• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvektorelement

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Micke, det ser inte alltför "tokigt" ut, de tre värmelägen passar också bra när det gäller att stå vid en stolpe, ofta är det ju 10 ampers uttag, är elementet dessutom lätt är det en fördel,
En till fördel skulle vara om det går att stänga av fläkten ? Då kunde man köra bara elementet på natten,
frågan är hur det är med det "tystgående"?

Håller själv för närvarande på att prova ett identisk lika element, finns ingen fläkt i det, men temperaturen börjar ju krypa en bra bit under nollan så jag måste ha någon form av tillskotts värme, Det återstår att se hur det fungerar.

Ämnet har diskuterats tidigare i en tråd, tror att det finns lite "matnyttigt" där också men jag kan inte hitta tråden.

Lennart HBK/ 651

Ps Zubac 428, det är nog inte Truman´s effekt som är problemet, den går att ösa på så det blir varmt inne, men då går det åt gasol, det är ute temperaturen och där tror jag nog det skiljer en hel del på din och våran breddgrad Ds
Hare gott, Lennart
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

ett utmärkt alternativ har ett i husbilen sedan länge. Fläkten är mycket tyst och startar endast när termostaten kallar på mer värme.

MVH Wildas
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Konvektorelement

Jenny & Micke;

En fråga - mitt försäkringsbolag kräver att utrustning för att värma eller torka husbilen måste vara godkänd av Semko, SP eller Sprängämnesinspektionen (?).

Kan du se om det elementet är märkt med något sådant godkännande? I så fall ska vi köpa ett sånt oxå.
Hälsningar
Roland & Viola
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Konvektorelement

Att elementet är CE märkt är ingen garanti för att det får användas i bil. Alla kupevärmare och sådant som är godkänt för bruk i bil måste ha kapslade värmetrådar. Det får alltså inte finnas någon tråd som syns glödande, utan måste vara innesluten i en eller annan form. Tänk själv, liten gasolläcka glödande värmetråd, fläkt som suger in luft efter golvet. Snabb resa till himmelen är garanterad. Använder själv en liknande fläkt, men endast för att hålla några plusgrader när bilen är parkerad, med gasol avstängd på flaskorna. Men det är tveksamt om brandförsäkringen gäller om olyckan skulle vara framme. Så fort jag kommer till en Swedol affär skall jag köpa en kupevärmare med keramiskt PTC element som styr effekten automatiskt, när temperaturen stiger sjunker effekten automatiskt.
Ove.G
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Konvektorelement

Hur är det med oljefylld elradiator med termostat. Är eltrådarna kapslade där? I så fall borde det funka för att hålla frostfritt vid parkering hemma?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Konvektorelement

Jag jobbade tidigare med oljefyllda elelement (Termel). Ett oljefyllt element med elektronisk termostat är helt ofarligt att använda i bilen. OBS EJ BIMETALLTERMOSTAT. En bimetalltermostat alstrar gnista vid av/till slag. Nackdelen är väl att det inte finns nån fläktverkan.
Ove.G
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Hej

Har idag köpt ett sådant på Jula 149:- men ska bara använda det för att hålla några plusgrader när bilen står parkerad hemma.

Men funderar om det ändå är bättre att köra med vanliga värmen Alde vattenburen för då får jag ju ut värmen i hela bilen. Nackdelar som jag tror är att jag bara har en 12V cirkulationspump. Den kanske slits ut.

Claes
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Konvektorelement

Det är riktigt att 12V pump slits och om jag är inte felunderätat så är dom ganska dyra också.Det bästa är att använda sig av 220V pumpen..men som du skriver så har du inte det.Kanske idé att invenstera i en sådan..kostnad blir ungefer detsamma som att köpa element(tror jag) men du får bättre spridning av värme.:)
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Hej kompisar! Jag sitter i samma dilemma, dvs att komplettera gasolvärmen med något 220V element. När bilen står still och tom kör jag en vanlig bil kupevärmare på 1200W. Den är säker men låter en massa så den kan man inte ha på natten.
Två saker som jag tror man måste tänka på;
1: Det finns något som heter IP klassning. Anger om lampan/elementet/elgrejen bara får sitta i vanliga rum, köket, badrummet, utomhus, fuktiga utrymmen (husbilen)... Ett oljefyllt element med elektronisk termostat har IP21. En riktig "byggfläkt" på Clas Ohlson har IP44. Kama har en fläkt som tom får stå i förtält (T20-72 sid 74 i katalogen) och den har IPX4. Troligen krävs ett IP större än 30 för att duga i husbil. ÄR DET NÅGON SOM VET IP KRAVET!?
220V är inte att leka med!
2: Kom ihåg att ha en jordfelsbrytare installerad. Jag byter till en sådan i vår eftersom det bara sitter en vanlig automatsäkring i min CI från 2001.
Lyckat till till oss alla!
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Konvektorelement

