• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten

E

elsalisa

Guest
Ny husbilsägare undrar hur länge man har färskvatten i behållaren ?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jeg har monteret dette filter:
https://campingparkenshop.dk/shop/3m-vandfilter-e2-223p.html

Udskifter patron hvert forår, inden sæsonstart.

Har med egen slange og fittings til vandpåfyldning.

Vi bruger vandet til alt, og vi fylder oveni tanken ca. hver anden dag, og der er der ofte 20-30% tilbage i tanken. Vi tømmer ikke tanken ved hjemkomst, men fylder blot oveni, når vi skal afsted næste gang.

Tømmer tanken før frosten sætter ind. Har endnu ikke haft behov for rengøring siden den var ny i april 2011
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

... Vi som är på vårt trettonde säsong med husbil har aldrig druckit av tankvattnet.


Vi, som har åkt med husvagn/husbil sedan mitten av 1970-talet, har med ytterst få undantag (kanske 3 -4 gånger) alltid druckit av tankvattnet.

Vet inte om det beror på hög omsättning på vattnet eller på "förlåtande" mage.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Färskvatten

Jag läste en test där de kom fram till att det blir mer bakterier i vattnet med filter efter en tid. Bakterierna växer till i filtret. Därför är det viktigt att byta filter ofta. Man ska som alltid ta säljargumenten med en nypa salt.
Andra tester visar att kranvatten är av god kvalitet även nere i europa även om det i vissa fall kan ha en bismak. Jag drack kranvattnet i Santa Pola, Spanien, utan magproblem men tröttnade så småningom eftersom det hade en smak av klor och gamla järnrör
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Färskvatten

Under mina 50 år "på luffen" har jag aldrig köpt vatten! Ej heller blivit sjuk av att dricka vattnet utomlands! Peppar,peppar! Dock kokar jag upp vattnet i Marocko innan det kyls ner och dricks.
Har väl fått i mig "rätt" baciller!?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jag läste en test där de kom fram till att det blir mer bakterier i vattnet med filter efter en tid. Bakterierna växer till i filtret. Därför är det viktigt att byta filter ofta. Man ska som alltid ta säljargumenten med en nypa salt.
Andra tester visar att kranvatten är av god kvalitet även nere i europa även om det i vissa fall kan ha en bismak. Jag drack kranvattnet i Santa Pola, Spanien, utan magproblem men tröttnade så småningom eftersom det hade en smak av klor och gamla järnrör

Ja det stämmer som du säger att det är lättare för mikroorganismerna om det finns ett bärarmaterial som de kan fästa vid, i filtren samlas ju även "god mat" för dem som gör att de lever ett lyckligare liv.
När det gäller att ha full tank eller inte har det ingen betydelse, mikroorganismerna lever på det lösta syret i vattnet och behöver aldrig gå upp till ytan för att andas.
Ett bra vatten är hållbart under mycket lång tid, troligen i flera månader, viktigt är dock att att är noggrann och renlig vid hantering och påfyllning av vattnet. Tillför man smuts vid fyllningen så har man det med sig sen i tanken. Sen är det ju så att risken att få i sig magsjukebakterier är ju inte så stor även om man strular lite vid fyllningen. Vi dricker alltid vattnet förutom när vi bunkrat i Medelhavsländerna, då använder vi det bara till matlagning, tandborstning etc.
Efter medelhavsbunkring brukar vi alltid behandla med silverjoner. Det viktigaste är ju att man själv känner sig säker, tycker man att besväret med extra flaskor är OK så använder man det. Känner man sig trygg med att dricka tankvattnet så gör man det. Risken för att bli sjuk av vattnet är ungefär lika liten. Störst risk är att bli magsjuk av maten man köper i restaurangerna runt Medelhavet, men vem vill avstå från restaurangbesök.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Färskvatten

Vi dricker ALDRIG vattnet från tanken utan vi fyller upp 2 litersdunkar hemma som vi använder enbart till dricksvatten , i övrigt duger "tankvattnet till det mesta :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Ett glas fyllt med vatten är tjänligt i ca 6 månader om det hålls hyfsat svalt och inte träffas av solljus.

Risken att bli sjuk av vatten är mycket liten om man använder sunt förnuft.

Undra om det ens finns någon i husbilsklubben som har blivit magsjuk av vattnet som druckits ifrån husbilens vattentank?

