Generell fråga Lyft ALKO bakaxel (2800kg) - Besiktning

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Avarage, 27 September 2019.

1. tony o nette

tony o nette HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    17682
    Hur gick det på bilprovningen J.Bergsten?

En fråga till Åke Nordström. Har du sett min privata diskussion med dej?
    Du har något sitter löst under din bil. Se på din bild. längst upp till vänster.

2. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Hej, Tony!
    Tack för ditt observandum; och sorry, jag har missat ditt privata inlägg men svarar här: Den vita plåten som ser ut att lossna har haft den statusen sedan jag för 10 år sedan köpte husbilen; dess uppgift är att skydda insuget till den golvmonterade AC:n så att det värsta yrandet inte sugs upp i AC:n. Jag har vid var och varannan besiktning gått ner under husbilen och kollat över underredet i stort, och inte funnit någon förändring av den tunna aluminiumplåten så den får leva vidare...

tony o nette gillar detta.
  3. J.Bergsten

J.Bergsten HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    23060
    Tror att det gick bra, en nyöppnad Bilprovning med moderna lyftverktyg och de lyfter långt ut på röret, två punkter (en per sida).

tony o nette gillar detta.
  4. framat

framat HBK Medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7168
    Har dom senaste åren besiktigat en Hymer Duo Mobil 4500 kg. Har bett dom att lyfta i domkraftsfästena och det har inte varit några protester samtidigt passar jag på att smörja bakaxeln.

5. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    92
    Då har jag varit på Bilprovingen o besiktigat. Självklart blev det diskussion om lyfta bakaxeln.
    Dom har klara direktiv att få lyfta på axel så lång ut som möjlig! Då frågar man sig ”beror det på hur bred lyften är”?
    Klart svar från stationschefen som jag bad komma ut. JA! Våran lyft är Ok enligt ALKO
    Bild o instruktion

Bifogade filer:

6. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Håkan; nog undrar jag hur Per Åkerblom på AL-KO reagerar på både ditt och mitt foto av hur bilprovningar i praktiken hanterar lyftning av bakaxel/-axlar...

Om bilprovningen skulle lyfta min 2-axlade på samma sätt som de lyfte din en-axlade skulle belastningen (tyngden) bli över tre ton, detta i betraktande av att mina två axlar inte är dimensionerade för mer än runt två ton per axel.
    Hälsningar
    Åke

Håkan J gillar detta.
  7. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Det har inte med axeltrycket att göra. Det är endast ett tunt plåtrör vars enda uppgift är att skydda torsionsfjädern.

8. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    92
    Jag kommer ringa Per Å om det här nästa vecka

9. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Det lyftet är absolut inte lämpligt,jag har haft disskutioner varje gång och kräver att man gör rätt.

10. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9269
    ”Så långt ut som möjligt.” Torde AL-KO mena så långt ut som deras konstruktion tillåter. Och då är lyftet enl. din bild helt uppåt väggarna fel. Skulle jag vilja påstå.

// Niklas

Håkan J gillar detta.
  11. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    92
    Att diskutera med stationschefen va som ett yxskaft. Fast jag kan hålla med om att instruktionen är minst sagt bristfällig. Det ska ha ett minimått från chassiebalk.
    Jag frågade honom om han skulle ha en lyft med ett cc mått hälften av den han nu hade skulle den då vara lika bra eftersom han lyfter så långt ut han kan.....då blev det jobbigt.

Åke Nordström gillar detta.
  12. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Hej, Wizard!
    Då är saken än värre; på "riktiga" lastbilar är bakaxeln verkligen mer än ett skyddshölje vilket klarar punkbelastning på ett helt annat sätt än våra skyddshöljen. Nog har väl våra rör mellan bakhjulen även en stabiliserande uppgift, eller? I förlängningen skulle alltså våra husbilar med ALKO:s bakaxlar fungera helt utan dessa rör, eller åtminstone med rör tillverkade i exempelvis plast...
    Hälsningar
    Åke

13. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9269
    Detta kan inte vara ett problem för besiktningsfirmorna då det går exakt lika bra att med vanlig domkraft lyfta en sida i taget, på markerat ställe. Bedriver man besiktningsverksamhet har man en sådan.

Men det tar lite längre tid...

Så lata får de inte vara helt enkelt.

14. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Om du förstorar upp bilden som Håkan J bifogade så ser du att torsionsröret dels består av 3 delar med någon enstaka skruv som håller ihop det hela, och dels att det finns em gummitätning mot ramen och att röret är fäst mot ramen med fyra skruv.
    Tror inte röret stabiliserar något med hänsyn till de två skarvarna.

15. Åke Nordström

Åke Nordström HBK Medlem

Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3583
    Återigen: Det vore mycket intressant att få ta del av Per Åkerbloms respons på denna tråd. Uppenbart finns det utrymme för vida tolkningar av de instruktioner som bilprovningarna fått av honom, samtidigt som flera av oss amatörer har viss oro för hur våra kapitalinvesteringar hanteras.

Antingen hanterar bilprovningarna våra husbilar inom de toleranser som ändå finns eller så behövs det en uppstramning.
    Hälsningar
    Åke

Annar och J.Bergsten gillar detta.
  16. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är nog ett gaska kraftigt rör, det skall ju både vara mothåll för torsionsfjädrarna och ta upp de inte föraktliga krafterna som kommer ifrån hjulen. något plåtrör är det definitivt inte. Fästena emot chassiet består av kraftiga plåtar som överför krafterna dit, och samtidigt håller ihop chassiets längsbalkar.

Senast ändrad: 19 Oktober 2019
    STANTON, Göte J och Bennsan gillar detta.
  17. Håkan J

Håkan J HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    92
    Har pratat med Per idag. Min bild på hur min bil lyft är "helt åt helvete" enligt Per.
    Tänk att det ska vara så förbannat svårt att tänka till på den Svensk Bliprovning jag va på. Att läsa en instruktion som fan läser bibel. Dom hävdar sin kompetens men det är nu dokumentert noll i dett ärende.
    Återkommer när återkoppling skett.

STANTON, Åke Nordström och J.Bergsten gillar detta.
  18. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9269
    Tack för tydlig återkoppling!
    Det AL-KO borde göra är att speca var på axeln det är ok att lyfta och om så krävs även minsta storlek/längd på lyftytan "så långt ut som möjligt" (eller hur nu formuleringen är) är inte good enough och kan lätt misstolkas (medveten eller omedvetet).

Tycker det är synd att AL-KO frågott tidigare info. "Lyft i axeln for ej göras!" då den var väldigt tydlig och inte gick att misstolka.

Att skriva en tydlig instruktion som inte är öppen för tolkningar är i detta fallet inte speciellt svårt. Komplettera med bild/teckning (på samma sida som texten dessutom) så är man "hemma".

// Niklas

Bennsan och Håkan J gillar detta.
  19. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Om något går fel vid lyftet så blir väl besiktningsföretaget ersättningsskyldigt. Eller?

20. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Problemet är att felet kan komma långt senare,inte nödvändigtvis just vid lyftet.

Avarage och Håkan J gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.