Så här är det med IPklassning
Första siffran = Skydd mot främmande partiklar.
1. 50 mm stora prylar, vill säga i stort sett helt öppet att vidröra strömförande detaljer.
2. 12,5 mm skall motsvara ett normalt finger. (Kollas med en tolk som ser ut som ett finger)
3. 2,5 mm innebär alltså att apparaten är ganska tät.
4. 1 mm denna apparat är ännu tätare gjord mot att få in främmande partiklar mot strömförande delar.
5. Dammskyddad, tar ingen skada av dammiga miljöer.
6. Totalt inkapslad helt dammtät.

Andra siffran = Skydd mot vatten.
1. Vertikalt fallande vattendroppar.
2. Som 1 men apparaten tiltas 15 grader åt båda hållen.
3. Vertikalt sprayad med vatten och tiltas 60 grader åt båda hållen.
4. Vattenstänk från alla håll
5. Vattensprut från alla håll.
6. Som 5 men kraftigare stråle.
7. Doppas under vatten till en meters djup och tas upp omedelbart.
8. Kan monteras under vatten.
Ip klassningen har alltså inte med att göra om elapparaten får användas i husbil eller bil. Vitsen med en kupevärmare som är godkänd för användning i bil är att den inte har några glödande trådar utan värmetrådarna är kapslade i något annat material som värms upp. Detta för att brandsäkerheten då blir oändligt mycket större.

IP 21 innebär alltså att apparaten är petskyddad ( obs för apparater avsedda för miljöer där barn vistas krävs IP 3X ) och tål att vatten droppar rakt uppifrån i liten skala.

Ove.G
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Konvektorelement

Tack Ove.G! Nu vet vi vad de olika IP märkningarna innebär. Skall man sätta upp en lampa eller ett element i ett badrum så finns det tydliga regler och dito IP-nummer, men husbil?!.
Men som du sa ovan så är det viktigt att försäkringsbolaget godkänner den typ av element man installerat i Husbilen. Har kollat på SP, Vägverket och Bilprovningen och hittar inga regler för just 220V elelement i husbil/husvagn. Bilprovningen kollar dock vid besiktningen; 1. Ljus och signaler 2. Däckens mönsterdjup, minst 1,6 mm 3. Handbromsen 4. Lösa föremål i husvagnen (element?!) 5. Kollar gasolen för täthet. Jag har inte kollat med mitt försäkringsbolag.
Går nog på det du sade ovan Ove; "... kupevärmare med keramiskt PTC element som styr effekten automatiskt..." ... fast ett oljeelement med elektronisk termostat borde vara nästan likvärdigt, speciellt om man hittade ett för våtutrymmen. 220V är alltid känsligt också för att det måste installeras av behörig elektriker (om man nu inte har ett färdigt 220V uttag att sätta elementet i). Tänk om man kunde hitta en kupevärmare avsedd för bil som gick tyst!
Eftersom jag inte är behörig elektriker så får det räcka här. Tack för alla bra inlägg och för att ni väckte mig hempulare från att göra en quick and dirty lösning.
Hasse
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Konvektorelement

OVE.G
Imponerad av din kompetens...

Dag S
Det kanske inte är så märkvärdigt med vetskapen, men jag jobbade under att antal år som produktionstekniker/konstruktör med inriktning på lysrör och oljefyllda el element. I jobbet ingick mycket kontakter med Semko för godkännande av nya produkter och något finns kvar i skallen ( och i gamla luntor).
Ove.G
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Konvektorelement

Det som är så speciellt med denna klubb är att alla bjuder på sin kunskap.
Vi har ett aktivt yrkesliv eller har haft, vilket givit specialkunskaper.
Genom vår Internet-baserade klubb kan vi bidra med vår kunskap. Genom den välvilliga inställningen att alla hjälper till med problemlösning, de djupa och breda kunskaperna, blir det oslagbart.
 
Toppen