• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kran med microbrytare - bättre kvalitet?

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Har själv båda lött ihop kablar och bytt microbrytare i kranen vid några tillfällen. Nu verkar det vara dags igen i köket. Av antalet frågor/trådar verkar det vara många som råkar ut för det. Det känns också meningslöst att köpa en likadan kran. Nu till frågan, är det någon som satt in någon kran med microbrytare som kan vara av bättre kvalitet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag bytte i köket för några år sedan köpte den på Ebay.. som vanligt :rolleyes:... det blev en "Wasserhahn Mischer Comet Florenz-mischer Spüle Cristal Smev Dometic Cramer".... hade en likadan innan men den sprack på flera ställen med tiden och jag är tvungen att köpa denna modell då den sitter nersänkt i vasken så ingen annan passar....den elektriska brytaren verkar vara bra kvalite.... men plasten i kranen är kanske inte den bästa.... för den har börjat spricka i "halsen" ... och när man diskar så är det lätt att stöta till halsen och det påskyndar sprickorna i halsen.... men det går att köpa nya halsar till denna kran ... ser att jag köpte den aug. 2016 och än håller microbrytaren....

Här hittar du kranen på Ebay

Wasserhahn Mischer Comet Florenz-mischer Spüle Cristal Smev Dometic Cramer | eBay
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Byt bara ut vattenpumpen mot en tryckstyrd Sureflo.
Då kan du behålla dina kranar och microbrytarna är överspelade.

Visst,, och vad gör du om du får ett brott på en vattenledning.?.... märker du eller om du inte där när det händer så pumpar detta system ut all vatten du har i tanken ut i H-bilen... då ångrar du nog att du inte köpte kranar med strömbrytare. :mad:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man har en huvudbrytare för pumpen. Pumpen av vid färd, på när man kan behöva vatten.
Många (alla) premiumhusbilar har denna lösning, som fungerar mycket bra.

Jag har sjäv brännt en microbrytarstyrd pump i en husvagn, kranen var stängd (inget vatten kom ur kranen) men microbrytaren på. Ac på så pumpen hördes ej.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur det fungerar i andra H-bilar... men mitt system är sådant att pumpen också har en microbrytare så även om kranen signalerar och trycket är fullt så startar inte pumpen... inte föränn trycket sjunker... men då måste kranen vara öppen.... detta system är lite både livrem och hängslen :twitcy: men som jag ser det ett säkrare system än att bara ha den ene eller den andre....
Och vist skulle jag vilja kunna montera in en kran i metal, men jag tror inte det finns någon på marknaden med så låg profil som den jag har, den sitter nere i vasken :eek: (inte i botten) :confused:.... sänder med en bild :rolleyes:


IMG_0053.JPG
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Har själv båda lött ihop kablar och bytt microbrytare i kranen vid några tillfällen. Nu verkar det vara dags igen i köket. Av antalet frågor/trådar verkar det vara många som råkar ut för det. Det känns också meningslöst att köpa en likadan kran. Nu till frågan, är det någon som satt in någon kran med microbrytare som kan vara av bättre kvalitet?

Vi har råkat ut för detsamma vid 3 tillfällen och detta problem har ofta inte med microbrytaren att göra utan vad som sker är att en av de tunna kablarna går av och det sker efter att du vid åtskilliga tillfällen växlat från kallt till varmt vatten, d.v.s. fört kranen från vänster till höger och åter till vänster o.s.v.
När din husbilsfirma byter kran åt, så be att han/hon trär båda kablarna genom en ”hylsa” av tunn plast - på så vis kommer inte någon av kablarna att gå av och problemet är eliminerat !
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Om microbrytaren slår av och på pumpen direkt utan mellanliggande relä, innebär detta att den lilla brytaren måste hantera strömmar (beroende på pumpens storlek) på kanske upp till 5-6A eller ännu mer just vid tillslagsögonblicket. Dessutom en induktiv last genom motorns elektriska spolar, vilket ökar risken för gnistor och överslag mellan kontakterna i brytaren. Jag kan mycket väl tänka mig att microbrytarens kontaktbleck slits ner då blecken är för små för att upprepade gånger klara av att bryta de lite för kraftiga strömmarna. Själva strömmen som passerar brytaren när den är tillslagen fungerar säkert bra, men att slå av och till kan vara problematiskt om det bildas små gnistor när de snabba elektronerna hoppar någon halv millimeter när kontaktblecken ska mötas eller skiljas men ännu inte nått full kontakt (nära avstånd) eller full brytning (längre avstånd). Varje gnista äter bort en mikroskopisk del av kontaktblecket och med tiden finns inte tillräckligt med material kvar för att ge fullgod kontakt. Till mitt husbilsbygge har jag dels en tryckkänslig pump, dels microbrytare. Förutom huvudströmbrytare. Hängslen, livrem och vajer. Jag behövde en kran med 27 mm hål och den jag köpte visade sig ha microbrytare. Inte för att jag behöver en brytare. Funderar nu på att använda microbrytaren till att tända en lampa istället så att jag ser vattnet eller vattennivån... men hur som helst kommer jag att använda ett relä för att få ner strömmen genom microbrytaren till ett minimum. Är det sedan skitkvalitet lär den gå sönder ändå o_O
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Blir öven bättre tryck (flöde) om man sätter ett relä som försörjer pumpen med ström istället för att låta strömmen gå genom microbrytarna. Speciellt om man inte står på el. Min erfarenhet.
EssoJ
 
S

Sören-6830

Guest
Återigen är det leksaker i husbilar. I båtar är det ett riktigt tryckvattensystem. Därtill aldrig plastkopplingar etc utan riktiga rördelen i mässing mm.

Vi har tryckvattensystem i vår bil (N+B), finns säkert i många fler. Inte så mycket sämre kopplingar, rör mm än i vår senaste båt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
HMmmm... mycket med det tekniska..... men det är roligt med elektik så länge det fungerar som tänkt... Nu har jag ingen utbildning på eletrik... men elektriska saker som skulle finnas kan jag tänka ut :confused:men hur det sen skall kopplas för att fungera kan vara svårt ibland :eek:... jag har bränt många ny elektriska ting :eek: som jag köpt för att just se om jag kan få det att fungera som jag vill/tänkt....

Vad jag förstår så hade det bästa systemet för tapp vatten i en H-bil varit en kran med en brytare och sen är pumpen tryck reglerad detta system är väl det säkraste man kan ha... och tydligen är det så har enheten en bra microbrytare så håller ofta plasten i kranen inte samma kvalité... och om kvaliten är bra i plasten så brukar microbrytaren fallera :eek:så hur vi än vänder oss så har vi r.... bak...:twitcy:

Därför tänkte jag om man nu har alla kranar i metall (som i ett hus/lägenhet) i H-bilen så försvinner problemet med plastkranen.... men vi får ett nytt problem då ingen kran i mental mig veterligen har en microbrytate...

Så här kommer min idé

Om man monterar en touch sensor kopplar en kabel (beröringskabel) till varje kran som anslutes sen till touch sensor och kopplar sensorn till en digital timerrelä (ställer den på säg 5min) vilket innebär att varje gång någon rör en kran så får timern en signal och så startar pumpen och går i 5 min om inte trycket redan är på högsta, för då startar ju inte pumpen.. låter detta riktigt... eller är det bara ett önsketänkande ? någon kunnig här på Hbk kanske vill berätta lite mer :)

Är just nu i Sevilla och här var varmt.... ca kl 16.00 hade vi 39.9 + :swoon:
 
Toppen