• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyrkogårdsparkeringar

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Men förstår ni verkligen inte? Det spelar ingen roll vad du eller du tycker....i allmänhetens ögon så campar du...

Angående svordomar så avgör jag själv om jag vill förkorta dom eller inte, tack så mycket.
Håller med Los Suecos.
För 12år sedan skedde vår övergång från husvagn till husbil.
Tycker fortfarande att vi är ute och campar oavsett var
övernattning sker.
Ursäkta Moberg för urspårningen.
Tommy R
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Men förstår ni verkligen inte? Det spelar ingen roll vad du eller du tycker....i allmänhetens ögon så campar du...

Angående svordomar så avgör jag själv om jag vill förkorta dom eller inte, tack så mycket.

Och därför skulle en lite synlig skylt med en husbil på göra susen.
(de tycker jag vore jädra bra) :wink:
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Nu har detta debatterats långt mycke mer än vad jag trodde va möjligt med ett inlägg från mej.
Jag/vi har fått lite koll på vad vi tycker och vi har fått lite svar från rätt håll.
Jag förstår nu att detta kommer att ta tid om det överhuvudtaget blir nåt utav men jag tyckte iallafall att iden va nåt att gå på eftersom vi stör så många "vanliga svenssons" när vi parkerar/campar lite överallt.

En liten skylt kan förändra mycket ;)
 

Bilagor

  • hämta.jpg
    hämta.jpg
    7 KB · Visningar: 356

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Det dröjer nog till nästa generation husbilsåkare innan ställplatsbegreppet blivit allmänt vedertaget i de nordiska länderna. Det verkar som om vissa (inte alla) kommuner och campingägare har blivit tagna på sängen inför husbilsboomen.
Hur det än går med utbyggnad av ställplatser kommer övernattning på parkeringsplatser alltid att fortleva vare sig det är på kyrkans (kommunal) mark eller inte.
Camping är något helt annat!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Tycker att var ock en skall själva bestämma var de parkerar för natten det är ju det som är friheten.

Man måste inte fråga alla, så har jag gjort sen 1986 när jag skaffa h.bil.

/Leif
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

För att hålla isär begreppen Parkering respektive Camping tycker jag att:
Parkering = bara hjulen i marken, instegstrappan indragen.
Camping = mer än bara hjulen i marken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

För att hålla isär begreppen Parkering respektive Camping tycker jag att:
Parkering = bara hjulen i marken, instegstrappan indragen.
Camping = mer än bara hjulen i marken.
Javel så du mener en camper når en stopper ved en butikk for å handle, trappen må ut og er den ikke i risikosone for påkjørsler så blir den ute til en er ferdig med handlingen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Ofta framförs argumentet att "jag campar inte, jag bara parkerar. Och eftersom det här är en parkeringsplats så får jag stå här". Understött av olika hänvisningar till lagtexter. Och i princip har man kanske rätt i det. Men det egentliga ursprunget till att det överhuvudtaget finns parkeringsplatser är väl att man skall kunna ställa bilen ifrån sig medan man gör något annat. Besöker affärer, går på bio, vistas på badplatsen, besöker kyrkogården osv osv. Att folk skulle laga mat och sova i sina parkerade bilar fanns det förmodligen ingen tanke på då 'i begynnelsen'.

Jag tror inte att folk i allmänhet (alltså de utan husbil) heller ser en parkering som något annat är en uppställningsplats för tomma bilar.

Jag tycker inte det är fel att sova över på en lämplig P-plats någon gång emellanåt men om vi omdömeslöst nyttjar parkeringar för övernattning och dessutom tar strid och går in för att hävda "vår lagliga rätt" att göra vad vi vill i våra bilar mot de som påpekar att vi gjort något olämpligt - desto större problem tror jag kommer vi att få. Vi kan inte bara referera till paragrafer. Allmänhetens uppfattning om oss är nog viktigare för husbilismens framtid än den juridiska definitionen av parkering.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Ofta framförs argumentet att "jag campar inte, jag bara parkerar. Och eftersom det här är en parkeringsplats så får jag stå här". Understött av olika hänvisningar till lagtexter. Och i princip har man kanske rätt i det. Men det egentliga ursprunget till att det överhuvudtaget finns parkeringsplatser är väl att man skall kunna ställa bilen ifrån sig medan man gör något annat. Besöker affärer, går på bio, vistas på badplatsen, besöker kyrkogården osv osv. Att folk skulle laga mat och sova i sina parkerade bilar fanns det förmodligen ingen tanke på då 'i begynnelsen'.

Jag tror inte att folk i allmänhet (alltså de utan husbil) heller ser en parkering som något annat är en uppställningsplats för tomma bilar.

Jag tycker inte det är fel att sova över på en lämplig P-plats någon gång emellanåt men om vi omdömeslöst nyttjar parkeringar för övernattning och dessutom tar strid och går in för att hävda "vår lagliga rätt" att göra vad vi vill i våra bilar mot de som påpekar att vi gjort något olämpligt - desto större problem tror jag kommer vi att få. Vi kan inte bara referera till paragrafer. Allmänhetens uppfattning om oss är nog viktigare för husbilismens framtid än den juridiska definitionen av parkering.

Tack Mats, för dina kloka ord!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

jag tackar moberg,,:p

en mastodonttråd på två dagar,(över 100 inlägg),,det viktigaste har ju ändå varit synpunkterna,,ock sen ett öppet forum,,
bra reklam för husbilismen,,

bara nu inte ärkebiskopen sålt sin bil om han nu har nån:p

han kanske har köpt ett 10-mannatält,?,
ock då får lite distans till hustrun (brandsäkerheten),,om han har nån,:D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

............................För 12år sedan skedde vår övergång från husvagn till husbil. Tycker fortfarande att vi är ute och campar oavsett var
övernattning sker.

