• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast LPG-flaska

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Är det någon som har monterat Prakto-flaska? Det är en Belgisk grön stålflaska som kostar 2095kr i Sverige, alltså mycket billigare än Alugas. Praktoflaskan väger bara c:a 6kg mer än Alugas.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har en fast och en vanlig flaska. Tänkte montera yttre påfyllning i luckan.
Var är bästa stället att sätta påfyllningen.
Funderar på att ha den fasta flaskan på gångjärnssidan av den sidoöppnade luckan och att ha påfyllningen på den andra sidan, se skiss.
Skulle det funka eller finns det bättre lösning.

69C18B11-95D7-46FE-B55B-53B261B0E299.jpeg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi har LPG flaskan på gångjärnssidan, då är det lättare att ta ut utbytesflaskan. Intaget sitter i mitten på dörren ganska högt. Slangen går i en stor U-böj som går in mellan flaskorna när dörren stängs. Det utvändiga intaget såg lite klent ut. JR Larm kompletterade med ett extra skyddslock i vitt. Blev jättebra.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Visa bilaga 145057
Jag tycker det känns bättre med påfyllningen vid sidan av luckan så förbindelsen inte behöver röra sig när luckan öppnas.

Min lucka täcker hela gasolutrymmet så det går inte att montera påfyllningen som du har gjort.
Oavsätt så hade jag monterat den i luckan då jag fortfarande har fuktgaranti kvar (enl. rekommendation från återförsäljaren)
 
S

Sören-6830

Guest
Inte det minsta problem med fuktgarantin på vår bil, N+B har sett monteringen. Och varför skulle det vara problem med fukt, finns inget alls vid genomföringen som kan påverkas av fukt?
Min lucka täcker också hela utrymmet.
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
39052019-2844-46CD-89C1-62B888B04A1A.jpeg Kompletterar mitt tidigare inlägg (15) med en bild över installationen.
Tankuttaget syns nere på kjolen. Anslutningen går till den vänstra gröna flaskan, Prakto. Den högra flaskan är en vanlig glasflaska med tysk anslutning. Den har vi som reserv nu när vi reser på franska medelhavskusten. Tankflaskan fyller jag ungefär var fjärde dag. I slutet av mars, när vi åker till fjällen för lite skidåkning får tankflaskan bli reserv. Då byter jag ut den högra flaskan mot en svensk flaska som står hemma. Då klarar jag gasförsörjningen norröver lite lättare.
 
Senast ändrad:

biggles-1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
21051
Medlemskap
2024
Segla IF - Tack för att du laddade upp bilden, då den blev den "bekräftelse" på det jag sökt :). Sitter just nu själv och skall beställa en ALU flaska för LPG, som komplement till den svenska gasolen och hade några funderingar innan jag trycker på knappen.

1) Ser att du har en Duocontrol installerad likt mig.

Fråga: Har det varit några problem med att ansluta LPG till den ena sidan och gasol till den andra?

2) Har själv tänkt installera fyllningsanslutningen i den bakre kofångarens vänstra plastkjol, som jag sett att andra har gjort. Undviker då eventuella problem med att "skada" karossen och diskussioner runt ett eventuellt garantiåtaganden på karossen.

Fråga: har du haft några problem med att plastkjolen inte skulle vara tillräckligt stabil? M a o hur tungt och otymplig är egentligen slangen vid tankning?

3) Ser att även du är förutseende och använda gasfilter, men ser bara ett filter på bilden som är ansluten till gasolen. Har du även filter till LPG, som ju lär vara lite "smutsigare" eller .... ? Läste någonstans att det inte är tillåtet med filter vid installation av fast LPG-tank.

Fråga: Hur har du resonerat och vad är din erfarenhet?

Mvh Nils
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har samma fliter som du har, även mitt är inte horisintellt monterat, dock inte så mycket lutat som ditt montage, hur snett kan man montera filtret utan att försämra funktionen?
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Svar på frågor:

@biggles-1
1) Nej, det har inte varit några problem.

