Har husbilen någon framtid?

Har husbilen någon framtid, eller blir det en parantes i fordonshistorien? Är det en förståelig och logisk klimatpolitik att miljöbeskatta bilen,...
Av Los Suecos · 10 Januari 2020 ·
Betyg:
5/5,
  1. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3853
    Det finns åtminstone 2 trådar här på Forumet just nu som handlar om framtiden, klimatet och energi, parametrar som åtminstone indirekt får konsekvenser på vårt fritidsintresse, husbilen.

Publicerade en artikel i söndags som åtminstone tangerar frågeställningen och konsekvenser som redan nått oss i form av orättvis beskattning.

Har husbilen någon framtid?

TommyD

2. Bettan o Bertil

Bettan o Bertil HBK Medlem

Kommun:
    Partille
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8979
    För något år sedan läste jag en norsk rapport om miljöpåverkan som åstadkoms av turism och där framgick det att husbilsturismen var en av de allra miljösmartaste sätten att tillbringa sin fritid på. Fartygskryssning var visst det som var sämst. Vårt beslutande organ har säkert missat den rapporten när det beslöts om Bonus-Malus.

Förhoppningsvis finns det en framtid för husbilen men kanske på lite annorlunda sätt. När vi började semestra utomlands för drygt 30 år sedan var det inte tätt med svenska husbils/husvagnsturister runt medelhavet jämfört med nutid, så vi får säkert även i fortsättningen se förändringar i hur vi tillbringar vår fritid. Upplevelser i stället för beachhäng tror jag på och husbilslivet är ju en enda stor upplevelse från dag ett.

håkansson2, Åsa o Hasse, brogu och 7 andra gillar detta.
  3. Gösta Evén

Gösta Evén HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26664
    Jag har också läst den norska utredningen.

HB är oslagbar som semesteralternativ. Jämfört med charterflyg och kryssningar.

Samt perfekt för att kunna se och uppleva vårt fina Sverige och dess otroligt vackra natur.

4. Växjö Peter

Växjö Peter HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25247
    Tack för allt Du gör för oss i Husbilsklubben Tommy. Du e grym !!!

5. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3853
    Tack för de vänliga orden, men för mig är det inte betungande, tvärtom glad om jag kan vara till hjälp.

TommyD

Weckman, Montreal, Åsa o Hasse och 6 andra gillar detta.
  6. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Kryssningsfartyg verkar det vara riktigt illa med, ifall denna bild stämmer, ryms många husbilar inom de utsläppen.

co2.JPG

7. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3956
    Nu får jag faktiskt lite dåligt samvete.
    Jag har husbil ståendes och skall faktiskt åka med just det fartyget om 5 veckor. Vi skall dessutom flyga till Miami för att kunna kliva på kolossen. Vi och 5000 pers till..

Jag har tidigare inte sett mig som en miljöbov direkt men man får sig en tankeställare. Känns som att en veckotripp med husbilen är en fis i jämförelse.

JonasS, Göte J, AnKa och 5 andra gillar detta.
  8. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    21121
    Det kompenserar du med husbilen sen.:)

Los Suecos, PeterK och Roger67 gillar detta.
  9. elegance

elegance HBK Medlem

Kommun:
    Bräcke
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14404
    Vi var och kikade på den båten i Malaga o jösses vilken best :)

10. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Så kvasi. Stockholm är ett av de mest attraktiva hamnarna för dessa kryssare och besöks dagligen av flera De kan dock inte erbjudas el docknings så de måste ligga med motorerna på Samtidigt som man förbjuder o lägger skatt på bilar inom vissa miljözoner. Man blir bara trött

AnKa, Gun o Christer, Göte J och 9 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.