Inte konstigt att man som van campare fortsätter med samma känslor och intresse när man skaffat husbil.
Det finns säkert ett flertal som delar samma erfarenhet och känslor.

Men varför skall vi andra behöva ha samma uppfattning? :)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Inte konstigt att man som van campare fortsätter med samma känslor och intresse när man skaffat husbil.
Det finns säkert ett flertal som delar samma erfarenhet och känslor.

Men varför skall vi andra behöva ha samma uppfattning? :)
Trodde det var OK att skriva om hur vi uppfattar husbilslivet.
Ursäkta än en gång Moberg är utan husbil, därför mycket inlägg.
Tommy R
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

För några år sedan hade jag en maildialog med en trafikansvarig i Västervik.
Hon refererade då till den rätt oantastliga regeln eller synsättet från deras sida "bara hjulen i marken är parkering, allt annat är camping".

Sunda förnuftet får gälla när man tillfälligt stannar för att göra inköp Knut, jag avsåg lite längre parkering upp till ett dygn.

Kenth:s fråga förstår jag inte kopplingen i, låter helt absurd.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Vår bil står sen 3 veckor på kommunens p-plats nära kyrkan.

Jag går in med Freddie-hunden då och då och kollar att allt är bra. Sitter och drömmer om höstens resor i Europa.

Campar eller parkerar husbilen sig där?

Eller campar vi när jag är inne där?

Campar gör man på campingplatser. Annars övernattar man. Inte står det t.ex på tyska stälplatser att välkomna hit för att campa max. 3 dagar. Där talas det om övernattningar.

Hälsning:)
Jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Jag tycker inte det är fel att sova över på en lämplig P-plats någon gång emellanåt men om vi omdömeslöst nyttjar parkeringar för övernattning och dessutom tar strid och går in för att hävda "vår lagliga rätt" att göra vad vi vill i våra bilar mot de som påpekar att vi gjort något olämpligt - desto större problem tror jag kommer vi att få. Vi kan inte bara referera till paragrafer. Allmänhetens uppfattning om oss är nog viktigare för husbilismens framtid än den juridiska definitionen av parkering.
Jag instämmer i det mesta du skriver men inte i allt, jag har svårt att acceptera motsättningen - allmänheten kontra husbilsintresset -
Motsättningar uppstår ofta pga inskränkthet, avundsjuka, och bristen på tolerans.
Allmänheten har många olika intressen som kan komma i konflikt med varandra om det inte finns tillräcklig tolerans. Det är därför allmänheten har demokratiskt valda företrädare som skapar ett lag- och regelsystem och även om dessa företrädare tar en del olämpliga beslut som strider mot allmänhetens vilja och önskemål så är det, ur demokratisk synpunkt, viktigt att vi följer lagarna. Ett inskränkt, intolerant synsätt av några få avundsjuka bland allmänheten skall inte behöva leda till ett utvidgad regel/lag –system för de olika intressena.
Frågeställaren/trådstartaren, Moberg avsåg inte ”omdömeslöshet” eller ”campingbeteende”!
Jag kan i min vildaste fantasi inte förstå hur ”allmänheten” har något emot att det nattetid står en och annan husbil parkerat på en och annan kyrkogårdsparkering. Kyrkans företrädare har inget emot det! ”Om folk känner sig trygga att vistas nära oss, så är de välkomna!” resonerar de. Jag har svårt att ”tro” att Morlanda kyrka inte är representativ för många kyrkor i Sverige. Den ligger visserligen granne med en golfbana och får visa stor tolerans med golfbollar på kyrkoområdet, apropå tolerans till olika intressen. Husbilar på parkeringen är snarare en tillgång, en ömsesidig säkerhet och skydd mot kopparstölder.
Även vi med husbilsintresset är en del av ”allmänheten”!
Eftersom våra egna husbilsresor sker utan omdömeslöshet och utan campingbeteende på parkeringar men väl med omsorg och hänsyn, känner jag heller ingen negativ inställning från ”allmänheten”.
Jag efterlyser dock mindre inskränkthet & avundsjuka och mera hänsyn & tolerans från såväl allmänhet som husbilsrörelsen.
Ha en himla bra dag!
Julian
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Nej förhoppningsvis är det inte ett motsättningsförhållande särskilt ofta. Om vi visar gott omdöme blir det inga problem. Det är det motsatta beteendet man kan oroas över. T.ex. en liten parkering vid en badsjö som till mer än hälften upptas av husbilister som 'hävdar sin rätt', och lokalbefolkningen blir utan parkering. Det var kanske inte det som var meningen när parkeringen anlades...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Tänk att vi som har husbil inte ens är överens om vi campar eller parkerar, hur sjutton ska då kommunerna/politikerna då klara av vad som är vad, tycker det är underbart att alla långtradarchaffisar campar. *asg*

Om kyrkan var lite smarta skulle dom sätta upp en box man kunde stoppa in en frivillig alt en förutbestämd slant i, så kunde alla som ville parkera där nattetid göra det mellan ex 18.00-08.00

Som det nu är så kommer husbilarna ställa sig där gratis, dock får kyrkan någon form av nattvakt och det kanske dom nöjer sig med..

Jag är för kyrk-parkering men av ren feghet ställer jag mig nog hellre i skogen, får skylla på barndomen och alla skräckisar, vet inte om det är det som gör att det finns vissa som är motståndare mot att parkera på kyrkogårdsparkeringar..

Tänk att den här tråden höll på att sluta efter 4 inlägg innan den tog fart, bra initiativ att dra igång den här tråden..
 
Toppen