• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Är det ngn som vet hur Transportstyrelsen (polisen) räknar ut överlast på husbilen och vad det kostar att ha överlast? Kan man bli av med sitt "B" körkort om man har överlast?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Överlast

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]173 Fordon/fordonskombination brukats trots att högsta tillåtna[/FONT][/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]maximilast överskridits med ?% av lastvikten[/FONT][/FONT]



[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]A [/FONT][/FONT]
1 – 20 % .... ...................... [FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]2000:-[/FONT][/FONT]


[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]B 21[/FONT][/FONT]– 30 % ......................... [FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]2500:-[/FONT][/FONT]



[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]C [/FONT][/FONT]31 – 40 % ........................... [FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]3000:-[/FONT][/FONT]



[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]D [/FONT][/FONT]41 – 50 % ........................... [FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]4000:-[/FONT][/FONT]


[FONT=TimesNewRoman,Italic][FONT=TimesNewRoman,Italic]Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare.[/FONT][/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Italic][FONT=TimesNewRoman,Italic]Saxat ur ovanstående[/FONT][/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Italic][FONT=TimesNewRoman,Italic]jyrki[/FONT][/FONT][FONT=TimesNewRoman,Italic]

[/FONT]
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jag måste ställa frågan.Varför ens sätta sig i den siutationen.
Köra med överlast?
Sedan utsätta sig själva och andra för fara och sedan undra vad böterna blir?
Varför i fridens namn ta denna risk ?????:music-icon:2179
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Jag måste ställa frågan.Varför ens sätta sig i den siutationen. Köra med överlast? Sedan utsätta sig själva och andra för fara och sedan undra vad böterna blir? Varför i fridens namn ta denna risk ?????:music-icon:2179

De flesta som blir bötfällda är helt ovetande om att de kör med överlast. De litar på siffrorna i registreringsbeviset.

Sedan är det väl tveksamt om man utsätter sig och andra för fara för att man kör med 100 kg övervikt?
 
A

Amatören

Guest
Sv: Överlast

Kanske för att många bilar idag har löjligt låga lastvikter? Fyra personer, en veckas eller mer packning för alla, cyklar är ju kul att ha med, campingstolar och bord, fyllt kylskåp, böcker, tidningar, dator, tv eller vad man nu vill underhålla sig med på kvällen eller vid regn.
Det är inte så lätt att få med det på 2-300kg...

Sen så utsätter man ju andra för fara lika mycket som någon som höjt totalvikten på bilen och därmed lyckas få med sig samma last.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

I alle land utenom Sverige krevs det utvidet kjørkort for å kjøre biler over 3500 kg. Av denne grunn er det mange steder ekstra kontroll av biler i dette grenseland. Husk og at bøtene regnes ut i fra lastvikt etteer bilens registrering, så 100 kg ekstra for en bil med lastvikt 200 kg er nesten katastrofe.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

De flesta som blir bötfällda är helt ovetande om att de kör med överlast. De litar på siffrorna i registreringsbeviset.

Sedan är det väl tveksamt om man utsätter sig och andra för fara för att man kör med 100 kg övervikt?
Hej
Det där med överlast är ett lagbrott om man har 10kg eller 1500 kg för mycket det kan vi vara överens om.
vad är det som säjer att överlasten stoppar vid 100 kg?
Räknar man endast med vad som behövs för åtal beror nog på vad som hänt endast en vägning.
Kanske inte blir så dyrt några tusen i värsta fall
Eller en trafikolycka kan vara skillnaden då kan kortet vara i farosonen.:music-icon:2179
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Hej Det där med överlast är ett lagbrott om man har 10kg eller 1500 kg för mycket det är kan vi vara överens om. vad är det som säjer att överlasten stoppar vid 100 kg?

Det finns de som har vägt upp sina bilar till 4250 kg. Den överlasten på 750 kg är betydligt farligare ur trafiksäkerhetssynpunkt än något hundratal kg övervikt på en bil med totalvikt 3500 kg. Även om det är lagligt.

Jag tror inte att någon kör med för hög vikt medvetet eftersom man riskerar både böter och indraget körkort.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Jag tror att de flesta som kör med överlast har köpt en bil och inte tänkte på det här med lastvikten. För ingen säljare pratar om det. Jag fick lära mig om detta på forumet.
Ha det
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Överlast

Hej!
Många chassin klarar högre totalvikt och då lönar det sig att öka totalvikten. Ett tillverkarintyg från impotören och sedan en ombesiktning. För vår bil kostade intyget 3600 kr, kan minnas fel men i den storleken. Ombesiktningen 950 kr och efter två dagar kom ett nytt papper från Trafikverket. 4200 kg är nu 4500 och vi kör lagligt.
Kollvägde bilen tidigare och med fulla tankar, ej gråvatten, och vår vanliga last vägde den 4110 kg. Det plus 2 x 70 kg för förare och passagerare blir 4250 kg. Det var alltid nästan tomma tankar på hemväg efter att passerat Heiligenhafen.

Hälsningar
Hans
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Överlast

Amatören skrev:
"Sen så utsätter man ju andra för fara lika mycket som någon som höjt totalvikten på bilen och därmed lyckas få med sig samma last."

