1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

    Stäng meddelande

Fuktmätning genom aluminiumplåt

Tråd startad i 'Under Markisen' av Abben, 7 Oktober 2019.

  1. Abben

    Abben HBK Medlem

    Inlägg:
    102
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    166
    Hej. Jag undrar om man kan kolla om det finns fukt i väggar som är klädda med aluminium plåt. Vår Le Voyageur har sådana väggar. Vore bra om det är någon som vet.
    Abben
     
  2. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    368
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Det du kanske skall fundera på är om isoleringen i laminatet är sådan som samlar på sig fukt. De vanliga moderna (RTM-skum etc.) isolermaterialen suger ju inte åt sig någon fukt. Vad som kan inträffa är att du får läckage vid skarvar m.m., som kan ge upphov till frostsprängning. Så det är alltså en läckagekontroll som behövs, inte en fuktmätning.

    I äldre bilar hade man trä och andra material som kunde ruttna. Där är fuktmätning något som kan behövas.

    Och, Ja, det går att mäta fukt i aluminiumlaminat men det får man nog göra med ultraljud och andra litet mer komplicerade metoder än vanlig mätning av ledningsförmågan.

    MVH
    Hans
     
    Abben gillar detta.
  3. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,358
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Det du kan göra, även om det kanske inte är helt vetenskapligt perfekt, är att mäta fukthalten i tyget som aluminiumplåten (innerväggen) är klädd med.

    Vi använde en enklare fuktmätare (typ denna Fuktmätare | För trä | MEEC TOOLS | Jula)

    Vi mätte först på ett ställe vi visste det var torrt (fick då mätvärde mellan 0-1% Rh) och därefter på ett par olika ställen där vi misstänkte fukt. Fick vi högre mätvärde än 0-1%Rh fanns starka indikationer på att tyget var fuktskadat. Som värst uppmätte vi 32%Rh.

    Nu är inte det hela världen, så länge man hittar och åtgärdar orsaken till läckan. Vi ställde in en bra avfuktare som fick gå kontinuerligt i 3 dygn. Därefter ny mätning och vipps var mätvärdet nere på 0-1%Rh.

    Så visst går det att göra en egen fuktkontroll som är tillräckligt noggrann, skulle jag vilja påstå, även i bilar med aluminiumklädda innerväggar.

    Mvh!
    // Niklas
     
    Abben och Iréne och Kjelle gillar detta.
  4. KalleiViken

    KalleiViken HBK Medlem

    Inlägg:
    2,290
    Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    300
    Jag tvivlar, mäter du inte bara fukten i tyget inte inne i väggen?
     
    bengtic, Raasken och Montreal gillar detta.
  5. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,358
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Tyckte jag var tydlig men uppenbarligen kan jag bli bättre på att skriva.

    Jo, visst gör jag det (mäter fukten i tyget) men vad mer i en ”modern” vägg av sandwich-konstruktion är fuktkänsligt menar du?
     
  6. Conny

    Conny HBK Medlem

    Inlägg:
    1,428
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej,
    Mina källor ställer sig tvivlande till det, så kan du förklara lite mer Hans?

    Bra frågan, men något måste det väl vara som man tar upp till flera tusen per år för att leta efter.:rolleyes:
    //Conny
    PS
    Är det verkligen rätt länk till fuktmätare från Jula?
    DS
     
  7. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    368
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Jag har en bestämd känsla, grundad i min mättekniska bakgrund, att om man nu lyckas få in fukt i isoleringen mellan aluplåtar (hur vet jag inte) så kan t.ex ljudhastigheten i laminatet ändras med fuktighetshalten. Likaså kan jag tänka mig att kapacitansen ändras. Man ansluter en växelström på insida och utsida och mäter kapacitansen. Hela laminatet kan ju betraktas som en stor kondensator. Likaså vämeledningsförmågan ändras säkert. Man värmer på en sidan av laminatet och mäter hur fort temperaturen ändras på andra sidan.

    Men min huvudpunkt, och Avarages verkar det som, är att det inte samlas någon fukt i moderna laminat. Plasten mellan plåtarna absorberar ingen fukt. Har man ett laminat med plåt på ena sidan och plywood på andra så gäller samma sak med isoleringen. I detta fall kan man dock tänka sig att plywooden tar upp en del fukt och den borde gå att mäta på vanliga sättet med mätning av ledningsförmågan.

