• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar klimat av Björn Gillberg

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det Björn säger i inlägget att politikerna inte har en aning om vad dom talar om när det gäller nya drivmedel kan man nog inte betvivla. Det har varit många turer kring metanol, gas, el mm.Det har varit många floppar pga dåligt underbyggda beslut som vi konsumenter fått betala. Men det är inte färdigt med detta, vi får se hur elbilshysterin utvecklar sig. Kanske en flopp till:p.
 
F

Fd.47585

Guest
Metanolen han pratar om, går det inte åt någon el alls vid tillverkningen av den som skall räknas in på samma sätt som för elbilen? Eller är de dom 4%?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Metanol som han kjemper for kan benyttes direkte i brenselsceller (EFOY gjør dette) og brukes sammen med batterier/superkondensatorer for elektrisk drift av biler. En ulempe er at brenselscellen ikke kan stenges av når det er frost uten at en tørker ut det vatn som oppstår som biprodukt ved omdanningen av metanol til elektrisitet. At det også slippes ut en god del CO2 under drift er en annen sak. Metanol kan som sin slektning Etanol benyttes i tilpasseede forbrenningsmotorer, hvor effektivt dette er får andre vurdere.

En burde egentlig skille mellom BEV (Battery Electrical Vehicel), HEV (Hydrogen Electrical Vehicel) og MEV (Metanol Electric Vehicel) tre sider av samme sak - elektrisk fremdrift, men forskjellig måte å transportere energien.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förr körde man speedway MC på metanol. Den tålde högre kompression och gav högre effekt än bensin.
Hur det är idag vet jag inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var vel nitrert metanol - brukes fortsatt i top-fuel dragracing. Rent sprengstoff og kort levetid på motorene. Brukte selv en liten tank for nitrometanol på en racing bil i min ungdom. Bra kikk når en slapp det stoffet inn i forgasseren, men det innvendige på motoren var ikke noe pent syn. Skal ikke gå inn på hvordan en lager det sprengstoffet - det er veldig enkelt, men farlig.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Speedway och vissa dragracing klasser kör på metanol, onitrerat/rent.

När det gäller Co2 utsläpp från biometanol är ju vitsen att det bildar ett kretslopp med träden som växer.
Träder tar upp Co2, och släpper ut det igen när man bränner metanolen, osv...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Med försäljning av ursprungsgarantier blir den svenska el-mixen ändå värre. Björn har naturligtvis helt rätt. El-bils hysterin drivs av muppar med enbart övertygelse. Björn representerar de fåtal debattörer som besitter kunskap i ämnet. Men som sagt vill idioterna ha batterifordon så kommer det alltid att finnas villiga leverantörer. Det senaste jag hörde var behov av batteridrivna barnvagnar för de miljömedvetna.
Att skaffa sig kunskap kräver flera års studier. En åsikt skaffar man sig på några minuter.
BBa
 
Toppen