Montera yttertempmätare

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Burstnersolano585, 17 September 2019.

1. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
  2. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Beror ju på vad du anser vara "korrekt" temperatur. :)

Det finns ju inte en temperatur runt, över och under bilen som är den "rätta". På min bil sitter en givare under bilen, rakt under entrén. Den påverkas naturligtvis av soluppvärmd asfalt att visa litet höga temperaturer ibland. Jag har en annan givare också, som jag har monterat själv, som jag satte precis bakom nedre gallret till kylskåpet (ville slippa att göra hål i bilen). Den får litet problem när solen ligger på just på den sidan. Fiats temperaturgivare, den som visas vid hastighetsmätaren, sitter väl någonstans i motorrummet.

Så för varje punkt att placera en givare kan man nog hitta tillfällen där den visar värden som man upplever som "fel". Rent teoretiskt skall man väl placera givaren i skugga och så att den inte påverkas av solvarm asfalt eller andra ytor som har blivit uppvärmda av solen. Var man nu hittar en sådan placering? :confused:

MVH
    Hans

J.Bergsten, Lassep66 och Montreal gillar detta.
  3. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Nä precis - inte helt lätt, men man funderar ju vart biltillverkare i stort placerar sina tempgivare - i motorrummet blir det väl skapligt varmt av motorn tänker jag?

Man vill ju ha en temp som stämmer helt enkelt - framförallt vid körning, då vi annars nyttjar tempmätaren i bodelen.

4. ingbe

ingbe HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Man har naturligtvis med sej ett litet vitmålat hus à la SMHI väderstation som man sätter upp på sin stolpe en bit från allt störande... :spinny:
    Mer seriöst kan man ju välja det lägsta värdet som det närmast "sanningen".

/Ingvar

Burstnersolano585 gillar detta.
  5. Arne B

Arne B HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11633
    Jag har satt min tempmätaren i gasolkofforten som är ganska luftig.
    Arne B

WillerWalle och skalman52 gillar detta.
  6. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Vårt gasolutrymme är uppvärmt, så det blir inte så bra lösning om jag vill ha yttertemp. :)

7. kjelka

kjelka HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6650
    Temperaturgivaren sitter i de flesta fall under vänster backspegel. Gäller både personbilar och husbilar.

Chippen gillar detta.
  8. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Fiat har (hade) tempgivaren i en av backspeglarna.

9. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Ja då är jag uppenbarligen inte hjälpt av att veta var Fiat har sin givare. Om ni ser länken till produkten så blir det nog inte så snygg lösning att sätta den under backspegeln... :confused:

10. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Många bilar har den innanför Stötfångare/Spoiler, ger ju fördelen att man är närmre körbanan.

Lassep66 och Burstnersolano585 gillar detta.
  11. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Ok! Ska se om detta är nåt jag kan lyckas med själv eller om det blir ett jobb för verkstan.

12. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna
    Har monterat min in i backspegeln.Ta bort glaset, montera givaren in i spegelhuset dra kabeln i samma kabelhärva som kablar till elen för speglarna.Snyggt och lätt att göra.
    Mvh. S670sl

JanneB, Leifw och Kjell1351 gillar detta.
  13. lars o margareta

lars o margareta HBK Medlem

Kommun:
    Hudiksvall
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6977
    sitter inte fabriksmonterade givare i insuget till motorn ,styr väl förbränningen

14. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24499
    Givaren för utetempgivaren till ALDE-displayen sitter enl. uppgift under bilen.
    Jag antar att den påverkas minst där av solens uppvärmning....
    (den kopplas in på en plint i ALDE-pannan)

Jag har monterat en egen givare intill ALDE-givaren

J.Bergsten gillar detta.
  15. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9408
    Under motorn, bakom spoilern fram har jag min. Så långt från asfalten som möjligt, men så inte motorn värmer, eller vinddraget kommer åt den.
    Den modellen som visades i länken från Conrad i inlägg # 1 var stor. Varför finns det stora plastsjoket till höger på bilden? AAA-batteri?
    Denna hade jag tidigare:
    https://www.kjell.com/se/produkter/...tomhustermometrar/termometer-for-bilen-p48510

Denna har jag nu:
    Mini LCD Digital termometer för Frysen / Kylen - Köp på 24.se

Tänkte testa denna, små siffror i förhållande till displaystorleken, men har belysning, kopplas lämpligen till parkeringsljuset. Rätt stor givare men verkar ha en kabel som lätt går att klippa/skarva:
    12V Biltermometer Inne/Ute

Senast ändrad: 18 September 2019
  16. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21121
    Fäste med silverteip en trådlös givare över fördjupningen för positionsljusen. Fiat ducato halvintegrerad. Alltså långt ned men framför kylaren. Fungerade bra så länge givaren fungerade.

17. Sören-6830

Sören-6830 HBK Medlem

Kommun:
    Vellinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6830
    Inplastad, fäst med buntband på balken framför kylaren. Fungerar bra när man kör, påverkas lite av kylarens temp innan motorn svalnat. Clas Ohlson, givare även i kyl o frys, de olika ställena cirkulerar på mottagarens display.

18. T68

T68 HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Finns det någon mer fordonsanpassad variant med flera tåliga, trådlösa givare där huvudenheten inte är så stor (o ful)? Gärna svart o som smälter in med all härlig fiatplast på instrumentbrädan.

Edit: den här på Kjell men med trådlösa givare vore perfekt. Behöver ingen jättedisplay.
    Screenshot_20190922_195942.jpg

Senast ändrad: 22 September 2019
  19. Tangenhaap

Tangenhaap HBK Intresserad

Kommun:
    Västerås
    Kabe04 gillar detta.
  20. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Den jag beställt (se mitt första inlägg) hade kass känsla i knapparna, belysningen fladdrade gult som att jag köpt den 1984. Så jag fick den krediterad av Conrad. Så nu försöker jag hitta en igen, som nån skrev vill man ju ha en liten smidig med relativt stor display, inte nån jätteklump typ inomhusväderstation. Utan nån liten smidig att ha på instrumentbrädan. Den på Kjell kanske kan vara nåt. Dock blir man lite tveksam till kvalitén när de är så billiga.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.