• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra satellitmottagare

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Hittade en bra satmottagare, Hyro 5020S, som klarar både Viasat och Canaldigital. Har du kort som är låsta till en viss mottagare, Viasat eller nyare Canaldigital så är det inga problem med denna mottagare. Kommer du sedan längre ner i Europa och vill kika på SVT Europa, så är Viaaccess också inbyggt. En mottagare fixar rubbet.

Givetvis måste du ha giltiga abonnemang för dessa operatörer, men du slipper problemet med att mottagaren skall vara godkänd av Viasat eller Canaldigital och kan använda det kort som du har hemma.
SVT Europa har kvar det "gamla" Viaaccess systemet som är beroende av en CA-modul eller som i detta fall är inbyggt.

Låg strömförbrukning (25W/230V) gör att en liten inverter kan användas, t.ex Waeco Perfect Power 150W.
I bilen drar TV och mottagare tillsammans 4 A.

Installatören gjorde ett helt dolt montage av mottageren i ett skåp, som fjärrmanövreras via radiosändare, ej IR, med en finurlig dosa som kallas Remote Control Extender. Det är en liten radiosänadre som sitter i satmottagarens batterifack.

DiSEqC switchar styr sedan parabolen så den flyttar sig till aktuell satellit, allt med en remote.

Hydro 5020S Pris: 1595:-
Kan köpas på Digitalboxen.com - digitalboxar chippning playstation 3 xbox 360 nintendo wii dvd-r dreambox digitalmottagare
 

Bilagor

  • Hydro.jpg
    Hydro.jpg
    17,1 KB · Visningar: 3.291
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Intressant, är helt novis för att inte säga rudis på detta med satellitmottagning.

Vilken parabol rekommenderar du och vad kostar en sådan?
Det händer att vi fricamp.. nej nu gäller det att uttrycka sig rätt, parkerar i Sverige där vi inte får acceptabel digital mottagning utan mosaik i bilden.

Vilka kanaler kan man se i Sverige via parabol/satellitmottagare utan särskilt abonnemang.
Kanske uttrycker jag mig helt åt skogen men läs då inledande meningen en gång till.
:confused:
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Bra satellitmottagare

Hej RobertH! I prinsip kan du använda vilken parabol som hälst tex. sån som man har hemma på husväggen. se bara till att ha microhuvud som passar jag tror det finns universalhuvud idag. ska du bara titta på fria kanaler så räcker det med ett huvud. Ska du titta på Viasat och Canaldigital så tror jag du ska ha två. jag tror att viasat kör med Viaaccess 3 men en uppgraderad verision med en mer avanserad kryptering. kanal digital kör med konax så förmodligen har denna motagere minst 2 ca-moduler. jag tror den fixar gamla Viaaccess2? mjukvarumessigt. åter till paraboler med en vanlig parabol så får man rikta in den manuellt men det finns billiga signalmätare att köpa. Det finns även paraboler
som är anpassade för husbil med motorstyrning då riktar den i sig automatiskt mot satteliten. men det blir en dyrare lösning men bekvämt. om man vill ha ett abonemang så skulle jag välja viasat grundpaket. är man sport intresserad välj canaldigital med + kanalerna men det är förståss dyrare. ett alternativ är att lösa ett abonemang och få en motagare med parabol på köpet men då är det en bindningstid på minst ett år tror jag. då kan man ha en paraboö hemma och en på bilen. paraboler fins det gått om (begagnade)
mvh. morsan obs det var ett tag sedan jag höll på med sattelitmotagning så ni får rätta mig om jag har fel.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Vi antar att jag har en parabol, satellitmottagare utan något abonnemang dvs i Sverige ser jag de fria kanalerna. Rätt uppfattat?

Så åker jag till Italien och vill se på SVT Europa. Fungerar det eller måste jag då ha ett abonnemang och i så fall vilket?

(Rudis på detta:confused: men nyfiket intresserad :D )
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Är inte heller någon fena på det här med digitalt, men så här gjorde jag.
Köpte en digitalmottagare (box) men är som en kloss som man sätter i scart utaget på tv'n. Använder min gamla antenn som är en rundstrålande standard antenn. Detta fungerar 100% i Sverige men då naturligtvis bara med dom fria kanalerna eftersom där finns ingen kortläsare. Hur detta fungerar i andra länder har jag ingen susning om, men det är det kanske någon i detta glada gäng som vet.
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Bra satellitmottagare

Hej det är rätt uppfattat. i sverige tror jag svt funkar på båda varianterna ca-modul men är ej säker kolla på svt.se och tv4.se svt eropa tror jag är en fri kanal så med ovan motagare funkar det nog utan abonemang men som sagt är ej säker. borde finnas info om detta på svt.se kolla även forum för satelit.
mvh.morsan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

JanEkan, det du beskriver är den digitala marksända TV-mottagningen.
Häng med i tråden om satellitsända-mottagna TV-signalen.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Ajf-n, där ser du hur insatt jag är, men jag förstår dock skillnanden.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Välkommen i novis-klubben, kanske det finns fler än du och jag:wink:
Vi avvaktar och ser vad experterna råder oss till.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Hej här är en till novis, men så här har jag gjort, hadde en parabol sedan tidigare, hemma har vi canaldigital och så tog vi ett kombo abonemang och då skickade dom ett nytt microvågshuvut men de använder vi inte och en fin liten decoder, å det fungerar bra kanaler som vi har på detta kort är svt1 och 2 tv4 tv5

Gunnar
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Med en parabol på ca 85 cm kan du se på svenk TV i hela Norden och norra Europa ner till Paris - Milano. Det gäller bara att ha fritt i söder ca 22° över horisonten.

