• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu har jag inte läst hela tråden...än... men jag såg att du (som de flesta) vill ladda ladda/förbruka sina LFP mellan ca 10-90% av kapasiteten.... Efter ca 1,5 år användning av LFP (dagligen) så ser jag annorlunda på det.... laddningen/förbrukningen kan vara bra att ställa in mellan 50-90% :swoon:.... nu undrar nog många varför :wideeyed:.... som jag ser det när du laddar 10-90, tänkt dig att du kör till dit mål och när du väl är framme, så kanske du bara har 15% kvar i dina LFP eftersom laddningen startar ju inte föränn du är nere i 10%... ja då är det bara att ta fram genratorn och starta den, lite snoppet efter kanske många mils körning, har du solpaneler så kanske inte ens solen lyser på många dagar :swoon:.... då sitter vi där med ett fint LFP batteri men kan inte använda det.... Jag ställer in mina parameter på 50-90% då vet jag att jag åtminstonde har 50% kvar innnan ny laddning startar... om jag inte har helt fel så är det flera laptop tillverkare som har gjort så med laddningen av LFP.... du kan se att du får meddelande "laddkabel ansluten men laddar inte" när förbrukningen sen tömmer LFP så startar automatisk laddningen av din laptop vid 50-60% restvärde... Jag tror också att detta påverkar inte LFP livslängd.... som sagt så ser jag på det just nu...

Vaknade till ännu en underbar morgon kl 10 har vi redan +24
Kram Wovi & Peter
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Fräschade upp minnet i manualen. Ni har väl en sådan, finns annars på nätet.

Inställningarna 16-19 på bmv berörs. Relät normalt öppet=ingen laddning . Lägger man low soc (16) till 90% så sluter reläet under den och det blir laddning på. Sedan sätter man clear soc (17) till 95% och laddningen bryts. Motsvarande på 18 och 19 för spänning. 13,2 och 14,2 t.ex. man kan experimentera lite med spänningen för att nå ungefär soc-punkterna.

Ranko, förstår inte riktigt din kommentar om 17v. Poängen är ju att inte tillåta hög spänning för just risk för oblanseringar och slitage. Räcker att gå upp till 16 v en gång om året och individuellt per batteri först och sedan i parallellkoppling. Detta med noggrann övervakning för att kunna bryta direkt. Detta avser winston 12v blockena.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu har jag inte läst hela tråden...än... men jag såg att du (som de flesta) vill ladda ladda/förbruka sina LFP mellan ca 10-90% av kapasiteten.... Efter ca 1,5 år användning av LFP (dagligen) så ser jag annorlunda på det.... laddningen/förbrukningen kan vara bra att ställa in mellan 50-90% :swoon:.... nu undrar nog många varför :wideeyed:.... som jag ser det när du laddar 10-90, tänkt dig att du kör till dit mål och när du väl är framme, så kanske du bara har 15% kvar i dina LFP eftersom laddningen startar ju inte föränn du är nere i 10%... ja då är det bara att ta fram genratorn och starta den, lite snoppet efter kanske många mils körning, har du solpaneler så kanske inte ens solen lyser på många dagar :swoon:.... då sitter vi där med ett fint LFP batteri men kan inte använda det.... Jag ställer in mina parameter på 50-90% då vet jag att jag åtminstonde har 50% kvar innnan ny laddning startar... om jag inte har helt fel så är det flera laptop tillverkare som har gjort så med laddningen av LFP.... du kan se att du får meddelande "laddkabel ansluten men laddar inte" när förbrukningen sen tömmer LFP så startar automatisk laddningen av din laptop vid 50-60% restvärde... Jag tror också att detta påverkar inte LFP livslängd.... som sagt så ser jag på det just nu...

Vaknade till ännu en underbar morgon kl 10 har vi redan +24
Kram Wovi & Peter

Du har tolkat det lite fel. Vi bryter laddningen vid 95% och på vid 90. Så alltid minst 90% när man kommer fram (om körtiden lång). Däremot bryter vi uttaget vid 20% och detta har man ju som vanligt koll på via batterimonitorn. Battery protect finns sedan med som säkerhetsbrytning vid 12v t.ex.

Det är ju bl.a. därför man måste separera all laddning in via cyrix och alla uttag på egen slinga. Cyrix kan ju inte hantera både övre och nedre gräns (om du inte installerar dubbla bmv och reläer).
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Fräschade upp minnet i manualen. Ni har väl en sådan, finns annars på nätet. Den är publicerad tidigare i tråden (inlägg #75) här kommer manualen igen.

Ranko, förstår inte riktigt din kommentar om 17v. Poängen är ju att inte tillåta hög spänning för just risk för oblanseringar och slitage.
Helt rätt Anders, jag kanske har utryckt mig lite för snabbt. TeknikLasse har varnat för just sådana "pikar". En sådan pik i sin tur kan bero på att en laddare (solcellsregulator, 230V, eller DC/DC) har helt enkelt "ballat ur", eller på ren Svenska gått sönder! Då är det viktigt att det inte finns någon fördröjning (punkt 14 och 15) utan att laddningen bryts omgående.
 
