Läckage värmeväxlare

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Burstnersolano585, 16 April 2019.

1. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    siroco bali d 01503100 heter växlaren som har två fläktlägen. Den tar värme från motorn. Kommer in två slangar och det läcker glykol vid anslutningsnipplarna. Om det inte hjälper att dra åt, byter man slangar helt och hållet då? Eller kan man täta på nåt vis? Nippeln är 14 mm i diameter, ska man isf ha en slang med samma innermått eller något mindre?

2. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Om slangarna är hårda så skulle du nog byta dessa. Om inte, så kan det hjälpa att kapa av ändarna såpass att du avlägsnar klämmärkena efter slangklämmorna & ev. byta klämmor till några som går att dra mer. Som extra säkerhet kan du kleta på lite flytande packning (på tub) mellan slang & nippel.

3. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Och om man skulle byta slang, och nippelns diameter är 14mm - ska jag då ha en slang där innermåttet (hålet) är 14mm eller mindre?

4. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Ja, 14mm eller något mindre. Något mindre ~13mm är att föredra om den går att föra på. Är slangen armerad så kan det bli besvärligt. Börja med att kolla så att nipplarna inte är skadade.

5. STANTON

STANTON HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
    14mm är en ovanlig diameter vanligast är 1/2"= 12,5mm . 5/8"= 15,8mm . 3/4"= 19,2mm

6. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Jo jag har googlat lite och ännu inte hittat nån slang med 14mm innerdiameter.

7. STANTON

STANTON HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
    Jag tror att du ska ha 1/2" eller om du kan få tag i 13mm slang. Har du mätt på topparna på nippeln man brukar mäta i botten, slangen ska sitta tajt på nippeln.

8. Burstnersolano585

Kommun:
    Piteå
    Jag har bara gått på den sprängskiss jag hittat på produkten där det anges 14mm som mått på nipplarna.

9. Göte J

Göte J HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1230
    Permatex packningsklister har jag alltid använt mig av om jag lossat någon kylarslang som inte vill bli tät! Visserligen kan det bli svårt att lossa slangen senare men då är det bra med en morakniv och ny slang!

Burstnersolano585 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.