2) Kjolen på min bil är av 2 mm plåt. Kjolen har även några förstärkningsveck på insidan som gör att den blir ganska stabil även om vecken gjorde det lite knöligare att få tankanslutningen på plats. Jag köpte anslutningen på Wynen gas. Borrade med 70 mm hålsåg och fick köra lite extra över vecken på baksidan. Anslutningen sitter med 6 skruvar med en slags plasthatt på kjolens insida. Finns bild och en monteringsanvisning på deras hemsida.
Själva gasoltankmunstyckena är inte lika tunga som munstyckena till en vanlig bränslepump. Jag har inga problem med stabiliteten. I ditt fall kanske du behöver förstärka med något. Wynen säljer ett vinkelbeslag som du kan köpa eller plagiera.

3) Filtret till LPG-flaskan är skymd bakom Scottesvampen. Det filtret sitter vertikalt i enlighet med Trumas instruktion. Filtret till den högra flaskan kan jag tyvärr inte vrida ner. Det är för mycket grejer i vägen (Secu-motion). Jag köpte rör, koppling och hållare för att göra ett väggmontage av filtret på sidan i gasolutrymmet men det fick inte plats. Koppling och rörböj bygger för mycket. Därför satte jag även det filtret på Duo-Controllen. Det hänger i alla fall neråt en aning. Jag har inte märkt några problem med det. Att filter inte skulle vara tillåtet vid fast tank kände jag inte till.

Tankanslutningen som jag köpte av Wynen, har den tyska anslutningen som standard. Har tankat i Luxemburg på vägen ner samt vid fyra tillfällen än så länge här i Frankrike. I morgon är det dags igen. Använder då respektive lands adapter som gängas in i tankanslutningen. Adaptrarna köpte jag av Björn på Gasoldirekt när jag köpte flaskan. Första gångerna jag tankade, stängde jag förbrukarkranen. Mailade Björn och frågade. Det finns inga sådana rekommendationer från flasktillverkaren så numera får förbrukarkranen vara öppen. Jag brukar kolla mätaren innan jag tankar. Då vet jag ungefär hur många liter som får plats. Pumpen stannar så fint när fyllnadsskyddet slår till :)

@Olof G
Vet inte men min lilla lutning har inte gett mig några problem ännu i alla fall.
 

biggles-1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
21051
Medlemskap
2024
Segla IF - Tack för informativt svar, mycket uppskattat!

Själv väntar jag nu på en kompletterande offert från Gaswinkel i Holland, som offererade ett bra pris innan jul (frågade på både aluminium och stålflaskor), innan jag trycker på knappen. Tänkte tidigare byta till 2 st AluGas men nu blir det bara en, då jag ser att det är flera som kombinerar LPG/Gasol med en DuoControl och den kombinationen känns som en bättre och billigare lösning för oss.

Förutom EU-adaptrar, kommer jag även att beställa en elektroniks avläsare då utrymmet är så begränsat i skåpet (vet ännu inte om jag får in allt). Filter får jag levererat med bilen som kommer i slutet av mars. Monteringen tänkte jag göra själv, mer för att se att jag kan :).

Förstår av ditt svar, att du är i Frankrike just nu och saknar förmodligen inte det usla vintervädret vi har här hemma :).

Mvh Nils
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När det gäller "fast LPG flaska" som tråden handlar om, jag vill gärna avvika lite och ställa en följdfråga om en liten påfyllningsbar flaska som kanske inte ska vara så väldigt mycket "fast". Den skulle passa utmärkt till vår utegrill, men så kommer en fundering:
måste en påfyllningsbar-"flaska" (s.k. tank) vara fast ansluten även om den är avsedd för ändamål typ "campingflaska" (modell 2012 eller 2006 eller R907, R904, R67, osv...) för att användas lös under en gasol-grill?

gasfrau 2,7kg.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Pålle, jag misstänkte nästan att det skulle vara på detta sättet, men, men, man vill ju många gånger att "vattnet ska gärna gå över den egna kvarnen". Då får vi vl hitta lämpliga ställen i Norge (leta nål i höstacken) där vi kan byta vår egen "lilla" flaska efter ca 6-8 grillningar...
 
Toppen