• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbannade systemkameror!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

Med LR 4 är kromatisk abberration ett minne blott sägs det.....
Har man 2,8 optik är det i regel knappt märkbart i varje fall med Nikons optik. Överlag är allt i en 2,8 optik mycket bättre, men det kostar ju en del mer än konsumentoptik. Ett tips är att köpa begagnat

/Ludde
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Mitt val blev att köpa endast kamerahuset av Canon 600D och objektivet EF-S 17-85 IS. Det senare ett härligt objektiv med effektiv bildstabilisering, som vi använder i alla lägen tills vi kan köpa 70-200 objektivet ur samma Canon EF-S serie med ljusstyrka 2,8 för fotografering på längre håll.

Jag har fått låna och pröva det och blivit helt övertygad om att inte köpa något annat alternativ, men ny-priset är ca 12.000 och nu söker jag på begagnatmarknaden. Vi fotar mycket våra svarta och långhåriga hundar, och det är nog, tillsammans med svarta katter, bland de mest svårfotade objekten man kan ge sig på.

Du gör nog rätt i att byta ut 18-135 objektivet, Jappe!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag har en ny 600D med två fasta objektiv 50/1,8 och 24/2,8. Bägge jättebra! Min artonhundratrettifemma ligger nu på Tradera! Jag har funderat på 17-85an men är lite osäker! Det är antagligen svårt att klara sig utan zoomoptik om man inte vill släpa på en tung fotoväska, tyvärr!

Att det är svårt att fotografera svarta katter vet jag. Jag har inte fått något bra kort på "Millan" sedan den tiden då jag hade en Olympus Camedia 3000Z, en fantastisk porträttkamera men väldigt långsam och batterislukande, tyvärr. Jag har den kameran kvar och använder den ibland!

Jag ska titta lite närmare på 17-85an! Tamrons 28-75a ligger också bra till!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

18-135:an borta ur bilden och en 70-200 införskaffad, dock utan bildstabilisering. IS skulle kosta mer än 5000 extra så det får jag försöka klara mig utan. Vi fattigpensionärer skulle egentligen ha bidrag till bildstabiliseringen eftersom vi är så darriga på handen!

Svart katt (Millan) i motljus:

Millan i motljus 2 b.jpg

Blåmes också i motljus. Tråkig bakgrundsoskärpa, det som tydligen kallas bokeh idag. På min tid sa vi bouquet men då handlade det om viner! (Varför kommer jag att tänka på Mrs. Bucket i den engelska TV-serien, tro?)

Blåmes på lina (1) b.jpg

PS. Fotofyndet säljer stativfäste till Canonoptik för 199 spänn just nu! Canons orginal kostar 1395 kr (!) i Internetshopen. DS.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Nu har jag åkt dit igen! Jag lovade mig själv för något år sedan att aldrig mer köpa en systemkamera eftersom den bara blev liggande hemma och samlade damm i något skåp. Jag köpte en Nikon P7000 (kompaktkamera) för ett tag sedan och tänkte att jag skulle kunna ersätta min gamla Olympus E-300 med den. Nikonen var såpass bra så att jag blev intresserad av fotografering igen och i en stund av vårdslöshet beställde jag en Canon 600D på Cyberphoto.

Nu sitter jag i Ellös, av alla ställen, och förundras över denna relativt enkla kameras kapacitet. Jag har tagit några bilder och är helt såld! Görkul!

Visa bilaga 50447

Första intrycket var att kameran var så komplicerad och att det fanns så oändligt många olika inställningar att det skulle vara väldigt svårt att lära sig hantera den, men denna negativa initiala attityd har nu försvunnit helt och jag är närmast euforiskt upprymd över denna kameras kapacitet!

Nu börjar släpandet på kamerautrustning igen tänkte jag först men eftersom kameran har en upplösning på >18 miljoner pixlar så ska jag klara mig med ett enda fast kvalitetsobjektiv på 50mm. Att delförstora i bilderna ger mig tillgång till teleeffekt, har jag lurat ut! :rolleyes:

Inget släpande längre! Vill jag ha tillgång till äkta vid- och televinkel tar jag fram fickkameran P7000 (28 - 200mm) som alltid hänger med! Smart va! :D

Synpunkter, någon?

Jappe

Kul att du hittat tillbaks till fotograferandet, som också ligger mig varmt om hjärtat.

Att beskära en bild går självklart alldeles utmärkt. Speciellt om man har med sig allt släpandes (som du skriver) som annar kan krävas. MEN man får en del nackdelar med det bla. blir det omöjligt/svårt att få något skärpedjup att tala om och bildkvalitén (rent tekniskt) blir ju sämre om du skall ha samma försoring som vid originalstorlek.

Kan man åsidosätta dessa krav/önskemål till förmån att i stället ta med sig kameran så finns inga större problem. Kör på och ha kul helt enkelt!

Mvh!
// Niklas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag fick syn på en hackspett i fågelrestaurangen för en stund sedan, hämtade den nya Canonen (70 - 200mm) och fick till ett par bilder genom ett inte alltför rent fönster! 1/200, f:4, ISO-800. På fri hand utan bildstabilisering! Jag är nog inte så darrhänt ändå!

Våran hackspett.jpg

Våran hackspett 2.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Nytt problem! Jag har använt Photoshop Elements II i många år och klarat mig bra med det. I går hittade jag ett Photoshop Elements 5 på en CD som följt med en scanner jag köpte häromåret så jag installerade det. Problemet är att detta program är väldigt framfusigt och hela tiden lägger sig i min fotohantering. Jag vill kunna använda programmet när jag vill och inte varje gång jag lägger in foton i datorn från minneskort exempelvis!