Senast ändrad:

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej igen alla.
Jag ska testa med följande inställningar (se bild).
Då borde väl reläet starta laddningen när spänningen går under 12,2 V och avbryta vid 14,2 V samt ladda vid SOC mellan 90 och 95%.
Jag har dock svårt att förstå fördelar/nackdelar med är "Minimun closed time" samt "Relay off delay". Någon som har något förslag?
MVH/lars-åke
 

Bilagor

  • IMG_0050.PNG
    IMG_0050.PNG
    187,4 KB · Visningar: 14

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vad har du för tider att välja på där? Det bör vara en halvminut eller så, eftersom spänningen kan ändra sej lite snabbt vid stora strömuttag innan den har stabiliserat sej (t ex vid påslag av inverter etc. Inget stort problem vid husbilar dock).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej igen alla.
Jag ska testa med följande inställningar (se bild).
Då borde väl reläet starta laddningen när spänningen går under 12,2 V och avbryta vid 14,2 V samt ladda vid SOC mellan 90 och 95%.
Jag har dock svårt att förstå fördelar/nackdelar med är "Minimun closed time" samt "Relay off delay". Någon som har något förslag?
MVH/lars-åke
Tiderna ska troligtvis ses som ett filter för att inte reagera för snabbt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej igen alla.
Jag ska testa med följande inställningar (se bild).
Då borde väl reläet starta laddningen när spänningen går under 12,2 V och avbryta vid 14,2 V samt ladda vid SOC mellan 90 och 95%.
Jag har dock svårt att förstå fördelar/nackdelar med är "Minimun closed time" samt "Relay off delay". Någon som har något förslag?
MVH/lars-åke

Detta är fortfarande inte samma bastankesätt som mitt upplägg bygger på. BMV och Cyrix laddrelä (namnet indikerar också i sig något) kan inte hantera både övre och nedre gräns. Nedre gränsen dessutom inget problem. Precis som vanligt kollar man ju nu och då hur mycket ström det finns kvar och när man närmar sig 20% SOC laddar man på något sätt. Det är övre gränsen som är problemet, LI-batterier gillar inte underhållsladdning och vi vill inte gå för högt i spänning för att inte skapa obalans. Så det är, återigen, bara övre spectret som är intressant. Laddning av vid 95%SOC/14,2V. Laddning på (om det finns laddkällor, annars fortsätter ju SOC att sjunka) vid 90%SOC/13,2V.

Anders
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

OK, förstår. Jag ändrar "Clear low voltage relay" till 14,2 V och skippar (=0) "High voltage relay" samt "Clear high voltage relay".
MVH/lars-åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har läst manualen några ggr idag utan att bli klokare. Kanske, kanske är det så att 12 (omvandla-relät) genom att välja "invert" med 11 (Reläläge) ställd i CHRG kan omvandla 16 (urladdning) till att starta laddning vid SOC 90% och 17 (nollställning) att stoppa laddning vid SOC 95%, säger bara kanske...

Det finns 2 sätt att reda på hur man ska gå tillväga med programmeringen:
1) kontakta Victron återförsäljare som är utbildad i ämnet (tips från Ruurd ten Brink, Victron Energy Sales Manager for East Europe , Switzerland , Austria and Benelux)
2) testa själv med "uteslutningsmetoden" & "trial and error", dvs. den långa vägen

Så ligger det till enligt plan "B", om inget annat drastiskt händer innan dess. Ytterligare ett problem är den stora "B" service i Kristianstad samt 1:a besiktning av husbilen om en dryg vecka. Nästan lite väl "tight" att börja experimenterandet. Om förnuftet ska råda, det kanske är bäst att jag väntar till efter Kristianstad rundan.

Dunderstark! Lycka till och om du går i mål innan dess vänligen meddela oss andra som får bjuda dig på lunch ; )
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Förstår inte riktigt vad som är oklart. Dels har jag redan gjort det, dels står det ganska tydligt i manualen enligt nedan, dels är det ju lätt att mäta på utgången av BMV när det är ström på den eller inte.

11. Relay mode
DFLT Default mode. The relay thresholds Nos. 16 up to 31 can be used to control the relay.
CHRG Charger mode. The relay will close when the state-of-charge falls below setting 16
(discharge floor) or when the battery voltage falls below setting 18 (low voltage relay).
The relay will be open when the state-of-charge is higher than setting 17 (clear state-ofcharge
relay) and the battery voltage is higher than setting 19 (clear low voltage relay).

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Anders, om du hänvisar till: The relay will close when the state-of-charge falls below setting 16

Menar du att laddningen sätter igång när "The relay will close", dvs. relät stänger?

Om det står 90% under 16, då tolkar jag detta att laddning upphör när i verkligheten laddning ska starta, eller... ?
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack för dom uppmuntrande orden Ranko.
Som Anders förklarar i nästa inlägg så tycker jag att det borde det fungera med mina senaste inställningar.

"CHRG Charger mode. The relay will close when the state-of-charge falls below setting 16 (=90%) (discharge floor) or when the battery voltage falls below setting 18 (=12,2 V) (low voltage relay).
The relay will be open when the state-of-charge is higher than setting 17 (=95%) (clear state-ofcharge relay) and the battery voltage is higher than setting 19 (=14,2) (clear low voltage relay).

Jag meddelar hur det fungerar.
MVH/lars-åke
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack för dom uppmuntrande orden Ranko.
Som Anders förklarar i nästa inlägg så tycker jag att det borde det fungera med mina senaste inställningar.

"CHRG Charger mode. The relay will close when the state-of-charge falls below setting 16 (=90%) (discharge floor) or when the battery voltage falls below setting 18 (=12,2 V) (low voltage relay).
The relay will be open when the state-of-charge is higher than setting 17 (=95%) (clear state-ofcharge relay) and the battery voltage is higher than setting 19 (=14,2) (clear low voltage relay).

Jag meddelar hur det fungerar.
MVH/lars-åke

Inte 12,2v. 13,2v skall det vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen