fordonsskatt

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av sixten, 24 Mars 2017.

  1. sixten

    sixten HBK Medlem

    Inlägg:
    63
    Kommun:
    Säter
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17226
    Med dagens förslag på ny fordonsskatt av dessa fantastiska miljöparti blir det att köra husbilen avställd och ta en bråkdel av skatten i böter istället. Med dagens antal poliskontroller är ju risken nästan obefintlig att bli upptäckt.
    Lätt för miljöpartister som huvudsakligen bor i Stockholm med både tunnelbana
    och pendeltåg och bussar att leva utan bil.
     
    atina1, Hans-Gunilla, turbin och 55 andra gillar detta.
  2. Bestliner

    Bestliner HBK Medlem

    Inlägg:
    2,548
    Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11647
    Sv: fordonsskatt

    Om förslaget genomförs blir vägskatten på en husbil över 100 tusen per år de första tre åren.
    Det blir att parkera bilen avställd i tre år efter nyköp. Blir troligen flera gånger nuvarande skatt även efter tre år och ovkså för gamla bilar. Detta kan bli husbilarnas död. Det gäller att rösta rätt och visa vad man tycker vid valurnan.
     
    atina1, Hans-Gunilla, Per & Leena och 20 andra gillar detta.
  3. Thomas.ev.Andersson

    Thomas.ev.Andersson FD. HBK Medlem 2018

    Inlägg:
    9
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19451
    Sv: fordonsskatt

    Jag blir så trött på dessa förbannade "miljötalibaner"som tycker att vi Svenskar alltid skall vara nummer 1 det handlar ju inte bara om våra husbilar det handlar ju också om resterna av Svensk bilindustri, som går ganska bra just nu:twitcy:
     
    atina1, Hans-Gunilla, larsanci och 34 andra gillar detta.
  4. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,840
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: fordonsskatt

    Miljöpatrasket har aldrig förnekat sig, men var kommer detta med denna megavägskatt ifrån? Att en husbil skull beskattas med över 100 tusen per år de första tre åren låter föga troligt. Är inte detta ett av dom rykten/spekulationer som florerar med jämna mellanrum. Innan jag tror på sådant här så vill jag höra det från en politiker & inte från media eller liknande.

    Bennie
     
    jorrim, Jannez, Alf o Rosita och 9 andra gillar detta.
  5. CapYank

    CapYank HBK Medlem

    Inlägg:
    378
    Kommun:
    Hedemora
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11883
    Maja & Stefan gillar detta.
  6. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,554
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: fordonsskatt

    Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag. Bonus-malus-systemet är tänkt att införas den 1 juli 2018. Nu ska det först på remiss.
     
    Alf o Rosita, habro, Håkand och 8 andra gillar detta.
  7. tordan

    tordan HBK Medlem

    Inlägg:
    498
    Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Sv: fordonsskatt

    Är "bonus/malus" en EU-idé (?) eller är det bara vi i Svedala som skall vara först, bäst och störst i världen nu igen?
    Systemet måste ju slå oerhört hårt mot nybilsförsäljningen (åtminstone i Sverige) och följden av detta blir i slutändan "minskad produktion" inom bilsektorn vilket ger ökad arbetslöshet (?), men kanske, kanske lite mer klirr i statskassan.

    Det är väl ingen som bryr sig om husbilsägare och andra "förmögna" svenska individer, som byter till sig en ny Volvo, BMW eller Audi i samband med nyårsfirandet.
    Husbilsägare förresten, måste ju stå lägst ner i rangordningen hos Miljö-politikerna.
    Vi startar upp våra stora fläskiga husbilar på våren, hindrar det snabba pulserande trafikflödet, proppar igen städerna i jakt på ställplatser,
    spyr ut tonvis med miljöföroreningar när vi trycker plattan i botten mot nya resmål, breder ut oss på parkeringar med markiser och solstolar (helst utan att vilja betala) och har fyllt kylskåpen med färdiglagad mat hemifrån.
    Åker till Tyskland och hamstrar flytande "skattefria" dryckesvaror, sitter på solkusten i Spanien under hela vintern och häckar, för att sedan i april komma hem till Sverige (solbrända) och dansa kring midsommarstången.
    Jag tror inte, att vi har mandat att yttra oss i frågan om "bonus/malus" ... "de folkvalda" skulle ändå inte lyssna.