Jag tycker att datorn har blivit segare sedan jag installerade Photoshop 5. Jag har en känsla av att det ligger i bakgrunden hela tiden och jobbar och väntar på en chans att få komma in och "hjälpa" mig med mina foton! Väldigt tröttsamt!

Finns det inte någon möjlighet att få detta framfusiga program att lugna ner sig så att det bara dyker upp när jag vill det? Någon som vet?

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Det startar väl automatiskt när du slår på datorn, antingen genom autostart eller genom aktivitetsfältet (listen) längst ner.
Markera ikonen och deleta den. Du kanske får expandera listen (pil upp) innan du kan se ikonen.
Generellt skall man ha så lite som möjlig "där nere" eftersom alla program som finns där ligger i bakgrunden och käkar minne.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Tack Wizard! Det räckte med att "exita" ikonen i aktivitetsfältet så nu är ordningen återställd! Tack så mycket!

Varför har du så liten text i dina inlägg? Är du blyg? :msn_embarrassed:

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Nästa problem! När jag placerade muspekaren på en miniatyrbild så kom det upp en liten ruta och i den fanns en beskrivning av bilden. Den funktionen har försvunnit! Hur gör man för att få tillbaka den finessen? Jag har varit inne på kontrollpanelen och letat men inte lyckats hitta något!

Jappe
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förbannade systemkameror!

En annan sak, om du har installerat ett nytt program, så brukar de filerna som man använder i programvaran automatiskt associeras med programmet. Detta kan vara irriterande, då man kanske inte alltid vill öppna ett tungt PS program för att snabbt kunna granska en bild.
Om du högerklickar på en bild i utforskaren, sedan klickar på öppna med... så kan du välja ett annat standardprogram för bildfilen, typ en enklare bildgranskare.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Tack Wizard! Det räckte med att "exita" ikonen i aktivitetsfältet så nu är ordningen återställd! Tack så mycket!

Varför har du så liten text i dina inlägg? Är du blyg? :msn_embarrassed:

Jappe

Nja, du är ju så gammal så jag förutsatte att du var lite skumögd.
:twitcy:
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag blev tvungen att avinstallera Photoshop Elements 5 för den la näsan i blöt lite varstans i datorn och till slut trängde den undan sin lillasyster Photoshop Elements 2 som inte gick att öppna längre! I stället dök fulingen PS 5 upp när jag försökte använda 2:an! Dessutom visade svenska språket tydliga likheter med engelska språket vilket i och för sig kan tolereras men när jag kom in på pixlar och gamla tummått så blev det besvärligt! Inget dåligt fotoprogram men jag är inkörd på 2:an och den duger för mig!

Vill någon här ha 5:an så skickar jag den! Det står visserligen på CD:n att den inte får säljas men det är det ju inte frågan om heller. Jag skänker den till behövande mot en öl om vi ses någonstans någon gång! Det finns väl inte i Adobes värld att man kan skänka bort något som går att sälja! :D

PS 5.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

:) Jag är intresserad, jag skickar ett mail ikväll.

En öl passar mig bra, men jag brukar kunna ha flera med mig när jag är ute och åker,,, så efter den första kan man ju alltid omförhandla.:D

Jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Mercan är avyttrad! jag fick nog av den.
Numera visar jag er bakändan, husbilens alltså :D
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej jag har kollat på Tamron AF Di II VC 18-270 PZD till min Canon. Det verkar prisvärt. Är det någon har som har detta objektiv? Rekommenderas det?
Hälsningar Göran
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Den här rubriken är helt rätt! Jag har fotograferat med olika kameror sedan 50-talet. Min första systemkamera var en Minolta SRT-101 och den var enastående enkel att hantera! Tid, bländare, avstånd och hålla koll på skärpedjupet! Inga problem! Den här moderna Canonkameran är så fullpackad med monstruösa onödiga finesser så man får spader! Den hanterar mig som en nybörjare och bär sig väldigt oförskämt åt! Alla dessa förbannade inställningar gjorde att jag inte kunde få igång den inbyggda blixten i kväll! Förmodlgen någon inställning i någon sabla meny någonstans som jag har pillat på!

Giv mig styrka!

Jappe

PS. Jag hade petat in en liten plastbricka i blixtskon som då tydligen signalerade extern blixt och då fungerade inte den inbyggda blixten! Giv mig styrka! DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Förbannade systemkameror!

Hej jag har kollat på Tamron AF Di II VC 18-270 PZD till min Canon. Det verkar prisvärt. Är det någon har som har detta objektiv? Rekommenderas det?
Hälsningar Göran

Superzoomar är superzoomar med vissa fördelar men också med brister naturligtvis! Så här tycker dom på Fotosidan: Recensioner - Tamron AF 18-270/3,5-6,3 AF Di II VC PZD - Fotosidan

Jappe

PS. Jag har kollat Canons 28-135mm och den tyckte jag var kass med mycket kromatisk aberration m.m.. Nu håller jag på och kollar en beg. Sigma 18-125mm med bildstabilisering som jag köpte billigt på Tradera och den verkar riktigt lovande, ganska tung men bra vidvinkel, skaplig skärpa, något lite aberration men inte så att det stör mig. Jag vill ha den som vardagsoptik. Den har ju ett inte föraktligt omfång. 24- och 50-millimetarna behåller jag dock tills vidare eftersom Sigman är ganska "ljussvag"! DS.
 
Senast ändrad:
Toppen