• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elverk eller inte?

En dieselmotor slits hårdast av kallstarter då den också avger mest med föroreningar. 2,5 liter miljöbränsle räcker i ca åtta timmar för mitt yamaha elverk i ekonomiläge, så gott som tomgång. För mig är saken klar men det är klart att det finns andra åsikter i denna fråga och det respekterar jag.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Elverk eller inte?

En fördel med ett elverk är att om du parkerat på ett öde ställe och kört slut på batterierna så kan du ladda och köra därifrån annars kanske du får vänta tills nästa helg innan någon dyker upp och kan ge starthjälp.
Nu hjälpte det inte oss när vi låg på Spiken för vårat batteri i bilen hade totalpajat, det tog inte emot någon laddning. Skäll fick vi också för att vi förde oväsen kl 9 på morgonen när vi försökte ladda för att starta bilen.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Den diskussionen hade vi för ett bra tag sedan och den blev aldrig riktigt utredd. För att bodelsbatterierna ska laddas från bilens generator så måste de vara i kontakt med bilens batteri på något sätt. Det kan sitta en diod eller ett relä som isolerar bort bodelsbatteriet när bilen är avstängd. Frågan är om det gör det i alla bilar och då tänker jag på äldre bilar i första hand.
Jag vet faktiskt inte hur detta är löst, någon som vet det?
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Elverk eller inte?

I instruktionsboken för vår Burstner Marano, Ducato står det: El-blocket skiljer startbatteriet elektriskt från bodelsbatteriet då fordonets motor är avstängd. Så kan bodelens 12 V-förbrukare inte ladda ur startbatteriet. Kan säkert förekomma andra lösningar i andra fordon men just denna lösning finner jag vara bra.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hej!

Ser att Ni tidigare diskuterat och undrat om energiinnehåll i gasol.
1kg gasol har ett energiinnehåll motsvarande 12,kWh eller 12800 Wh.

Wh = Ah x V

Det betyder att 12800 Wh delat med 12 V = 1067 Ah.

Kan detta vara till någon vägledning i Er diskussion, tro?
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elverk eller inte?

Idag satt jag och jobbade framför datorn i bostaden då plötsligt strömmen försvann. Efter en titt ut på gatan så förstod jag varför, en lastbil hade kört över elskåpet med kortslutning och strömavbrott som följd. Felet skulle ta flera timmar att laga, vad göra!

Jo, ut till husbilen och plockar fram elverket en Kipor på 700watt, så nu fungerar åter datorn, bredbandet och lite annat. Det är inte dumt med elverk till husbilen.:wink:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Ett elverk är bra, försvinner strömmen så känns det ganska roligt att som Gunnar köra strategiskt viktiga enheter.
Dataswitchen för hela vårt områdesnät står i garaget här och då får den ström plus den egna datorn, TV:n och även en liten lampa i fönstret för att retas lite med grannarna...
:p

Skulle bara vilja ha ett supertyst elverk som kan köras utan att nästa husbil på ställplatsen hör det minsta motorbuller men såna elverk finns tyvärr inte ännu.
:wideeyed:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Jodå Kjell. om du accepterar 12 dygnet runt i stället för 220 v en kort stund. EFOY bränslecell! 220v kan man ju alltid få via inverter vid behov men normalt i en husbil finns ju inte detta behov i någon större utsträckning.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Minsta EFOY ger 2 A 12V och det skulle nog vara tillräckligt men det gäller att vara motiverad nog för att slanta upp de 23000SEK som detta kostar i investering plus bränslet för 30 kr/kW eller så.

En tekniskt trevlig lösning dock, och 230V behöver man som du säger inte alltid ha tillgång till i en husbil, det räcker egentligen med att kompensera för vad som förbrukas ur bodelsbatteriet till cirkulationspump, fläktar och styrelektronik till pannan och några lampor.
Med lite försiktighet räcker 2 A 12 V (24W!) plus bodelsbatteriet i många dygn för husbilens behov och det är tråkigt att det inte finns så små motordrivna elverk som under 200W. Inte ens om de får bullra lite.

Så det där lilla, supertysta och billiga elverket kommer nog inte tomten med den här julen i alla fall.
:D

Jodå Kjell. om du accepterar 12 dygnet runt i stället för 220 v en kort stund. EFOY bränslecell! 220v kan man ju alltid få via inverter vid behov men normalt i en husbil finns ju inte detta behov i någon större utsträckning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Som tidigare beskrivits så är bränslecellen EFOY billigare än Hondas elverk, sett över livslängden och taget med alla kostnader.

2 st 105 Ah AGM- eller Gelbatterier samt en EFOY 1200 Watt (ca 4 Ah) ger i princip oändligt med ström, tillräckligt även vintertid. Normalt går man ner till ca 50% på batterierna, vilket vid vintercamping med dygnet runt-värme och kvälls-TV och lampor (led) tar 2-3 dygn. Därefter kan en EFOY 1200 lätt hålla ställningarna (normalt sker ett nettotillskott) till mycket liten methanolåtgång, tills man kör igen.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Man hoppas, att web-redaktörerna låter denna tråd finnas kvar på lämpligt sätt. All den el-kunskap och erfarenhet om alternativen som kommit fram i tråden kan vara värdefull att kunna leta fram senare.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Läst och tagit del (?), men samtycker inte till allt, i alla trevliga inlägg ovan!
Finner att vårt Honda elverk, voltmeter och ”en bra batteribank” samt lite elkunskap är den mest kostnads- och funktionsmässigt effektiva lösningen för vårt husbilbilsliv, så som vi använder den!

Våra motiv/val;
1) vi vill ”inte uppfinna hjulet” på nytt”, med mer eller mindre onödiga/oprövade nya prylar
2) vi vill ha en ”seriös ekonomisk kalkyl” för våra investeringar
3) när vi måste fylla på ”batteribanken”, skall det fungera nu, snabbt och säkert (det görs senast vid 25% kvar i husdelens ”batteribank”, krav på bra batterier, t.ex Excide GEL)
4) nu ser vi endast elverk och nätel (nätel endast hemma, för vår del) som realistiska/funktionella lösningar. Solpaneler, mfl lösningar löser inte effektproblemet (tidsaspekten) utan endast energiproblemet, vilket man bör ha klart för sig

Vi vill ha en i allt fungerande husbil som passar oss;
5) utan beroende av nätel på campingar etc, när vi är hemifrån. Vi är inte villiga att betala vad som helst för detta som vi tycker är självklara krav (nätel endast hemma alltså)
6) bra boyta och standard men ingen onödig lyx (ville vi ha en Rolls så … men det vill vi inte)
7) våra investeringar får inte bli ”betungande” så att vi känner oss tvingade att ”överanvända” husbilen till nackdel för annat som vi också tycker är trevligt (allt har sin tid)

/ Tack för att jag fick skriva av mig i detta,
Bengt 333
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hej Bengt!
skoj att du är nöjd med dina val.

Det är just seriösa kalkyler som gjort att jag valt bränslecell....

Jag tycker att solceller (båt) eller bränsleceller som stadigt, tyst och utan så mycket mekanik ser till att hålla mina batterier på lämplig nivå, utan att jag behöver vidta några åtgärder, som ett bättre val för mig. Hade tidigare elverk.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Till min Granne på andra sida 11va.

Skulle vara mycket tacksam om Du kan förklara hur Du har kopplat in din bränslecell, gärna med ett chema.

Det låter ju helt fantastiskt det Du skriver om, hls kurt.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::D:D:D:D
 
Toppen