    Tack för att ni ville läsa mina funderingar. :)
     
    Juhani & Leila, kgunnar, Bengt51 och 17 andra gillar detta.
  8. sixten

    sixten HBK Medlem

    Inlägg:
    63
    Kommun:
    Säter
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17226
    Sv: fordonsskatt

    den föreslagna skattehöjningen gäller inte bara nya bilar
     
    Bestliner gillar detta.
  9. sixten

    sixten HBK Medlem

    Inlägg:
    63
    Kommun:
    Säter
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17226
    Sv: fordonsskatt

    Hur kan dom ha glömt husvagnarna hänger man på en husvagn efter en personbil så drar den dubbelt med bränsle och därmed också dubbla utsläpp
    men ingen skattehöjning.
     
    Conny&Ewa, gosjos och Nexxo-49 gillar detta.
  10. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Sv: fordonsskatt

    Var ser man detta sixten? Så här står det i promemorian:
    Malus tas ut genom ett förhöjt belopp i fordonsskatten. För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet, inklusive nuvarande 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, ska då vara 77 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram. För koldioxidutsläpp över 140 gram per kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kronor per gram koldioxid. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet, precis som idag, 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Hela promemorian finns här!

    Nästa grej är EURO 6:
    Miljötillägget för dieseldrivna fordon som uppfyller utsläppskraven för EURO6 föreslås behållas för att reflektera att utsläppen av bl.a. kväveoxider från dieselbilar fortfarande ofta är betydligt högre i verklig körning. Vilket jag i praktiken tolkar som "ingen förändring" dvs. skit samma för att du har investerat i miljön med AddBlue inklusive dess kostnader och inte minst besvär. Tråkigt när förslaget "gynnar" så kallade miljöåtgärder men utesluter kväveoxider. Vad är då vitsen med minskning av kväveoxider som också är växthusgaser, hallo...? Måste lägga till att jag har examen i kemi, även om jag inte alls är duktig i ämnet, ännu mindre i kemi-politiken, men troligen inte senil ännu ett tag.

    Och så slutningen till den "berömda" CO2-beräkningsformeln:
    Den nämns inte någonstans? Ty, den är ju grunden för hur mycket din motor spottar ut CO2 även om det inte alls är så i verkligheten. Kan det vara så att en dieselmotor med start-stop funktion (ekonomipaket) skall fortfarande beskattas mer en den som är igång vid varje stoppljus eller bilkö?

    Nej, nu får det räcka för den här "fredagskvällen", ha nu en bra afton och resten av helgen!

    /ranko
     
    Jorma, Per&Monica, anton53 och 1 annan gillar detta.
  11. Zero

    Zero HBK Medlem

    Inlägg:
    1,215
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3061
    Sv: fordonsskatt

    Efterfrågan på bra begagnade bilar borde öka och därmed andrahandsvärdet. Alltid något positivt.:)
     
  12. Affezell

    Affezell HBK Medlem

    Inlägg:
    3,818
    Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4542
    Sv: fordonsskatt

    Förslaget verkar väl att gå ut på att dom som ändå står i begrepp om att köpa en ny bil istället skall välja att köpa en elbil som jag fattar det efter vår kära finansministers uttalande i rapport.
     
  13. knarrevik

    knarrevik HBK Medlem

    Inlägg:
    17,554
    Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: fordonsskatt

    Det positiva är att el- och hybridbilsförsäljningen av personbilar kommer att öka men 45000 i bidrag är på tok för litet. En bonus på 100000 och ettårigt ägande skulle gynna miljön betydligt bättre.