Sista meningen skrev jag med flit för att få fram alla som blivit sjuka av vattnet från husbilen skulle skriva några rader. Nu hoppas jag fler träder fram om dom blivit sjuka av dricka från husbilens vattentank.

Många köper sitt vatten utan att ens blivit sjuka en endaste gång.:confused:

Vi har en som svarat TROLIGTSVIS blev en av dom sjuk.
Men vi säger 1 iallafall, då är det ändå över 3000 sidvisningar.

Med denna ovetenskapliga undersökning är det nästintill korkat att skylla på otjänlig vattenkvalité i husbilen som orsak för att få köpa vattnet.

Jag kan lova och svära på att folk blir betydligt sjukare av att dricka eldvatten, trots det envisas folk med att dricka det igen.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Färskvatten

Otjänligt vatten dödar fler än krig gör varje år. Kanske inte av svenskt klorerat vatten som tankats samma dag men av vatten som blivit stående i icke rengorda tankar och infekterade vattendrag.

Brist på rent vatten har allvarliga konsekvenser för människors, särskilt barns, hälsa. Runt 531 000 barn under fem år dör i diarrésjukdomar varje år. De allra flesta dödsfall i diarrésjukdomar beror på brist på rent vatten och bristande hygien. Det innebär att ungefär 800 barn under fem år dör varje dag på grund av infekterat vatten och dålig hygien.

Vem har koll på bakteriefloran i sin tank och varför chansa när buteljerat kvalitetssäkrat vatten kostar en spottstyver?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Kanske inte av svenskt klorerat vatten som tankats samma dag men av vatten som blivit stående i icke rengorda tankar och infekterade vattendrag.

Vem har koll på bakteriefloran i sin tank och varför chansa när buteljerat kvalitetssäkrat vatten kostar en spottstyver?

Om du är orolig för dåligt vatten borde du omedelbart sluta köpa vattnet:D

Flaskvattnet: ej godkänt | Klimathotet | Aftonbladet

Kranvatten vs flaskvatten - Svenskt Vatten

Mineralvatten inte nyttigare än kranvatten - Test av flaskvatten | Testfakta

Vet du hur gammalt vattnet du köper på flaska egentligen är:D
Hur ofta har du fått diarré av att dricka svenskt vatten:D

Troligen är det psyket som inte klarar av att dricka ur husbilens vattentank och ingenting annat, sen ska det skyllas på otjänligt vatten.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Färskvatten

Fyller alltid på vatten till max när jag kommer hem. När tanken är full sker inte samma bakteriepåfyllnad. När vi skall åka iväg tömmer jag tanken, o fyller på nytt. Samma med bränslet, ha alltid full tank! Du kommer att slippa många problem. Dricker dock aldrig vatten från tanken. Att koka kaffe, duscha osv då går det bra att använda tankvattnet. Utomlands köper vi alltid flaskvatten vid behov.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Färskvatten

Hur vet du att det blir mindre bakterietillväxt när vattentanken är full? Har du analyserat vattnet?

Vårt kranvatten med klor gör att det tar mycket längre tid för bakterie att växa till, även i en välfylld tank fungerar det då bakterien även behöver syre för att föröka sig.

Pelle
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Det har nog ingen större betydelse om tanken är fylld eller inte. Mikroorganismerna tillgodogör sig det lösta syret i vattnet, de behöver inte gå upp till ytan för att "andas". Hur eller hur så är risken minimal om man bunkrar ett bra vatten och är noga med renligheten vid fyllning. Risken att bli sjuk av maten vi äter nere i medelhavsområdet är större än att dricka av vattnet.
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Vattnet är ett farligt gift vilket omger Visby stift, skrivet av Falstaff Fakir.
Som framgår av svaren så har vi olika sätt att hantera vattnet i våra bilar.
Vi som är på vårt trettonde säsong med husbil har aldrig druckit av tankvattnet.
Tankvattnet använder vi för ex potatis/pasta kok, tandborstning mm.
Vi har en dunk (Donjedunken med avtappningskran) som vi omsätter var annan/tredje dag med färskvatten under våra resor.
Resor som går nedanför Nordtyskland köper vi vårt dricksvatten.


Kör också med Donjedunken. Fyller våra SodaStream flaskor från den o sedan in i kylen med dem, kallt o porlande!
 
Toppen