Det finns inga fria svenska kanaler via satellit. Viasat Bas 49:-/mån eller Canaldigital Lokal 89:-/mån är de billigaste utbuden. Då får du få ca 15 kanaler. Du kan även välja din loka nyhetskanal.
Viasat - Underhållning på dina villkor - Beställ Digital TV, Digitalbox, Parabol här!
Startsidan (Canal Digital)

SVT Europa kräver ett separat abonnemang som kostar ca 1500:-/helår eller 1200:-/halvår. De sändningarna kan du se i hela Europa ända ner till norra Afrika.
svt.se - SVT Europa

En automatisk parabolanläggning kostar ca 25000:-.
Med en knapptryckning fälls parabolen upp och söker automatiskt upp önskad satellit. Som säkerhet fälls den automatiskt ner om du startar motorn.

Utöver TV-utbudet finns 100-tals radiokanaler med bl.a all svensk radio, SR likväl som de privata.

Vitsen med den mottagare jag skrev om i början på tråden är att man inte behöver något tvillingkort eller Duo-abonnemang. Den accepterar alla kort Viasat/Canaldigital/SVT Europa trots att de har olika krypteringssystem.
Förutsättningen är att du har giltiga abonnemang.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Tack, det var ett uttömmande svar.
Kanske lite väl uttömmande för plånboken också:confused:
Man kan ha mycket kul för de pengarna om man lägger dem på något annat så för min del så avstår jag parabol, satellitmottagare, abonnemang det ena och det andra. Men som tur är har vi olika intressen.
Det har varit en lärorik tråd, många fler än jag har lärt sig en hel del, precis som vårt forum skall fungera.
Tänk vilken kunskapskraft det finns inom klubben:yes:
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Bra satellitmottagare

"Det finns inga fria svenska kanaler via satellit. Viasat Bas 49:-/mån eller Canaldigital Lokal 89:-/mån är de billigaste utbuden."

Det är fel, Viasat och canaldigital måste erbjuda de fria kanalerna, de är skyldiga att skicka ut ett kort så att du kan se de fria kanalerna.
Det är dock inget dom går ut med, de är ju kommersiella bolag och vill sälja abonnemang. jag tror de tar ut en deposition för kortet som du skall få tillbaka om du skickar det i retur till dom.
 
Senast ändrad:

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Bra satellitmottagare

Sonnyo har rätt, men vad gäller då med de svenska radiokanalerna? Får man in dem på ett "frikanalskort" från tex canaldigital?

Hur långt söderut kan man få in signal med en 65 cm tallrik?
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

65 cm parabol räcker hela europa för digital mottagning. Glöm SVensk TV när du är utomlands. Förvisso finns SVT-europa för 1500skr/år men den kan du också hitta som gratiskod på internet om du vill.
2006 vill canal digital ha 1000skr och viasat 800skr som deposition för att se våra fria kanaler som ingår i vårt hemabonnemang hos SVT. för 2000skr/år Sedan har de en kontinuerlig uppdatering varje dygn till mottagarna vilket innebär att om du ej varit anträffbar när dom skickade ut uppdateringen har du ingen tv.
Mitt förslag är att skaffa dig en möjlighet att koppla upp dig via internet där kan du till och med få dina lokala tv utsändningar, väder mm. än var du befinner dig. Satsa på en bättre WiFi Antenn /Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Vitsen med parabol är väl att man skall kunna se svenskt TV hemma och utomlands. Jag har personligen erfarenhet av att det funkar utmärk ända ner till söder om Paris och i norra Italien.

Söder om detta gäller SVT Europa. Dyrt, jaaa men är man borta några månader tycker jag att det är värt pengarna. Roligt att veta lite vad som händer hemma när man är på bortaplan. Vi nyttjar husbilen ca 3 månader per år.

Att hoppas på en bredbandsuppkoppling (WiFi) med en bra TV utsändning är mycket optimistiskt. Jag lyckades inte en enda gång under 7 veckor i Österrike, Kroatien, Italien Tyskland förra sommaren.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Bra satellitmottagare

Har också den erfarenheten att hitta en öppen fung WiFi kan man bara hoppas på om står på ngn gatan med många lägenheter/villor och tex i Tyskland står vi helst på en ställpl så man ev träffar annat husbilsfolk.
 
F

F.d. 1974

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Novis inom detta område, men som relativt nybliven husbilsägare har jag följt dom olika inläggen i klubben med stort intresse, jag undrar nu, lite sent kanske, över ett inlägg av Peter. Han säger att man kan utan problem kan titta på Canal Digital och Svt Europa med digitalboxen Hyro 5020S, men jag undrar vad han använder för storlek på antenn, och microvågshuvud till detta, samt om han har fler än ett stycken huvud.

Funder på en resa i februari ner till Portugal och tänkte kunna ta del av lite nyheter hemifrån. tacksam för svar om inte julstöket tar all er tid just nu.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Jag har 85 cm diameter på parabolen. Microvågshuvudet är ett vanligt universal huvud.
Dubbla huvuden behövs ej på min anläggning (Oyster) eftersom den automatisk söker
rätt på förinställd satellit och växlar mellan de olika satellitpositionerna när jag byter kanal.

Canal Digitals satellit Thor verkar sända med högre effekt numera. Vi fick bra bild ända ner
till medelhavskusten i Frankrike i år.
Viasat lägger av i Paristrakten som tidigare.

SVT Europa bytte satellit i december. Positionen är 9° öst och satelliten heter Eurobird 9.
Bytet har medfört stora problem för många. Man har nämligen bytt till en helt ny satellit som
inte finns förprogammerad på satellitmottagarna. Det innebär att man måste göra en
"blindscanning" när man väl hittat positionen.
 
Toppen