    Vad som händer i bilar med "alu-plast-alu"-laminat är att det kan bli läckor vid t.ex. takluckor eller vid fönsterramar. Vad som då händer är att ev. läckage (i taket t.ex.) rinner rakt igenom och droppar från luckkarmen på insidan. Inget av vattnet sugs upp i plastskummet. Är vidhäftningen i laminatet dålig kan man tänka sig att vatten kan leta sig in mellan plastskum och plåt och vid minusgrader leda till frostsprängning. Men fortfarande så sugs inget vatten upp i plasten, den blir liggande i mellanrummet som uppstår.

    Jag har i min bil en 10-årig täthetsgaranti som skall kollas varje år för att gälla. Det som görs är en täthetskontroll. Inte en fuktkontroll.

    MVH
    Hans
     
    bengtic, Daal, Avarage och 4 andra gillar detta.
  8. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,358
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Lönekostnader, lokalkostnader, kalibreringskostnad, ev. utbildningskostnad (för att lära sig var/hur).
    Klart att du/jag får betala en himla massa pengar. Men vad får du för dem? Ett protokoll där de inte tar något som helst ansvar.
    Missar de fukt får du/jag ta all kostnad oavsett vad som står i mätprotokollet.
    Vad har du/jag för garanti för att de hittar alla fuktskador? Ingen alls.
    Fast detta var lite Off topic.

    En aluminiumplåt kan inte hålla vatten och är inte organisk.
    Plastskivor håller heller inte vatten och är oorganisk.
    XPS-skum håller vatten i ev håligheter (luftbubblor) men är oorganiskt och kan därför inte börja mögla.
    Glasfiberväv kan hålla vatten och mjukna. Så har man en glasfiberdetalj där det finns skador/hål på Gelcoten ner till väven är detta inte bra. Glasfiber används dock sällan, så vitt jag vet, som klädd innervägg. Skador på tak, väggar och golv utvändigt går ju själv ganska bra att besiktiga.

    Pratar vi äldre konstruktioner innehåller de trä (ex. träreglar) som naturligtvis kan ruttna.

    Länken är rätt, även om jag har en äldre mätare men priset var ung. detsamma.

    Duger gott åt att jämföra friskt vs. fuktskadat material.
     
    skalman52 och Abben gillar detta.
  9. Conny

    Conny HBK Medlem

    Inlägg:
    1,428
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej skalman52,
    Det är en bra inventering av möjligheter att mäta fukt i husbilar som inte gäller enbart aluminiumklädda. Men då dagens vanligaste isolering XPS, med ett närmast oändligt antal slutna celler, inte kan innehålla något vatten bortsett ifrån de celler som är öppna på en eventuell snittyta. Så det handlar inte om att mäta
    ”fuktighetshalten”, utan letar efter fritt vatten i exempelvis spalter. Och precis som du avslutar så måste man skilja på garanti, täthetskontroll och inte blanda ihop det med fuktkontroll.

    Dagens fuktmätmetoder är helt förkastliga enligt den marknadsledande instrumenttillverkaren och forskare på RISE (Research Institutes of Sweden). För att instrument i sammanhanget (inklusive Julas) enbart är konstruerade för att mäta Fuktkvot i rent trä . (Och visar inte Rf, RH eller i något värde relaterat till fukt i annat material.) Instrumentet kan inte, och behöver inte heller kunna avgöra vad det träffar på som exempel fukt, rent vatten eller något annat. Eftersom man vet att trä alltid är fuktigt.

    Om mätprotokollen inte vore en förutsättning för garantin från tillverkaren och folks tilltro, så vore de helt värdelösa då värdena är en ren bluff plus att man dessutom förfalskat instruktionen för instrumentet. Och falsariet blir ännu tydligare när man utan auktorisation från någon tillverkare kallar sig opartisk och uttalat inte ersätter den årliga fukttest som tillverkarna kräver för att täthetsgarantin ska gälla.

    oooOooo​
    Beträffande resistansmätning i plywood genom att sticka hål på matta eller innerbeklädnad, så måste man vara medveten om att mätvärdena från impregnerad plywood kan förväxlas med fukt. Och att det enligt nämnda tillverkare inte går att översätta kapacitans till Fuktkvot eller något annat mått på fukt, inte ens i trä. Mätning av värmeledingsförmåga kräver ingående kunskap om just den specifika konstruktionen och dess k-värde.
    //Conny
     
  10. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    368
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Håller med i allt du säger.

