• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriövervakning med Victron BMV 702S

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Har funderat ett tag på att skaffa ett instrument som kan hålla ordning på batteriets laddningsstatus och även visa vad som kommer in från solpanelen och generatorn samt även vad som försvinner till förbrukarna.
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.

Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.

Detta är vad som finns i paketet:

Victron-BMV-700-702-battery-monitor-front[1].jpg


Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.
2015-05-26 18.20.42.jpg
Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A

Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.
2015-05-25 17.22.07.jpg

Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.

Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
2015-05-26 18.36.42.jpg

Lite data:
data.PNG

Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.

En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten :)
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen :oops:

Kina kabel för 30SEK
comusb.jpg

Originalkabel 320SEK:
s-l500.jpg



Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.
bild2.PNG

Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.

Man kan även plocka ut all data i Excell format:
Visa bilaga BMV_20150629_1532.csv

Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern :twitcy:
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
VictronConnect v4.2 tillsammans med BMV
Det verkar va fel i programvaran vid styrning av #16SOC relay och #17Clear SOC relay. Funktionen är omkastad (closed/open). Ställer jag #12InvertRealy på till, så funkar det som tänkt.
Ni som har VictronConnect kopplat till BMV-7xx och går in under Relay förstår säkert vad jag menar.
Jag upptäckte detta när jag skulle justera värdena på SOC idag. Det kommer väl en ny versionsuppdatering....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Fortsätter med VictronConnect v4.2. SOC-en som jag nämnde i tidigare inlägg fungerar inte som tänkt längre. Den funktionen är borttagen. Man kan ställa den från 1-99% (till vad nytta?), men ska man numera lägga in laddning(slutet relä) mellan t.ex. 13,0V och 14,2volt, så får man ställa relä Low voltage relay. Inte lika bra som tidigare. Är fortfarande inte på det klara om ens detta är rätt?!?
Har ni bättre koll på detta?
 
F

F.d. 1470

Guest
Förstår inte riktigt ditt problem. För mig fungrar den i alla fall som tidigare. Slår av laddning vid 95% och på vid 90%. Har satt övre gräns för avslag vid 13,9 v också och dessa spelar bra tillsammans.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Anders, jag har tagit bort "Low voltage relay" Volt inställningar som jag har haft från början. Visade sig att den inställning sabbade SOC 95% (min nuvarande SOC 98%). Vill inte gå in på några diskussioner om detta just nu men är mer än nöjd med mina nuvarande inställningar på "bara" SOC%. Vi kan ta det när vi träffas i Portugal eller annan trevlig plats nästa vinter : )
 
F

F.d. 1470

Guest
Anders, jag har tagit bort "Low voltage relay" Volt inställningar som jag har haft från början. Visade sig att den inställning sabbade SOC 95% (min nuvarande SOC 98%). Vill inte gå in på några diskussioner om detta just nu men är mer än nöjd med mina nuvarande inställningar på "bara" SOC%. Vi kan ta det när vi träffas i Portugal eller annan trevlig plats nästa vinter : )

Hälsningar från snön i Livigno. Vi är väl vikingar och tål lite kyla...

Vi kör också egentligen bara med SOG, sorry, SOC. 95% nås före 13,9 v......
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har hittills bara använt SOC, utan Low voltage, men nu verkar det vara Low voltage som styr relä och SOC har en annan funktion.
(SOG fungerar alldeles utmärkt:))
 
F

F.d. 1470

Guest
V 4.2 skall ju bara innehålla några buggfixar. Dessutom, programvaran är ju bara ett interface mot själva batterimonitorn så jag har svårt att tro att denna bluethooth koppling kan ta bort en inbyggd funktion hos bmv-enheterna. Man kan ju i såfall plocka bort den och köra direkt, om det nu vore så.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är ett tag sen jag använde VictronConnect för att se status på batterier (start + 2 st. bodels-LFP). Jag kollar ibland "Volt"-läget på själva BMV-702 monitorn när jag stiger ur husbilen och ser att allt är normalt. Känns väldigt bra! Det blir andra bollar när vi återigen ska frikampa på vägen hem om nå'n månad.

Skillnaden med "bara" SOC inställning (Low voltage relay = "disabled") är att BMV synkroniserar sig själv så fort den uppnår något högre Volt läge än "förra gången". Svårt för mig att förklara men helt logiskt, tycker jag.

kylen är på.jpg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Tack för hjälp med tankearbetet! Nu har jag ställt in värdena direkt på 702 och nu verkar det fungera som det ska. Jag har inga värde på Low voltage relay
 
F

F.d. 1470

Guest
Ni måste ha koll på OCH eller ELLER-resonemangen när ni använder flera villkor. Jag beskrev detta tidigare i min installationstråd. Victron kräver OCH-uppfyllning av villkoren om ni har både ett SOC och ett volt-villkor uppåt.. Däremot räcker det med att ett villkor är uppfylt för att sluta reläet igen, varför man t.ex kan ha 12,8V och 90% SOC och SOC då styr.
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Hej!

Har en Victron BMV-702. Har bytt batterier i bodelen. Försöker att radera den gamla historiken eftersom jag har nya batterier. Har läst i manualen under punkten 4.2.5 63. Clear History (Rensa historik) Nollställ alla historiska data genom att trycka på SELECT. Det fungerar inte. Någon som har försökt och lyckats att nollställa historiken??
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har inte heller lyckats radera historiken som sträcker sig ända in i AGM tiden då 702 installerades. Än har jag inte hunnit testa återställning till "fabriksinställningar" men snart ska även det testas...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har i helgen svurit över inställningarna i Victron bmv-712. Dels finns det i den svenska delen av manualen ett "till" som är utbytt till "och" som förvillade.
Sedan fungerade inte villkoren som förväntat förrän 11. CHRG, charger mode var inställt. Är lite tidskrävande att testa sig fram, sätta villkoren så tight som möjligt och sedan vänta tills de ska uppfyllas, vilket de i flesta fall inte gör. Ofta pga. tankefel när "Invert relay" just i mitt fall ska vara ikryssad.

"11. Relay mode (Reläläge)
DFLT Default läge (standardläge). Relätrösklarna nr 16 och (ska vara "till" istf "och") 31 kan användas för att styra reläet.
CHRG Laddnings läge. Reläet stänger när laddningstillståndet sjunker under inställning 16 (urladddingsgolv) eller när batterispänningen sjunker under inställning 18 (lågspänningsrelä).
Reläet öppnar när laddningstillståndet är högre än inställning17 (ta bort laddningstillstånd) och batterispänningen är högre än inställning 19 (ta bort lågspänningsrelä)."

IMG_7986.jpg

Nu ska förhoppningsvis allt fungera som tänkt, spänningen kommer aldrig gå över 13,9 volt och därmed skonas batteriet och får ett långt liv. Signalen från batterimonitorn går till Votronic-laddaren som stänger av laddningen. Men laddaren ser även till att spänningen aldrig går under 12.8volt. Detta ska utnyttjas vid längre stillestånd eftersom batteriet då mår bäst av att vara halvladdat. Fixade en trelägesbrytare som löser alla 3 möjliga laddningsalternativ.
Laddaren:
VOTRONIC - VBCS 45/30/350
IMG_7987 (1).jpg
 
Toppen