    Tveksamt om den nya skatten är applicerbar på husbilar?
     
    atina1, Largu, Hasse M och 1 annan gillar detta.
  14. Arkilles

    Arkilles HBK Medlem

    Inlägg:
    518
    Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7551
    Sv: fordonsskatt

    Exporten av begagnat skulle gynnas också, med en sådan bonus får vi sälja mycket till Tyskland och Danmark. vet inte om det är bra att nyttja skattepengar så?
     
  15. Jens och Anneli

    Jens och Anneli HBK Medlem

    Inlägg:
    76
    Kommun:
    UpplandsVäsby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23529
    Sv: fordonsskatt

    God morgon,

    En liten fundering!

    Det står:
    De fordon som kommer att beröras av det nya systemet är nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

    Då gäller detta alltså inte husbilar med en totalvikt över 3500 kg?

    För att få framföra ett fordon som är klassat som husbil, personbil klass 2, som överstiger 3500 kg så måste Du tagit Ditt B-körkort före sista juni 1996 eller inneha minst behörighet C1.

    Mvh
    Jens
     
  16. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,840
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: fordonsskatt

    Problemet är ju att husbilar registrerade som PB2 inte är en lätt lastbil eller buss utan just en personbil.

    Bennie
     
  17. Berra

    Berra HBK Medlem

    Inlägg:
    422
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    536
    Sv: fordonsskatt

    När ska dom som far fram på vattnet börja betala för sej ,alla har inte elmotor i aktern.
     
  18. Fipplaren

    Fipplaren HBK Intresserad

    Inlägg:
    169
    Kommun:
    Sorsele
    Sv: fordonsskatt


    Men du får bara köra upp till 7 500 totalvikt på C1, över det ska det vara C
     
  19. sixten

    sixten HBK Medlem

    Inlägg:
    63
    Kommun:
    Säter
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17226
    Sv: fordonsskatt

    Det står att det kommer att beröra även tidigare sålda bilar vilket betyder att det inte är bara nya bilar
     
    Bestliner gillar detta.
  20. cgwik

    cgwik HBK Medlem

    Inlägg:
    182
    Kommun:
    LillaEdet
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22742
    Har saxat en del från promemorian.
    ”I promemorian föreslås att bonus– malus-systemet ska omfatta personbilar klass I, personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar.” Jag tolkar placeringen av kommatecken som att samtliga personbilar klass II inkluderas

    ”För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet, inklusive nuvarande 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, ska då vara 77 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram. För koldioxidutsläpp över 140 gram per kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kronor per gram koldioxid. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet, precis som idag, 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.”
    ”För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg. ”
    Grundbeloppet är 360 kr, bränsletillägget är 12,88 kr per gram koldioxid och miljötillägget är 250 kr

    ”I första stycket anges att ett annat koldioxidbelopp än vad som anges i 9 § ska gälla för fordon av fordonsår 2018 eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare. Det förhöjda koldioxidbeloppet ska gälla under tid som infaller under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.” Där känner jag mig osäker på hur det räknas om man år 2021 importerar en tysk husbil som är 3 år gammal.

    I bilden framgår flera exempel, bl a ett med 200 gr koldioxid. för varje gram därutöver är kostnaden under de första tre åren 112,88 kr per gram koldioxid, dvs för en ny husbil efter 2018 med 220 gr koldioxid blir totalbeloppet per år under de första tre åren ca 15000 kr. Efter 3 tre första åren blir skatten ca 6200 kr per år för 220 gr koldioxid. Den skatten kommer att gälla även för de bilar som redan finns.
    Det finns inget i promemorian som talar om en förändring av möjligheten att ställa av husbilen när man inte använder den och med en så hög skatt på den nya bil man köper efter 2018 kommer den nog att vara avställd så fort som man inte skall använda den under minst 14 dagar (det är väl så många gör redan nu).

    /CG
     

    Bifogade filer:

    Tomse, Bengt51, Mats&Lotta och 3 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.