    Man skulle kunna tänka sig att mäta "fritt vatten" i spalter o.dyl. med ett slags ekolodning eller t.o.m med röntgen eller liknande, men då talar vi om väldigt dyra och omfattande instrument. :)

    Vore det inte för garantiernas skull skulle jag hoppa över alt var täthetskontroll heter. Frågan är också, som Avarage skriver, vad garantin egentligen är värd i slutänden. Vad täthetskontrollen (auktoriserad av tillverkaren) består av har jag heller inte riktigt förstått. Servicefakturan säger bara att kontrollen har gjorts.

    Att det sedan finns företag som försöker mäta fukt med vanliga instrument på ett aluminiumlaminat och rapporterar "jättehöga" fukthalter (exempel på detta har rapporterats här på forumet) för att de har tryckt mätspetsarna i aluminiet och får kortslutning, gör ju inte saken bättre.

    MVH
    Hans
     
  11. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,949
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Har haft min bil inne för täthetskontroll enligt garantikrav,bilen har aluminiumskal,ingen fuktmätning sker utan endast visuell kontroll på tätningar skarvar osv.,frågade specifikt hur kontrollen går till,upptäcks något misstänkt läckage mäts ytan med instrument för att verifiera om det är fukt eller inte, går inte att mäta fukt med något instrument på aluskal säger verkstaden.
     
    skalman52 och KalleiViken gillar detta.
  12. Conny

    Conny HBK Medlem

    Inlägg:
    1,428
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej,
    Har du sett hur kontrollen går till? Som exempel:
    • Hur gör man?
    • Vilken yta är det?
    • Vad har ytan för material?
    • Vad är det för instrument, eller vad har det för färg?
    //Conny
     
  13. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,949
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Har aldrig haft något misstänkt läckage,enbart visuell kontroll.
    Vad jag förstår är det ett enkelt instrument för att mäta fukt i ytskicktet ,vilket består av mjuk matta
    Detta är ett sätta att tjäna pengar för firmorna,meningslöst på en ny bil ,men det gäller täthetsgaranti.
     
  14. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,358
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    För att göra korrekt täthetskontroll behöver man utsätta bilen för vattentryck (ex. spola vatten och samtidigt utsätta bilen för vind motsvarande normal marschhastighet. Även vattentryck på stillastående bil som lutar åt olika håll behöver ju göras. Det är skillnad på vatten i kombination med vindhastigheter upp åt 30-35 m/s timme ut och timme in.

    Fuktmätning kan naturligtvis göras när som helst så länge bilen inte stått under tak eller ej utsatts för vatten under så lång tid att fukten hunnit torka ut. Ytligt tyg som blir fuktigt torkar ganska snabbt.

    // Niklas
     
  15. Fumiko & Lasse

    Fumiko & Lasse HBK Medlem

    Inlägg:
    83
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
    Fick vid min första fuktmätning 2018 värden på alla ställen i protokollet.
    2019 var värden i väggarna kryssade, med motiveringen att det inte går att mäta dessa värden. Just pga aluminiumväggar.
    Min naturliga fråga blev ju då :
    Hur kunde ni göra det förra året???
    Verkstaden sa att man gått på uppskattade värden (från Kabe).
    Jag kan säga att min tilltro för vad jag betalar en tusenlapp föll rätt rejält.
    Ser bara detta som en onödig utgift numera, mest för att behålla ett hyfsat andrahandsvärde - för jag tvivlar starkt på att man uppger de faktiska värden som uppkommer... Och att jag någonsin kommer få nytta av sk. "fuktgarantin".
     
    Senast ändrad: 22 Oktober 2019 kl 15:19
    Olof G och skalman52 gillar detta.
  16. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,358
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269

    I know och jag kan inte annat än hålla med dig, tyvärr.

    // Niklas
     
  17. Fumiko & Lasse

    Fumiko & Lasse HBK Medlem

    Inlägg:
    83
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26691
  18. Conny

    Conny HBK Medlem

    Inlägg:
    1,428
    Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej,
    Vad är bilen för fabrikat?
    //Conny
     
  19. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,949
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Ser ut att vara Kabe,Fumiko&Lasse fick ett snyggt protokoll som bara säger att fukt går inte att mätas i plåt.
    Jag fick på min Carthago en klisterlapp i garantiboken inget mer.
     
    skalman52 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.