• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska språket fantastiskt eller?

H

hianders

Guest
Reagerar på att man vid en fråga t ex Vad har du gjort idag? svarar

Nä eller nej, jag har ............

Varför börjar man med ett nä eller nej???

Samma sak med tre raka segrar, kan man inte säga tre segrar på raken? Det finns ju mig veterligen inga krokiga segrar. Jag förstår vad man menar men .....

Inger
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Programledare: om en dryg timme ska vi visa naturprogram... Dryg? Menar man "tråkig" eller "knappt" en timme?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Värstärnogallasärskrivningarsommanundrarövervarjedag!
Är det Googles rättstavning som är upphov till detta?

Håller med till hundra procent! Detta forum är nog särskrivningarnas högborg. Ofta undrar man om skribenten inte ens orkar läsa sitt eget inlägg före publiceringen, för det kan väl inte beror på kunskapsnivån?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Googles rättstavning hmm... Akta er för att lita på den. Den använder matematiska formler för översättning, ett slags sannoklighetslära. Kan bli vad som helst. Jag tror Walström använder den, liksom herr Trump.
Jag har skriftväxlat med en Spanjor nu under några månader och där råkar det vara så att menigsbyggnadeerna är så olika att Svenskan direkt till Spanskan blir förvirrande. Jag testar att översätta tillbaka via Engelskan och man blir häpen över raderna. Humorn finns inbyggd i algometrin, en avancerad sådan. Flicka kan bli märr! Cabaleros kan bli hanrej för att nämna något.......
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Ett bra exempel på förslumningen av det svenska språket är exemplet "en öl till". Google vill ha det till "en till öl". Det går väl möjligen an när Google försöker förstöra språket men när en journalist på Sveriges radio skriver "en till öl" då går det inte an. Det är allvarligt!

Jappe
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Ett annat "modeord" eller "modeuttryck" som stör mig är äääää alla dessa äääää i tankepauserna som äääää framförallt yngre äääää använder sig av.....
 
H

hianders

Guest
Sv: Svenska språket fantastiskt eller?

Eller när någon använder ex vis typ eller liksom ofta, då väntar man ju bara på när det ska komma nästa gång och hör nästan inte vad vederbörande försöker säga innehållsmässigt.

Inger
 
Toppen