Bränsle till dieselvärmare

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av renegade, 12 Februari 2019.

1. renegade

renegade HBK Intresserad

Kommun:
    Vilhelmina
    Är på G att installera en 5kwh dieselvärmare i garaget på min HB, Fiat Ducato -09. I leveransen av värmaren så medföljde en 10l bränsletank som jag tänkt att montera i garaget. Det är kanske inte optimalt att ha en extratank i garaget, lukt, risk för spill vid tankning mm eller? Har därför börjat fundera på att dra en bränsleslang fram till den befintliga dieseltanken i bilen. Är det någon som gjort något liknande? Hur kommer man åt tanken för att montera ett dykrör eller liknande? Finns det förberett för eftermontage i tanken? Är det någon som har en extratank monterad och hur funkar det, för o nackdelar? Har svårt att finna tips om detta på nätet. Jag har inte tänkt att T:a i på befintlig bränsleledning.
    Många frågor blev det, hoppas på tips och ideer, tack.

2. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Jag kopplade min på returen från dieselpumpen. Det satt en icke fungerande Webasto i bilen och den kopplingen använde jag till min. Om detta funkar på alla bilar vet jag inte.

3. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
  4. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Kollade idag hur jag kan ansluta min dieselvärmare till min ordinarie bränsletank, kröp under bilen och hittade följande pump som låg på sidan om tanken.
    Det sitter ingen dieselvärmare i bilen sedan tidigare. Man vad används denna pump till?
    Sitter inte motor pumpen i tankens nedsänkta armatur?

Bifogade filer:

5. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Vår Truma värmare är kopplad på samma ledning som motorvärmaren (Eberspächer) dock med egen pump. Den ledning ligger lite högre ovan botten på tanken för att inte dränera helt all diesel med risk att inte kunna starta motorn sen.
    Vi värmde oss i vintras (+10˚C om nätterna) med ca 1 liter diesel/natt så en dunk på 10 liter kanske inte håller mer än en dryg vecka(?).

6. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Truman vi har är en Gasolpanna.

7. Aquila51

Aquila51 HBK Medlem

Kommun:
    Piteå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26611
    Det ser ut som en pump till dieselvärmare. Kanske du har en s.k tillsatsvärmare, jag hittade en sådan på min husbil (mercedes sprinter).

8. Abris52

Abris52 HBK Medlem

Kommun:
    VÄSTERÅS
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16511
    Någon som öppnat locket på tanken där dieselpumpen sitter, behövs det något specialverktyg?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.