• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

efter batteri byte tappat kodning

enar123

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skara
HBK-Nr
5988
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: harmoni
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elsystem
:p: Har bytt batteri samt tappat bort kodningen nyckel visas hela tiden.Har prövat med att köra startmotorn samt vänta tretiosekunder samt slå på nyckelen igen utan resultat flera gånger . Någon som har blivit drabad av samma proplem hjälp mig tack!!
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Kolla så att du inte kom åt inertabrytren som sitter bakom batteriet på brandväggen.Det ser ut som ett fyrkantigt relä med gummitopp.Tryck på gummit i mitten o kolla om bilen startar.Denna brytare bryter strömmen till bla bränslepumpen vid en eventuell kollision
men den kan också slå ut vid batteribyte!
Tom
 

Stark

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2530
Medlemskap
2024
Ett liknande fel på vår Knaus med Reanultchassie uppstod efter "vintevila och urladdat batteri". Gick ej att starta trots laddning av batteriet, "nycklar ej godkända" i displayen.

Efter kontakt med Volvo/Renault i Kalmar tipsade man där om att det eventuellt kunde hjälpa att "glirpa på" nyckeln/fjärrkontrollen, det vill säga : lås, lås upp, och så vidare ett stort antal gånger, och se på tusan det hjälpte, efter 25-30 lås och upplåsningar hade bilen på något sätt lärt sig känna igen vår nyckel igen och startade. Detta inbesparade oss en bärgning ut från ett annars välfyllt "övervintringsgarage".
Hoppas det "funkar".
 

enar123

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skara
HBK-Nr
5988
Medlemskap
2023
Helena o Tom skrev:
Kolla så att du inte kom åt inertabrytren som sitter bakom batteriet på brandväggen.Det ser ut som ett fyrkantigt relä med gummitopp.Tryck på gummit i mitten o kolla om bilen startar.Denna brytare bryter strömmen till bla bränslepumpen vid en eventuell kollision
men den kan också slå ut vid batteribyte!
Tom
Tack tom för tipset detta fick jag av fiat service i Borås i går det var orsaken bilen startade direkt kännde igen nyckeln !!!
 
Toppen