Ett litet missförstånd här. Det går inte väga upp bilen om inte chassiet är byggt för högre vikt. För att väga upp min Kabe på MB-chassie från 3.500 kg till 3.800 kg så krävdes ombyggnad av framvagnen (för närmare 40.000:). Rimligen skall bilen vara säkrare på väg efter ombyggnad än om jag hade överlastat.

aake
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Överlast

Eller så får man köpa husbil efter körkort, Är ju för ung för att få köra pb2. Så då blev det en äldre husbil med "wellpapp" väggar då jag ändå inte campar på vintern. Så för min del finns det tre alternativ, en mindre bil så lastvikten blir högre, ta ett c körkort eller hålla mig till äldre bilar med mindre lyx.

Ett alternativ om lastvikten är låg är ju att ta med sig en täckt släpkärra eller liknande (blir ju 750kg minus vikten på kärran även om totalvikten på bilen är 3500kg)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Det finns de som har vägt upp sina bilar till 4250 kg. Den överlasten på 750 kg är betydligt farligare ur trafiksäkerhetssynpunkt än något hundratal kg övervikt på en bil med totalvikt 3500 kg. Även om det är lagligt.

Jag tror inte att någon kör med för hög vikt medvetet eftersom man riskerar både böter och indraget körkort.

Jag är tvärsäker på att många kör med överlast medvetet en del bilar har överlast bara man lastat in maten i kylen. Frågan är ju ställd hur mycket kan jag medvetet överlasta bilen utan mista körkortet så nog vet folk.
De flesta kan ta böteslappen men ser upp så inte kortet ryker.
Tappa kortet och inte ha rätt behörighet ja då blir det att sätta sig på skolbänken igen.:music-icon::twitcy:2179
 
Senast ändrad:
A

Amatören

Guest
Sv: Överlast

Amatören skrev:
"Sen så utsätter man ju andra för fara lika mycket som någon som höjt totalvikten på bilen och därmed lyckas få med sig samma last."

Ett litet missförstånd här. Det går inte väga upp bilen om inte chassiet är byggt för högre vikt. För att väga upp min Kabe på MB-chassie från 3.500 kg till 3.800 kg så krävdes ombyggnad av framvagnen (för närmare 40.000:). Rimligen skall bilen vara säkrare på väg efter ombyggnad än om jag hade överlastat.

aake


Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag menade givetvis det som Hans Danderyd efter mig förklarade så bra att vissa bilar helt enkelt kan höja totalvikten med hjälp av ett intyg och en besiktning utan några mekaniska ingrepp. En sådan bil bör ju vara lika säker med ett par hundra kilos överlast så länge man inte överstiger den vikten som bilen kan ta med ett annat papper.

Det hela handlar väl om säkerhetsmarginaler din bil hade förmodligen klarat 3800kg men om du kommit upp på 4 ton så hade det varit över marginalen, nu fick du bygga om och fick en ny gräns på 3800kg och klarar säkerligen av 4 ton men 200kg över det kanske är den nya faktiska gränsen?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Detta är nog det tristaste ämne vi har med våra fina fordon. Det vimlar av bilar med låga lastvikter och många förstagångsköpare mer eller mindre luras av handlarna att betala dyra pengar för i princip obrukbara bilar. Det ända som skulle hjälpa vore att det skapas regler för vad som får registeras så att tillverkarna inte kan göra helt tokiga konstruktioner som inte borde få säljas. En regel skulle kunna vara att lastvikten minst skulle vara 50kg per meter ytterlängd samt minst 75 kilo per passagerare. Detta skulle ge en minsta lastvikt på en normal 7 meters bil med tre passagerare på 575 kilo vilket jag ser som ett minimum för en sådan bil. Detta borde också tillämpas på gamla bilar som om de inte klarar gränsen får minskning av godkänt antal passagerare.
Detta borde sedan kollas vid besiktnigen via vägning så att eftermonterad utrustning också tas med i beräkningen. Det läge vi nu har är att ett stort antal bilar körs med övervikt vilket medför risker för förare och passagerare men också för andra trafikanter.
 

rished

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Ale
HBK-Nr
1500
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Hej
Läser era inlägg om överlast och totalvikter...men läser inget om axeltryck! När ni väger era bilar kollar ni axeltrycket då??? Tatalvikten kan vara OK vid vägning men hur är det med axeltrycket?? Det är lika höga böter vid för för högt aeltryck!

Per-Ove
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Överlast

Nu har jag varit på vågen vid viaredsmotet i Borås och konstaterar att vår Hobby Sphinx bygd på IVECO Daily 2007 väger 4250 kg och har ett bakaxeltryck på 2,7 ton olastad.

Max bakaxeltryck är 3700 kg (däck, bakaxel, däcktryck)
Max totalvikt är 5200 kg

Jag har numera som regel att åka och väga bilen fulllastad och fördela lastvikt per passagerare om vi är flera vänner som åker. Därtill ska man veta att om man monterar ett mopedställ (populärt) bak så ökar trycket exponentiellt på bakaxeln av en vikt på 100 kg kan bakaxeltrycket öka med över 300 kg eller mer beroende på avstånd mellan moppe och bakaxel.
 
Toppen