
Jag undrar om vi kan ha haft liknande problem? Min bil Pilot 690 Pacific stannade plötsligt och tempmätaren gick i topp. Jag gick ut för att kolla glykolvattnet med det var ljummet, och bilen startade igen. Efter två timmar hände samma sak och då tog det två timmar innan bilen startade. En bilelektriker tjuvkopplade tändningslåset och man kunde starta bilen med hjälp av en brytare och en startknapp. Det fungerade med startnyckeln en månad och 500 mil innan bilen inte startade med nyckel eller med startknapp. Vi fick koppla in en sladd från soleonoiden i startmotorn till batteriet för att starta bilen. Det funkade flefritt igen i två veckor innan alla tre tidigare alternativ inte fungerade. Efter 20 minuter startade bilen igen.
Var sitter kretskortet i så fall i bilen?
Hade du liknande problem?
Mv Kaj
 
F

F.d. 13497

Guest
alonn skrev:
Hei
Har opplevd samme problem i sommer, på semester i Sverige. Dro innom ett fiat verksted i Gislaved, de koblet til data maskinen og fant ut att det kunne Være to ting, enten var det nøkkelen eller anteneringen som sitter rundt nøkkelen som sender signaler til startsperre. Smurte opp tenningslås med CRC 5-56, etter dette fungerte dette igjen, har bestilt ny del da jeg ikke tørr ta sjansen på at dette vil holde. Må bytte hele tennigslåse da du ikke får kjøpt dette i deler. Koster i Norge kr. 4.800,- + mva. Må bestilles fra Italia.
Mvh. Arild Lønn


Hej Arild!
Jag undrar om vi kan ha haft liknande problem? Min bil Pilot 690 Pacific stannade plötsligt och tempmätaren gick i topp. Jag gick ut för att kolla glykolvattnet med det var ljummet, och bilen startade igen. Efter två timmar hände samma sak och då tog det två timmar innan bilen startade. En bilelektriker tjuvkopplade tändningslåset och man kunde starta bilen med hjälp av en brytare och en startknapp. Det fungerade med startnyckeln en månad och 500 mil innan bilen inte startade med nyckel eller med startknapp. Vi fick koppla in en sladd från soleonoiden i startmotorn till batteriet för att starta bilen. Det funkade flefritt igen i två veckor innan alla tre tidigare alternativ inte fungerade. Efter 20 minuter startade bilen igen.
Var sitter kretskortet i så fall i bilen?
Hade du liknande problem?
Mv Kaj
 
F

F.d. 29925

Guest
decker skrev:
Tackar för svaren så här långt. Man är kanske lite lat och därför blir det nog typ 5-56 vid tändningslåset till till att börja med.

Riktigt så enkelt var det inte. (Tyvärr)

Men runt själva tändningslåset sitter en induktionsspole som troligen i kombination med "rätt nyckel" sänder "rätt signal" till en gul elektronikbox, där induktionsspolen är ansluten, och som sitter strax till höger och c:a femton cm under tändningslåset.
Har nu motionerat "stickpropparna" både ingående och utgående och alla mina försök med att släcka "codelampan" har lyckats.
Men risken är ju att problemet återkommer.
Få se om jag kontaktar en gammal bilelektriker för att få lite mer användbar information. (Inte lätt utan en bra verkstadshandbok med bra el-scheman)
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Hej jag har haft samma problem efter jag plockade ut batteriet. Då gick start spärren in. Men jag hade tur att det hände hemma på garage upp farten och inte ute i skogen. Bärgaren fick ta den till Fiat verkstaden. Jag fick dem till att plocka bort hela start spärren så nu har jag inte de problem mera. Häller att bilen är helt borta (stulen) en att stå ute i skogen eller i "Chparejso" och inte kan starta.
Hälsningar från Sommerbo
 
F

F.d. 29925

Guest
Sommerbo skrev:
Hej jag har haft samma problem efter jag plockade ut batteriet. Då gick start spärren in. Men jag hade tur att det hände hemma på garage upp farten och inte ute i skogen. Bärgaren fick ta den till Fiat verkstaden. Jag fick dem till att plocka bort hela start spärren så nu har jag inte de problem mera. Häller att bilen är helt borta (stulen) en att stå ute i skogen eller i "Chparejso" och inte kan starta.
Hälsningar från Sommerbo

Utan ett riktigt el-schema för startspärren att tillgå förmodar jag att den är sammankopplat med krocksensorn, dvs jag antar att om man tar bort startspärren så försvinner även avstängningen av bränslet vid en krock?
Men visst är det en fördel att alltid vara säker på att motorn startar.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
decker skrev:
Utan ett riktigt el-schema för startspärren att tillgå förmodar jag att den är sammankopplat med krocksensorn, dvs jag antar att om man tar bort startspärren så försvinner även avstängningen av bränslet vid en krock?
Men visst är det en fördel att alltid vara säker på att motorn startar.
Startspärren påverkar inte krocksensorn på din bil!
Till startspärren hör endast antennen runt strömlåset ,codeboxen under ratten
samt självstartspärren på pumpen som oftast har fel.
Ta bort spärren på pumpen och koppla in strömmen direkt till stoppsolenoiden
så slipper du alla problem.
Var försiktig med att smörja låset med tunna oljor då dom har en tendes
att rinna rak igenom ner till elkontakten under låscylindern !
Tom
 
