Motor Byta bränslefliter

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Nilsson127, 30 Mars 2019.

1. kersa

kersa HBK Medlem

Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    2213
    Jag har bytt flera gånger viktigt att kolla att gummiringarna som tätar locket är tillräckligt grov och är lite ovan kanten när den är plaserad i spåret för att täta åtdragningsmometet har mindre betydelse

2. Anki & Bengt

Anki & Bengt HBK Medlem

Kommun:
    Åmål
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22819
    Hade en stor tång man känner när det är lagom ( Du får inte ta i så att det luktar häst :p) inga problem för en normalhändig , det fixar du lätt . MVH Bengt.

3. -geva-

-geva- HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7145
    Starcadia, bosse b och STANTON gillar detta.
  4. STANTON

STANTON HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3999
  5. mattsson81

mattsson81 HBK Medlem

Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Som Geva skrev så är det detta verktyg man behöver det finns på många ställen som säljer bildelar.
    man kan naturligtvis byta även utan verktyget men ska man göra ett proffsig jobb å inte göra någon åverkan på filterhuset så är verktyget till stor hjälp. är man osäker så är det kanske bättre å låta någon med rätt grejer göra bytet å spara en bärgning .

Bränslefilternyckel BLUE PRINT ADK85502 - Trodo.se

sacce och bosse b gillar detta.
  6. tor-ake

tor-ake HBK Intresserad

Kommun:
    Österåker
    Det är exakt det jag är rädd för, både att behöva leta upp en verkstad, och att upptäcka läckage när man är nånstans i obygden.
    Men kanske att jag provar tillverka en nyckel. Jag ser i kvittopärmen att en tidigare ägare lämnat bilen till verkstad med just läckage från bränslefiltret.

Paradoxalt nog är det väldigt besvärligt att anlita en verkstad i mitt område, Fiat i närheten tar inte emot min bil eftersom den inte går in genom porten...

7. Stig

Stig HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12151
    Trots rätt åtdragning hade vi problem med plastfiltret som som av och till läckte (inget dropp utan fukting av filtret).
    Till slut tröttnade jag på det och bytte ut både filter och filterhus till ett traktorfilter, det är rejäla grejer, allt i metall och engångsfilterna (med vattenavtappning) är betydligt billigare än ett Fiat filter.

bosse b och Sanddammaren gillar detta.
  8. mattsson81

mattsson81 HBK Medlem

Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    Stig
    Det fungerar säkert bra med ett traktor filter. ha dock i åtanke skillnaden mellan vilket filtermedia dom olika filtren har, om vi nu jämför insatsfiltret till Fiat commonrail med ett exvis CAV (Delphi) 296/496 så är det två olika typer. vilket som filtrerar bäst låter jag va osagt. vanligast på CR motorer är den vanliga typen av veckad papp medan dom äldre filten brukar vara mer en hoprullad papper/okänt material.
    Ang att det läker trots rätt moment kan ju bero på tidigare felmontering eller skador på filterhuset.
    Personligen föredrar jag insatsfilter det blir mindre miljöpåverkan å enklare återvinning plus att man ser eventuella föroreningar utan att behöva kapa isär filtret.

sacce och Göte J gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.