F

F.d. 55443

Guest
Har haft samma problem.Enkelt sätt att komma förbi startspärren. 3-polig kontakt innan bränslepump,koppla matar ledning direkt på strömkabeln,tex från parkeringsljuset.
Hälsningar Lasse
 

alonn

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Norge
HBK-Nr
11081
Medlemskap
2024
Helena o Tom skrev:
Startspärren påverkar inte krocksensorn på din bil!
Till startspärren hör endast antennen runt strömlåset ,codeboxen under ratten
samt självstartspärren på pumpen som oftast har fel.
Ta bort spärren på pumpen och koppla in strömmen direkt till stoppsolenoiden
så slipper du alla problem.
Var försiktig med att smörja låset med tunna oljor då dom har en tendes
att rinna rak igenom ner till elkontakten under låscylindern !
Tom
Hei
Svarer du med erfaring eller er det noe du tror når du svarer på att oljen kan renne ned i elkontakten under låsesylinder, jeg utførte dette for ca. 1, 5 mnd. Siden, alt fungerer fortsatt. CRC 5-56 blir også benyttet for bedre kontakt i elkontakter og fortrenge fuktighet.
Har som sagt tidligere bestilt ny tennigsdel, ,anteneringen rundt låsen som mottar signaler fra nøkkel får du ikke kjøpt alene. Startsperre på fiat ducato 2, 8 - 2003 mod. Går ikke ann og koble vekk, vet det går på noen eldre modeller, men ikke min.
Mvh. Arild
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
alonn skrev:
Hei
Svarer du med erfaring eller er det noe du tror når du svarer på att oljen kan renne ned i elkontakten under låsesylinder, jeg utførte dette for ca. 1, 5 mnd. Siden, alt fungerer fortsatt. CRC 5-56 blir også benyttet for bedre kontakt i elkontakter og fortrenge fuktighet.
Har som sagt tidligere bestilt ny tennigsdel, ,anteneringen rundt låsen som mottar signaler fra nøkkel får du ikke kjøpt alene. Startsperre på fiat ducato 2, 8 - 2003 mod. Går ikke ann og koble vekk, vet det går på noen eldre modeller, men ikke min.
Mvh. Arild
Har erfarenhet då strömlåsbottnet var full av olja med följd att det
uppstått krypstöm mellan kontakter och botten som hel smältat!
2003 modellen 2,8 JTD har startspärren inbyggd i ECM modulen
så den går inte att koppla bort som du skrev!
Mvh Tom
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
nautica skrev:
Har haft samma problem.Enkelt sätt att komma förbi startspärren. 3-polig kontakt innan bränslepump,koppla matar ledning direkt på strömkabeln,tex från parkeringsljuset.
Hälsningar Lasse
Enklaste sättet är att använda den mittersta tråden (svart/lila om inte minnet sviker) som sitter i
kontakten till startspärren på pumpen,där har färdigt ström från startlåset
och behöver ej dra några nya kablar.

Mvh Tom
 
F

F.d. 29925

Guest
Helena o Tom skrev:
Enklaste sättet är att använda den mittersta tråden (svart/lila om inte minnet sviker) som sitter i
kontakten till startspärren på pumpen,där har färdigt ström från startlåset
och behöver ej dra några nya kablar.

Mvh Tom

Håller på med att skruva på topp till en PB-1 och läste lite slarvigt igår.
Men inser nu att på den mittersta tråden finns det spänning från tändningslåset men till vilken tråd skall den anslutas?
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
decker skrev:
Håller på med att skruva på topp till en PB-1 och läste lite slarvigt igår.
Men inser nu att på den mittersta tråden finns det spänning från tändningslåset men till vilken tråd skall den anslutas?
Den ansluts direkt till stoppsolenoiden på pumpen som sitter bakom startspärren.
Jag brukar bända loss startspärrselektroniken först så att jag kommer åt
skruvskallarna (specialskruvar utan spår eller sexkant) och med lite pillande och en bra tång får man loss resterna av startspärren.
Då ser du vart strömmen skall kopplas !
Det är ca 30-45 minuters jobb.
Det var en massa problem med dessa startspärrar när dom kom ut på
marknaden i slutet av nittitalet !

Tom
 

Gisin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
13274
Medlemskap
2024
Hej. Detta fel hade vi på våran förre h-bil 2000. Till slut gick den inte igång als.
Det blev bärgning till fiatverkstad där dom bytte elektronikboxen i motorn. För oss gick det på garanti, det hände på vår förste utflykt, bilen var ny. Lycka till.
 
Toppen